Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dilemma aankoop telezoom

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dilemma aankoop telezoom

    help .....ik zit me zot te lezen en te zoeken op alle forums en besprekingen , maar ik geraak er niet uit :

    Nikkon AF-S VR 70-200 2.8
    Nikkon AF-S VR 70-300
    Tamron 70-200 2.8
    Tweedehands Nikkon AF-S 80-200 2.8 ( twee-ring )

    als je de aankoopprijs buiten beschouwing laat zoek ik een telezoom die zo breed mogelijk inzetbaar is ( binnen- en buitenopnamen , snel of traag , combineerbaar met convertoren om tele op te schroeven want ik zit nu met een Nikkon 70-300 G en een Tamron 18-250 ).Ik heb deze zomer toch enkele unieke foto's gemist door het gemis aan focussnelheid en lichtsterkte , aan de andere kant zat ik veel op max. bereik ( 300 ) te fotograferen ( safari , maar dit zal ook niet jaarlijks als reis betaalbaar zijn ...)

    Is er iemand die de stap van de goedkope telezoom van Nikkon naar beter materiaal beter kan inschatten dan ik ?
    Alle hulp is welkom , mijn hart trekt me naar de 70-200 2.8 , maar ik twijfel nog door o.a. het bereik ...
    Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

  • #2
    Re: dilemma aankoop telezoom

    Ga voor een Nikkor 70(80)-200 2.8 geeft eigenlijk niet welke uitvoering. Ik heb zelf de 80-200 push/pull en ben daar zeer tevreden over en er gaat een wereld voor je open als die lens op je camera schroeft. Ik gebruik nooit mer het scherpstel lampje, de combinatie blijft scherpstellen tot dat je de flits moet gaan gebruiken bij andere lenzen geeft dit toch problemen.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: dilemma aankoop telezoom

      Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
      Ga voor een Nikkor 70(80)-200 2.8 geeft eigenlijk niet welke uitvoering. Ik heb zelf de 80-200 push/pull en ben daar zeer tevreden over en er gaat een wereld voor je open als die lens op je camera schroeft. Ik gebruik nooit mer het scherpstel lampje, de combinatie blijft scherpstellen tot dat je de flits moet gaan gebruiken bij andere lenzen geeft dit toch problemen.
      bedankt voor je reactie , vind je het telebereik genoeg ? Heb je de 18-200 VR gekocht als wandellens en neem je de 80-200 2.8 bij sportfotografie en bij omstandigheden waar er weinig licht is ? Heb je ooit een lens gebruikt die verder ging dan de 200 mm en mis je dat bereik nu niet ?

      groetjes.
      Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

      Comment


      • #4
        Re: dilemma aankoop telezoom

        Ik gebruik de 18-200 zoals het mijn handtekening staat, dus op D50. Ik heb nog ergens een Sigma 70-300 en die heb ik sinds ik de 80-200 heb nooit meer gebruikt. Ik mis de 100mm niet en met die lichtsterkte is hij(70-300) bijna niet uit de hand te gebruiken bij 300mm. Voor concert fotografie is 200 mm ook ruim voldoen, voor sport weet ik het niet. Maar ook een digitale schaar doet wonderen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: dilemma aankoop telezoom

          de 70-200 2.8 VR is zo scherp dat het soms pijn doet aan je ogen. Perfect bruikbaar op 2.8 en met de VR kan je makkelijk tot op 1/60 of zelfs 1/30 mits niet te veel koffie gedronken). Dit zijn echt fantastische waarden. Het bereik is voor mij meer dan genoeg, je hebt bij moderne camera's nog altijd wel wat overschot om te croppen. In het analoge tijdperk zou de 200 mm er 300mm waard zijn geweest (in die tijd kon ik me geen 300mm 2.8 veroorloven). Als je ooit meer bereik nodig hebt heeft Nikon een 1.4, 1.7 en 2x extender voor je klaarliggen.

          Comment


          • #6
            Re: dilemma aankoop telezoom

            Als je nog ergens een goede tweedehandse 80-200 af-s kan vinden, niet twijfelen. De 70-200 af-s vr is natuurlijk ook top, die andere in je lijstje passen hier niet echt tussen.
            Eric Van Aerschot BD0730BE

            Comment


            • #7
              Re: dilemma aankoop telezoom

              Oorspronkelijk geplaatst door EVA Bekijk bericht
              Als je nog ergens een goede tweedehandse 80-200 af-s kan vinden, niet twijfelen. De 70-200 af-s vr is natuurlijk ook top, die andere in je lijstje passen hier niet echt tussen.
              Beter kan ik het niet vertellen
              Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

              Comment


              • #8
                Re: dilemma aankoop telezoom

                Oorspronkelijk geplaatst door EVA Bekijk bericht
                Als je nog ergens een goede tweedehandse 80-200 af-s kan vinden, niet twijfelen. De 70-200 af-s vr is natuurlijk ook top, die andere in je lijstje passen hier niet echt tussen.
                Dit is inderdaad duidelijke taal...

                mvg,

                Roland

                Comment


                • #9
                  Re: dilemma aankoop telezoom

                  Oorspronkelijk geplaatst door EVA Bekijk bericht
                  Als je nog ergens een goede tweedehandse 80-200 af-s kan vinden, niet twijfelen. De 70-200 af-s vr is natuurlijk ook top, die andere in je lijstje passen hier niet echt tussen.
                  dus jullie menen niet dat VR die meerprijs waard is , want een tweedehands AF-S 80-200 2.8 is normaal te vinden voor 900 à 1000 euro , terwijl een 70-200 VR in een goedkope online shop 1870 kost en je bij de fotoboer toch een 2000 eurootjes moet neertellen ....Als ze dit echt waard is door die VR spaar ik verder .....bedankt voor jullie antwoorden ,

                  groetjes.
                  Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

                  Comment


                  • #10
                    Re: dilemma aankoop telezoom

                    Oorspronkelijk geplaatst door mandello Bekijk bericht
                    dus jullie menen niet dat VR die meerprijs waard is , want een tweedehands AF-S 80-200 2.8 is normaal te vinden voor 900 à 1000 euro , terwijl een 70-200 VR in een goedkope online shop 1870 kost en je bij de fotoboer toch een 2000 eurootjes moet neertellen ....Als ze dit echt waard is door die VR spaar ik verder .....bedankt voor jullie antwoorden ,

                    groetjes.
                    Hangt er dus van af in welke omstandigheden je de lens gebruikt, als je vaak op het randje fotografeert (diafragma vol open en 1/125 als snelste sluitertijd) is de VR zeker de meerprijs waard. Het resultaat is immers méér scherpe foto's. Alternatieven zijn : gevoeligheid opdrijven (wat je niet straffeloos kan doen) of een statief gebruiken (wat alleen bij relatief stilstaande onderwerpen kan).

                    Comment


                    • #11
                      Re: dilemma aankoop telezoom

                      ik heb ook op het nederlands Nikon forum gelezen dat er problemen zouden kunnen zijn met teleconvertoren op de 80-200 AF-S , wat bij de 70-200 niet zou voorvallen .
                      Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

                      Comment


                      • #12
                        Re: dilemma aankoop telezoom

                        Oorspronkelijk geplaatst door mandello Bekijk bericht
                        ik heb ook op het nederlands Nikon forum gelezen dat er problemen zouden kunnen zijn met teleconvertoren op de 80-200 AF-S , wat bij de 70-200 niet zou voorvallen .
                        Dit is onzin hoor.
                        Indiananverhalen zoals we dat noemen.
                        Converters werken hier uitstekend op.
                        Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

                        Comment


                        • #13
                          Re: dilemma aankoop telezoom

                          Je zegt dat je heel veel op 300mm fotografeert.
                          Een AF-S 300mm F/4 is dan een zeer goede keuze, snel en scherp, maar geen zoom. Samen met een TC 1.4 heb je een mooit bereik voor de beetsjes.
                          BD0497BE : Nikon body + glas
                          www.RudyVerrijt.info

                          Comment


                          • #14
                            Re: dilemma aankoop telezoom

                            ...en je zou ook nog kunnen nadenken over een 80-400... is wat minder lichtsterk en wat zacht op 400, maar anderzijds nog betaalbaar voor het langere werk...
                            erik, Nikon materiaal

                            'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                            Comment


                            • #15
                              Re: dilemma aankoop telezoom

                              bedankt allemaal voor jullie hulp , 't zal een tweedehands 80-200 AF-S worden of de 70-200 VR , alletwee met de TC1.4 of 1.7 ,

                              groetjes.
                              Nikon D70 en D300 + Nikon-Tamron-Tokina tussen 11-400 mm.

                              Comment

                              Working...
                              X