Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ingestapt... nu?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ingestapt... nu?

    Hallo,
    Ik ben nu ongeveer 2 jaar intensief met fotografie bezig. Begonnen met een compacte camera en na een half jaar een nikon d50 aangeschaft.
    Nu, zon anderhalf jaar later begint het te kriebelen het wat hoger op te zoeken .
    Misschien ga ik met school de kant op van de fotografie (nog niet zeker).
    Nu zit ik er aan te denken een nieuwe dlsr aan te schaffen.
    Ik heb een beetje zitten googlen enzo.
    Nu zou ik graag advies willen wat voor mij een goede keus zou zijn.
    Misschien wat nuttige info... Budget, is er niet .... Voornamelijk fotografeer ik op autobeurzen/meetings (in meerdere autobladen gestaan met mijn foto's).
    Ik ben pas 17 (dit zet ik erbij, omdat ik natuurlijk nog een lange weg te gaan heb ).
    Bedankt alvast

    Thomas
    Thomart.nl
    Designing&Photography

  • #2
    Re: Ingestapt... nu?

    Oorspronkelijk geplaatst door Th0mas Bekijk bericht
    Hallo,
    Ik ben nu ongeveer 2 jaar intensief met fotografie bezig. Begonnen met een compacte camera en na een half jaar een nikon d50 aangeschaft.
    Nu, zon anderhalf jaar later begint het te kriebelen het wat hoger op te zoeken .
    Misschien ga ik met school de kant op van de fotografie (nog niet zeker).
    Nu zit ik er aan te denken een nieuwe dlsr aan te schaffen.
    Ik heb een beetje zitten googlen enzo.
    Nu zou ik graag advies willen wat voor mij een goede keus zou zijn.
    Misschien wat nuttige info... Budget, is er niet .... Voornamelijk fotografeer ik op autobeurzen/meetings (in meerdere autobladen gestaan met mijn foto's).
    Ik ben pas 17 (dit zet ik erbij, omdat ik natuurlijk nog een lange weg te gaan heb ).
    Bedankt alvast

    Thomas
    je hebt al een behoorlijk goed toestel. Je camera upgraden betekent voor jou naar het semi-professioneel of professioneel segment gaan. Professioneel segment is peperduur en ik vermoed voor jou onbetaalbaar (je zit in de range van de 5000€). Je hebt wel geluk dat volgende maand de D3 en D300 eraan zitten te komen, wat nogal wat prijzen gaat drukken.
    Als je met beperkt budget wil gaan upgraden zijn er volgens mij drie manieren:
    één, je kan een nieuwe D300 kopen. Staat aangekondigd voor minder dan 2000€. Is totaal vergelijkbaar met een D2. Qua prijs/kwaliteit is dat op dit moment in het semiprofessionele segment onverslaanbaar.
    Twee, je kan tweedehands een D2-variante kopen. Die gaan eraan komen van de professionals die naar een D3 overstappen. Qua prijs zou je niet meer mogen betalen dan een D300; let wel op het aantal clicks dat het toestel heeft gehad.
    Drie, je kan tweedehands een D200 kopen. Gezien de aankondiging van de D300 gaan die zwaar in value verliezen. Voor een tweedehands-D200 zou ik nu niet meer dan 800€ betalen.

    Tenslotte zou je ook kunnen overwegen nog wat door te werken met je D50 maar een professionele lens te kopen. In tegenstelling tot body's verliezen lenzen nauwelijks aan waarde, en kan je ze je verdere leven gebruiken.

    Veel geluk!
    erik, Nikon materiaal

    'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

    Comment


    • #3
      Re: Ingestapt... nu?

      Bedankt voor je reactie
      Een range van €5000, tja.. dat is natuurlijk een heleboel geld.. en zeker voor een 17-jarige student.
      En als ik met school niet de richting op gaat, blijft het hobby/freelance werk (wat met een d50 al voldoende is).
      Ik heb dus zitten googlen naar een D80.. of D200 of iets in die geest.
      Maar ik twijfel nog erg... d80 spreekt me toch wel aan

      Nadat ik de tamron lens had aangeschaft, was het al gelijk een hele stap vooruit vond ik zelf... mja zoals ik zei, ik twijfel nog
      Thomart.nl
      Designing&Photography

      Comment


      • #4
        Re: Ingestapt... nu?

        Ga eens kijken of je geen Nikkor 80-200 2.8 kunt vinden 2de hands, die gaan al voor rond de €450 of zo. Dit geeft een grotere update op je systeem en blijft altijd zijn waarde houden.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Ingestapt... nu?

          ik heb beetje op marktplaats zitten kijken.. toch voor 7-800 euro (edit: ook hier op het forum... zie het al )
          dit is dus een lichtsterke lens..
          wat zijn voor andere voordelen eraan? Kwaliteit...
          ik heb graag groothoek, bereik van minimaal 80mm...
          Thomart.nl
          Designing&Photography

          Comment


          • #6
            Re: Ingestapt... nu?

            Oorspronkelijk geplaatst door Th0mas Bekijk bericht
            ik heb beetje op marktplaats zitten kijken.. toch voor 7-800 euro (edit: ook hier op het forum... zie het al )
            dit is dus een lichtsterke lens..
            wat zijn voor andere voordelen eraan? Kwaliteit...
            ik heb graag groothoek, bereik van minimaal 80mm...
            Die lens is ontzettend scherp, door de 2.8 kun je scherpstellen zonder hulplicht tot dat je moet gaan flitsen. Het werkt gewoon ontzetten makkelijk, je zult toch wel gemerkt hebben dat je Sigma 70-300 daar wel eens problemen mee heeft. De schuifzoom moet je toch voor minder kunnen vinden, misschien niet vandaag of deze week, maar....... Voor groothoek heb je toch de 17-50.

            Als je nog meer groothoek wil moet je gaan voor een Sigma 10-20.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: Ingestapt... nu?

              bij de sigma merk ik vooral dat ie relatief vrij traag is...
              schuifzoom is dus gewoon schuiven om in te zoomen (zoals meeste lenzen van vroeger?) en draaizoom.. nja das wel logisch ...

              mja, mijn sigma gebruik ik wel... maar veel minder vaak dan mijn tamron.
              mja, ik heb al een -kwalitief- goede daily lens... tamron 17-50...
              ik weet het dan ff niet
              Thomart.nl
              Designing&Photography

              Comment


              • #8
                Re: Ingestapt... nu?

                ik ben ook d80 of d200 aan het denken
                2e hands d2x zal te duur uitvallen en een d70 is niet echt een stap hoger
                Canon - Elinchrom - Pocketwizard - Sandisk - Lastolite are some of the brands i use...

                Comment


                • #9
                  Re: Ingestapt... nu?

                  d70(s) lijkt me idd niet de moeite waard...
                  waarop moet ik letten bij het kopen van een 2dehands d200?
                  Thomart.nl
                  Designing&Photography

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ingestapt... nu?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Th0mas Bekijk bericht
                    Hallo,
                    een nikon d50 aangeschaft.
                    Misschien ga ik met school de kant op van de fotografie (nog niet zeker).
                    Nu zit ik er aan te denken een nieuwe dlsr aan te schaffen.
                    Indien je mogelijk fotografie gaat studeren, is het dan niet beter te wachten tot je dat effectief doet, en dan te horen wat je school aanraadt of eist ? Loop je nu niet de kans iets te kopen dat niet hetgeen is dat op school verwacht wordt ?

                    De vraag die je je m.i. moet stellen is wat je eigenlijk mist aan een D50 dat je hoopt te vinden in een ander model ? Dan kan je iets gerichter zoeken.

                    Upgraden om te upgraden kan best leuk zijn (ik koop ook al eens iets dat ik niet ècht nodig heb ), maar dat is dan eigenlijk dure luxe; of je je dat als student kunt veroorloven moet je voor jezelf beslissen.

                    Stefan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ingestapt... nu?

                      Oorspronkelijk geplaatst door gliderbee Bekijk bericht
                      Indien je mogelijk fotografie gaat studeren, is het dan niet beter te wachten tot je dat effectief doet, en dan te horen wat je school aanraadt of eist ? Loop je nu niet de kans iets te kopen dat niet hetgeen is dat op school verwacht wordt ?

                      De vraag die je je m.i. moet stellen is wat je eigenlijk mist aan een D50 dat je hoopt te vinden in een ander model ? Dan kan je iets gerichter zoeken.

                      Upgraden om te upgraden kan best leuk zijn (ik koop ook al eens iets dat ik niet ècht nodig heb ), maar dat is dan eigenlijk dure luxe; of je je dat als student kunt veroorloven moet je voor jezelf beslissen.

                      Stefan.
                      Inderdaad, hier kan ik volledig inkomen. De D50 is een prachtig toestel doch heeft soms zijn beperkingen. Zelf heb ik ook al wat zitten rondkijken voor een ander toestel... reden: de D50 heeft zijn beperkingen wat betreft ruis + ik kan mijn SB800 niet wireless gebruiken met de D50.
                      Heb dan ook van een collegastudent de D80 bekeken, doch wat betreft de ruis is dit volgens mij geen echte verbetering. Ik ga dus wachten op de D300.
                      Kortom, ga na wat voor jou de beperkingen van je huidig toestel zijn, en kijk of je deze gaat oplossen met de aankoop van bijvoorbeeld een D80.

                      Grt,
                      JanMetDePet
                      Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                      Comment

                      Working...
                      X