Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Prijs nikkor 18-200mm

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Prijs nikkor 18-200mm

    Bij de introductie lag de prijs van de nikkor 18-200mm (dacht ik) rond de 850 EUR. Een aantal maanden geleden lag hij gemiddeld rond de 700 EUR en momenteel gaat hij blijkbaar richting de 600 EUR (bij Konijnenberg 628 EUR, bij Foto Rubens 639 EUR..). Hoe laag zal de prijs nog zakken denken jullie? Zou er binnenkort een opvolger voor de lens komen (hoewel er recent reeds een aantal nieuwe nikkors gelanceerd werden)? Ik ben nl van plan deze lens in de nabije toekomst aan te kopen.
    Nikon D8x - Nikkor 12-1000 F1.4 en twee medewerkers om alles te dragen

  • #2
    Re: Prijs nikkor 18-200mm

    Oorspronkelijk geplaatst door renaat Bekijk bericht
    Bij de introductie lag de prijs van de nikkor 18-200mm (dacht ik) rond de 850 EUR. Een aantal maanden geleden lag hij gemiddeld rond de 700 EUR en momenteel gaat hij blijkbaar richting de 600 EUR (bij Konijnenberg 628 EUR, bij Foto Rubens 639 EUR..). Hoe laag zal de prijs nog zakken denken jullie? Zou er binnenkort een opvolger voor de lens komen (hoewel er recent reeds een aantal nieuwe nikkors gelanceerd werden)? Ik ben nl van plan deze lens in de nabije toekomst aan te kopen.
    Ik weet niet of er echt op korte termijn een opvolger te verwachten valt. Ik denk eigenlijk ook niet of er vraag is naar een opvolger. Initieel creëerde deze lens een beetje een wow effect, omdat hij voor een superzoom eigenlijk wel onverwachts goed is en bovendien VR heeft. Daardoor wilde iedereen hem en was hij wat aan de dure kant (en duurder op ebay dan in de winkel omdat de levertijden zo absurd waren).
    Ondertussen hebben de meesten die er echt persé één willen en is iedereen ook wel al overtuigd dat hoewel de resultaten zeer goed zijn, de lens nu ook weer niet even goed is zoals de f/2.8 toplezen (wat soms zelfs beweerd werd in het begin).
    Vandaar dat de vraag nu normaler is: een goeie flexibele lens maar nu ook weer niet zo heel erg goedkoop is voor veel mensen, maar niet voor iedereen weggelegd. Daarmee is ook de prijs naar een mooier niveau gezakt.
    Ik denk niet dat de prijs onder de 500 euro zal zakken, het zou me verbazen als hij onder de 600 euro gaat, maar never say never. Eigenlijk kan niemand dat weten behalve Nikon (en dan nog kan Canon plots met een 300 euro equivalent komen en dan zullen ze toch nog hun prijs verlagen). Als je hem `nodig' hebt zou ik niet wachten op een prijsverlaging. De beperkingen, maar zeker ook de mogelijkheden van deze lens zijn bekend. Ik vind het jammer dat ik zo vaak f/2.8 gebruik, anders had ik hem al lang.

    Comment


    • #3
      Re: Prijs nikkor 18-200mm

      Hier nog een aantal losse bedenkingen.

      Een eerste vraag is de toekomst van het DX-formaat.

      D3 is de eerste digitale Nikon die niet vasthoudt aan het DX formaat wegens de gekende evidente redenen. Daar waar je tot voor één jaar nog kon aannemen dat DXlenzen dé way to go waren in Nikon is dat vandaag niet langer waar.
      DX zal als formaat zeker nog jarenlang bestaan, in het bijzonder in het ondersegment van de DSLR markt, maar je kan aannemen dat het full frame formaat zal afzakken van het top- naar het middensegment. Je kan eveneens verwachten dat het truukje met de high-speed crop ook zal afzakken van de D3 naar het midensegment (zeg in een D90, een D400 en zo over een drietal jaar), en dus dat je je DX lenzen nog vele jaren gaat kunnen gebruiken op full-frame toestellen. De implicatie van de switch naar fullfram toestellen is wel dat steeds meer mensen opnieuw full-frame lenzen gaan kopen, dat de markt voor de full frame lenzen zich gaat uitbreiden, en dat anderzijds de markt voor de DX lenzen het topsegment verlaat en dus meer een appliances/volumemarkt zal worden dan een value added/kwaliteitsmarkt. De DX markt zal op zich waarschijnlijk nog serieus gaan groeien en vooral in de goedkopere DX lensjes, zeker als Nikon slaagt in het opzet een D40 en zijn opvolgers te gaan verkopen aan klanten die eerder een simpel digitaaltje met vaste lens gingen kopen. Ik verwacht wel dat de markt voor 'professionele' DX lenzen zoals de 17-55 2.8 in mekaar gaat stuiken. Dit zal ook zijn implikaties hebben voor de langdurige waardering van deze lenzen: de waarde op de tweedehandsmarkt van een DX lens is nu reeds aan het dalen. Je ziet nu reeds een aantal mensen hun DX lenzen dumpen (oa de 18-200, de 12-24, en in het bijzonder de 17-55 2.8).

      Een tweede punt is dat ik in full frame nog niet meteen een 18-200 komen: de 18-200DX is enkel in die kwaliteit mogelijk omdat ze kunnen werken met een sensor die de helft kleiner is dan de full frame. Het probleem van een goeie zoom zit 'm niet zozeer in het centrum, maar in de hoeken, en de hoeken zitten nu eenmaal verder weg in een een full frame sensor dan in een DX. Ik verwacht dus de eerste jaren geen fullframe equivalent van de lange allrounder die de 18-200 is.

      Een derde punt is de concurrentie: toen de 18-200VR uitkwam was hij uniek in de combinatie van dat zoombereik met VR; vandaag gaan de B-merken verder in ofwel bereik ofwel prijs. Nikon zal dus te gelegener tijd wel iets moeten doen: prijsverlaging van de 18-200? een betere opvolger, genre DX 18 (17? 16? 15???)-250? 300? mét VR? Je moet bedenken dat een 15-300, of een 18-350 een 20x zoombereik zou hebben, wat behoorlijk gigantisch is. Die opvolger zou best nog een tijdje kunnen duren om in dat soort van bereik genoeg kwaliteit te krijgen tegen een kompetitieve prijs.

      Tenslotte, de uiteindelijke hamvraag zal zijn welke prijs welke consument bereid is te betalen voor een DX lens met uitgebreidere mogelijkheden: de consument die bereid is een hogere prijs te betalen zou wel eens een fullframe toestel kunnen hebben en dus niet noodzakelijk ziten te springen om een DX lens waarmee hij de helft van zijn duurbetaalde pixeltjes niet kan gebruiken...
      erik, Nikon materiaal

      'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

      Comment


      • #4
        Re: Prijs nikkor 18-200mm

        Een jaar geleden was de officiele winkelprijs € 750 maar hij was hier nergens te vinden. Even na nieuwjaar heb ik voor exact € 600 gekocht via Korea.

        Tot op dat moment had ik altijd MF lenzen met vaste brandpunten en het nadeel van deze lens is dat ik er lui van word

        Storend is wel dat de lens uitzakt naar 200 als ze naar beneden hangt maar bij mij is dat geen probleem omdat de body zwaar genoeg is om de boel in evenwicht te houden.
        En de VR, wel ik merk dat ik hem wel degelijk gebruik.
        Ik ben nooit zo erg tele-minded geweest maar nu betrap ik me er toch op dat ik regelmatig doordraai daar 200.

        Leuk hebbeding

        PaulM

        Comment


        • #5
          Re: Prijs nikkor 18-200mm

          Leuk hebbeding? Ja en neen.
          Ik heb zelf deze lens en moet zeggen dat ze op 18mm bijna onbruikbaar is wegens hevige tonvormige vervorming. Bij landschapsfotografie is dit geen probleem maar voor architektuur raad ik ze niet aan. Op 18mm en f3.5 heb je ook redelijk veel vignetering.
          Zie trouwens de review op http://www.photozone.de/8Reviews/len...56vr/index.htm
          De bouwkwaliteit is beneden alle norm. Ik heb ze nu sinds 11 maanden en ik zie al stof onder het eerste glas. Zoomcreep is inderdaad ook een zwak punt.
          Gelukkig gaat ze even terug naar de winkel want de AF is op het punt om het te begeven.
          Voor de rest is dit een fijn stuk want de beeldkwaliteit is anders heel goed. VR werkt ook goed en het bereik 18-200 is echt luxe!
          De prijs +/- 600 Euro is een rechtvaardige prijs.

          Comment

          Working...
          X