Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nieuw objectief voor stadsfotografie & lichtsterk

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nieuw objectief voor stadsfotografie & lichtsterk

    hoi,

    ik ben op zoek voor een lichtsterke breedhoek lens voor mijn nikon d80 (budget max 500).

    ik kwam deze tegen: Sigma 20mm F 1.8 EX DG ASF RF

    heeft er iemand deze lens? bevindingen? ergens opnames van staan?

    franky
    Fuji XPRO1

  • #2
    Re: nieuw objectief voor stadsfotografie & lichtsterk

    Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
    hoi,

    ik ben op zoek voor een lichtsterke breedhoek lens voor mijn nikon d80 (budget max 500).

    ik kwam deze tegen: Sigma 20mm F 1.8 EX DG ASF RF

    heeft er iemand deze lens? bevindingen? ergens opnames van staan?

    franky
    Ik heb deze lens, samen gekocht met de Sigma 30 f/1.4
    Maar tot nu toe amper gebruikt, ik zal er eens een paar voorbeeldfoto's mee maken . . .
    There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
    A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
    Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

    Comment


    • #3
      Re: nieuw objectief voor stadsfotografie & lichtsterk

      Enkele voorbeeldjes die ik nu net binnenshuis heb gemaakt :



      Camera Model: FUJIFILM (FinePix S5Pro)
      Lens Focal Length: 20,00 mm ()
      Shutter Speed: 1/230 sec
      F-Number: F1,8
      ISO: 1000



      Camera Model: FUJIFILM (FinePix S5Pro)
      Lens Focal Length: 20,00 mm ()
      Shutter Speed: 1/50 sec
      F-Number: F1,8
      ISO: 1000



      There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
      A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
      Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

      Comment


      • #4
        Re: nieuw objectief voor stadsfotografie & lichtsterk

        mooie beelden, maar welke bewerkingen heb je toegevoegd? opgescherp? en iso 1000? ronder ruis?

        franky

        Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
        Enkele voorbeeldjes die ik nu net binnenshuis heb gemaakt :
        EDIT MOD Franciskine : foto's uit reply verwijderd om de leesbaarheid van het topic te bewaren...
        Last edited by Franciskine; 27 oktober 2007, 23:18.
        Fuji XPRO1

        Comment


        • #5
          Re: nieuw objectief voor stadsfotografie & lichtsterk

          Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
          mooie beelden, maar welke bewerkingen heb je toegevoegd? opgescherp? en iso 1000? ronder ruis?

          franky
          Beelden zijn als volgt bewerkt : gemaakt in RAW met de Fuji S5 Pro, omgezet naar JPG, ruis verwijderd op standaard niveau, verkleind en verscherpt met BD sizer.
          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

          Comment


          • #6
            Re: nieuw objectief voor stadsfotografie & lichtsterk

            De 20mm van Sigma is zeer bruikbaar, het exemplaar van Franciskine is wel boven het gemiddelde. Aangezien F de lens weinig gebruikt zou ik zeggen: onderhandelen maar
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: nieuw objectief voor stadsfotografie & lichtsterk

              los hiervan, bd sizer kom ik hier regelmatig tegen, ik werk enkel op mac en bestaat er blijkbaar niet voor,
              waarom resizen jullie via dit en bv niet in photoshop?
              Fuji XPRO1

              Comment


              • #8
                Re: nieuw objectief voor stadsfotografie & lichtsterk

                Ik heb de Sigma 20mm 1.8 nu al bijna een jaar en ben er heel tevreden van... Zeer scherp vanaf 2.8, maakt wel serieus wat lawaai bij het scherpstellen maar voor mij is dat geen probleem...
                Tommy
                My homepage : www.digitalviolence.be

                Comment


                • #9
                  Re: nieuw objectief voor stadsfotografie & lichtsterk

                  Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                  Beelden zijn als volgt bewerkt : gemaakt in RAW met de Fuji S5 Pro, omgezet naar JPG, ruis verwijderd op standaard niveau, verkleind en verscherpt met BD sizer.
                  Wat bedoel je met "ruis verwijderd op standaard niveau" ?
                  Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                  Comment


                  • #10
                    Re: nieuw objectief voor stadsfotografie & lichtsterk

                    momenteel heb ik de nikor 18-200mm DX VR als allround objectief

                    ik merk bij mijzelf op dat ik graag in de vooravond (17u-18u) in stad fotografeer, vandaar alvast al must lichtsterke lens

                    maar wat betreft de breedhoek, is deze groter van 20mm sigma dan mijn huidige nikor? of is dat een domme vraag? :-)
                    Fuji XPRO1

                    Comment


                    • #11
                      Re: nieuw objectief voor stadsfotografie & lichtsterk

                      Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
                      momenteel heb ik de nikor 18-200mm DX VR als allround objectief

                      ik merk bij mijzelf op dat ik graag in de vooravond (17u-18u) in stad fotografeer, vandaar alvast al must lichtsterke lens

                      maar wat betreft de breedhoek, is deze groter van 20mm sigma dan mijn huidige nikor? of is dat een domme vraag? :-)
                      Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden. Alhoewel het wel verleidelijk is een dom antwoord op deze vraag te geven ;-)
                      Hoe breed de beeldhoek van een lens is (in de veronderstelling dat dezelfde camera gebruikt wordt*) wordt aangeduid door het aantal mm. Hoe lager het aantal milimeter, hoe groter de beeldhoek. 20mm is groter dan 18mm dus zal de beeldhoek iets minder breed zijn (maar 20mm op een crop camera is wel een zeer interessante beeldhoek voor straatfotografie).

                      * Wat betreft de veronderstelling van dezelfde camera, eigenlijk is het het formaat van de sensor of film die er toe doet, niet persé dat het om dezelfde camera gaat: Als je een 20mm op een Nikon camera met DX sensor zet zal deze hetzelfde beeld geven ongeveer als een 30mm lens op een full frame camera. Als je een hasselblad of andere middenformaat camera hebt zal je een nog langere brandpuntsafstand (die mm is de brandpuntsafstand) nodig hebben om dezelfde beeldhoek te bekomen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: nieuw objectief voor stadsfotografie & lichtsterk

                        ga mijn domme vraag nog eens aanvullen met nog meer dommere vraag mss :-)

                        kan het niet zijn, dat bv. een 20 mm van 2 verschillende lensen een andere breedhoek hebben door de vorming van de lenzen & glas?

                        Oorspronkelijk geplaatst door jantjen Bekijk bericht
                        Er bestaan geen domme vragen, alleen domme antwoorden. Alhoewel het wel verleidelijk is een dom antwoord op deze vraag te geven ;-)
                        Hoe breed de beeldhoek van een lens is (in de veronderstelling dat dezelfde camera gebruikt wordt*) wordt aangeduid door het aantal mm. Hoe lager het aantal milimeter, hoe groter de beeldhoek. 20mm is groter dan 18mm dus zal de beeldhoek iets minder breed zijn (maar 20mm op een crop camera is wel een zeer interessante beeldhoek voor straatfotografie).

                        * Wat betreft de veronderstelling van dezelfde camera, eigenlijk is het het formaat van de sensor of film die er toe doet, niet persé dat het om dezelfde camera gaat: Als je een 20mm op een Nikon camera met DX sensor zet zal deze hetzelfde beeld geven ongeveer als een 30mm lens op een full frame camera. Als je een hasselblad of andere middenformaat camera hebt zal je een nog langere brandpuntsafstand (die mm is de brandpuntsafstand) nodig hebben om dezelfde beeldhoek te bekomen.
                        Fuji XPRO1

                        Comment


                        • #13
                          Re: nieuw objectief voor stadsfotografie & lichtsterk

                          Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
                          ga mijn domme vraag nog eens aanvullen met nog meer dommere vraag mss :-)

                          kan het niet zijn, dat bv. een 20 mm van 2 verschillende lensen een andere breedhoek hebben door de vorming van de lenzen & glas?
                          Neen, 20mm heeft een beeldhoek van 94°, 18mm een beeldhoek van 100°, dat moet altijd kloppen

                          Comment


                          • #14
                            Re: nieuw objectief voor stadsfotografie & lichtsterk

                            Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
                            Wat bedoel je met "ruis verwijderd op standaard niveau" ?
                            Het programma dat ik gebruik heeft verschillende instelmogelijkheden : default, landscape, nightscene, portrait, Filmgrain effect, eigen instelling . . . enz. Hier heb ik dus de default of standaard instelling gebruikt. Het programma heet Noiseware Professional Edition.
                            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: nieuw objectief voor stadsfotografie & lichtsterk

                              ah deze ruilsfilter heb ik ook, enorm goeie é


                              Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                              Het programma dat ik gebruik heeft verschillende instelmogelijkheden : default, landscape, nightscene, portrait, Filmgrain effect, eigen instelling . . . enz. Hier heb ik dus de default of standaard instelling gebruikt. Het programma heet Noiseware Professional Edition.
                              Fuji XPRO1

                              Comment

                              Working...
                              X