Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

    Nu krijg ik toevallig net deze namiddag de kans om nog een nieuwe 28mm AF-D f1.4 te kopen, de lens waar ik reeds jaren van droom, maar die praktisch onvindbaar is, wegens zeer duur objectief,waardoor weinig verkocht, (Belgische nieuwprijs katalogus jaar 2.000, 3.197 euro ), 28mm f1,4 kom je zelden of nooit meer tegen, niet te verstaan dat Nikon eind 2005 van deze toplens de productie stopte tesamen met de productie van de 85mm f1.4, en dat omwille van de hoge productiekost, van de 85mm hebben ze de productie na een paar maanden herstart, van de 28mm die nog een stuk meer koste echter niet, dat zal wel van de vraag afhangen zeker, mischien zal er met de komst van de nieuwe Nikon D3 terug vraag naar zijn en brengen ze deze ook nog terug in productie.
    Eens mooi in het vrouwtje haar ogen gekeken, en na een goedkeurende blik, dan maar meteen besteld, naar het schijnt een wonderbaarlijk objectief, link: http://www.photozone.de/8Reviews/len...8_14/index.htm
    Nu vraag ik mij af of je bij Nikon kan zien hoeveel objectieven er van een bepaald soort zijn gemaakt een vraag voor Hans Braakhuis
    Last edited by Guest42; 26 oktober 2007, 18:38.

  • #2
    Re: Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

    Ik denk dat ik het gevonden heb blijkbaar zouden er maar 7.326 van gemaakt zijn, waarvan er dus nog in Japan op stock zijn want de mijne zou rechtstreeks uitgeleverd worden door Nikon Tokyo.

    Link waar je alle Nikon serienummers door de jaren heen kan zien: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#28

    Comment


    • #3
      Re: Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

      Fijne link, meteen bij favo's gezet
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

      Comment


      • #4
        Re: Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

        Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
        Fijne link, meteen bij favo's gezet
        Ja hé, moet je eens kijken hoeveel 70-200 AFS lenzen er reeds zijn verkocht tegenover de 80-200

        Nog een linkje: http://www.mir.com.my/rb/photography...kkor/index.htm
        Last edited by Guest42; 26 oktober 2007, 18:48.

        Comment


        • #5
          Re: Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

          Ja, dan kan de 70-200 nog even voorruit om dat in te halen.
          Ik denk trouwens dat het het aantal geproduceerde zijn en niet de verkochte. of heb ik het mis?
          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

          Comment


          • #6
            Re: Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

            Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
            Fijne link, meteen bij favo's gezet
            Dit heb ik meteen ook gedaan.
            Geert, bedankt voor deze link

            mvg,

            Roland

            Comment


            • #7
              Re: Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

              Hi Demeyereg,

              Ik heb er eentje sinds een jaar. Na een lange zoektocht heb ik toen een perfecte 2e hands kunnen vinden uit 2004. (ik heb geen nieuwe kunnen vinden helaas)

              Mag ik vragen waar ze deze nog op voorraad hadden ? de kans op een compleet nieuwe is wel erg klein zeg, het is een van de meer gewildere objectieven samen met de Noct.

              De kwaliteit van de objectieven wil nog wel eens wisselen. Bjorn Rorslett heeft er een aantal getest maar was niet overtuigd. Ken Rockwell daarentegen heeft er eentje die helemaal scherp is zelfs op 1.4. De mijne is redelijk soft op 1.4 en vanaf 1.6 - 1.8 scherp en bruikbaar genoeg. Ik heb er een KatzEye bij besteld om goed te kunnen zien waar het scherpstelpunt ligt. Werkt echt super !!

              Heel veel plezier met het objectief en wees er zuinig op ! De originele objectiefkoker is moeilijk te vinden. Ik denk dat ik de laatste 2 uit Engeland heb gekocht (de kokers voor de 28 en 85 zijn het zelfde). Ook de originele zonnekap is niet eenvoudig te vinden. Je moet even goed kijken want daar worden echt woekerprijzen voor gevraagd.

              Hier staan nog wat foto's die ik met de 85 en 28 heb gemaakt.

              Heel veel plezier gewenst met dit top objectief !!!
              Nikon spul

              Comment


              • #8
                Re: Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

                Oorspronkelijk geplaatst door a90 Bekijk bericht
                Hi Demeyereg,

                Ik heb er eentje sinds een jaar. Na een lange zoektocht heb ik toen een perfecte 2e hands kunnen vinden uit 2004. (ik heb geen nieuwe kunnen vinden helaas)

                Mag ik vragen waar ze deze nog op voorraad hadden ? de kans op een compleet nieuwe is wel erg klein zeg, het is een van de meer gewildere objectieven samen met de Noct.

                De kwaliteit van de objectieven wil nog wel eens wisselen. Bjorn Rorslett heeft er een aantal getest maar was niet overtuigd. Ken Rockwell daarentegen heeft er eentje die helemaal scherp is zelfs op 1.4. De mijne is redelijk soft op 1.4 en vanaf 1.6 - 1.8 scherp en bruikbaar genoeg. Ik heb er een KatzEye bij besteld om goed te kunnen zien waar het scherpstelpunt ligt. Werkt echt super !!

                Heel veel plezier met het objectief en wees er zuinig op ! De originele objectiefkoker is moeilijk te vinden. Ik denk dat ik de laatste 2 uit Engeland heb gekocht (de kokers voor de 28 en 85 zijn het zelfde). Ook de originele zonnekap is niet eenvoudig te vinden. Je moet even goed kijken want daar worden echt woekerprijzen voor gevraagd.

                Hier staan nog wat foto's die ik met de 85 en 28 heb gemaakt.

                Heel veel plezier gewenst met dit top objectief !!!
                Rechtstreeks uit Japan, en nieuw, blijkbaar zijn er nog meerdere te koop.
                Maar als ik het goed versta stel jij dan altijd manueel scherp, een KatzEye verbeterd toch niets aan je AF
                Bij de nieuwe Nikon toestellen zal dat blijkbaar in te stellen zijn, (focuspunt verleggen)
                Last edited by Guest42; 27 oktober 2007, 07:13.

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

                  De KatzEye heb ik erbij genomenom te kunnen zien of het focuspunt goed ligt. Met de AF gaat het wel goed hoor maar met de KE kan ik het in een oogopslag zien of hij scherpgesteld staat waar ik het wil.

                  Wanneer krijg je hem binnen ongeveer ? (dat lange wachten ook altijd ). Kun je mooie nog ruim voor de kerst ermee testen en proberen voordat je met de feestdagen mooie plaatjes kunt maken.

                  Ik vond het het 'moeilijkste' objectief dat ik heb. Qua focus en softheid. Nu ik er goed aan gewend ben is het een geweldig stuk glas waarmee ik opnamen maak die ik anders echt niet had kunnen doen. Ik heb overigens benieuwd wat het doet op een D3. Volgens mij kun je dan zowat in het donker nog foto's maken
                  Nikon spul

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door a90 Bekijk bericht
                    De KatzEye heb ik erbij genomenom te kunnen zien of het focuspunt goed ligt. Met de AF gaat het wel goed hoor maar met de KE kan ik het in een oogopslag zien of hij scherpgesteld staat waar ik het wil.

                    Wanneer krijg je hem binnen ongeveer ? (dat lange wachten ook altijd ). Kun je mooie nog ruim voor de kerst ermee testen en proberen voordat je met de feestdagen mooie plaatjes kunt maken.

                    Ik vond het het 'moeilijkste' objectief dat ik heb. Qua focus en softheid. Nu ik er goed aan gewend ben is het een geweldig stuk glas waarmee ik opnamen maak die ik anders echt niet had kunnen doen. Ik heb overigens benieuwd wat het doet op een D3. Volgens mij kun je dan zowat in het donker nog foto's maken
                    Ik ben hem beloofd binnen een paar weken, tja, ieder lichtsterk objectief moet je wat leren kennen hé, dat was ook het geval met de 85mm f1.4, op f 5.6 kan iedereen foto's maken, maar scherptediepte moet je inderdaad weten te beoordelen, en volgens mij zie je door de zoeker van een cropcamera niet zo goed waar je scherpte ligt dan bij Bv. mijn oude F5

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door a90 Bekijk bericht
                      De mijne is redelijk soft op 1.4 en vanaf 1.6 - 1.8 scherp en bruikbaar genoeg. Ik heb er een KatzEye bij besteld om goed te kunnen zien waar het scherpstelpunt ligt. Werkt echt super !!
                      Dit soort objectieven zou toch moeten scherp zijn op 1.4. Waarom koop je ze anders en ze zijn er toch duur genoeg voor.

                      Mijn 85mm 1.4 en het 2de exemplaar van de 50mm zijn het gelukkig wel.
                      BD0497BE : Nikon body + glas
                      www.RudyVerrijt.info

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

                        Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                        Dit soort objectieven zou toch moeten scherp zijn op 1.4. Waarom koop je ze anders en ze zijn er toch duur genoeg voor.

                        Mijn 85mm 1.4 en het 2de exemplaar van de 50mm zijn het gelukkig wel.
                        Vaak is het gewoon slechte afstelling (front- of backfocus) en niet de lens die volopen niet scherp genoeg zou zijn.Dat heb ik duidelijk gemerkt toen ik enkele maanden geleden m'n lenzen correct afstelde op m'n MKIII.Een heel verschil!
                        Danny's Photosite

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door roadrunner Bekijk bericht
                          Vaak is het gewoon slechte afstelling (front- of backfocus) en niet de lens die volopen niet scherp genoeg zou zijn.Dat heb ik duidelijk gemerkt toen ik enkele maanden geleden m'n lenzen correct afstelde op m'n MKIII.Een heel verschil!
                          Ik heb het niet over onscherp. Ook is er geen probleem met de focus het objectief is gewoon redelijk soft op 1.4, althans de mijne. Dat is niet iets waar ik van in de stress raak, want met een beetje verscherping kom je een heel eind.
                          Nikon spul

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

                            Ik zou zeggen dat de mijne ook wat soft lijkt op f1.4, maar vanaf 1.6 is dat al heel wat anders. De scherpte is ook duidelijk beter op f1.6 dan op f1.4. Op mijn D70 presteert de 85mm 1.4 op f1.4 wel iets beter. Maar dat is uiteraad een totaal andere lens en te gebruiken voor totaal ander doeleinden.
                            Het is een objectief dat mij al heel veel plezier heeft verschaft in slechte omstandigheden.
                            Ps. ik heb het geluk exemplaar nr. 203099 te hebben.

                            Groetjes,
                            Pol.
                            Leeft en LAAT LEVEN !

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon 28mm f1.4 AF-D wie heeft hem ? Bevindingen ?

                              Wil nog even vermelden dat ik gekozen heb voor de handiger HK4-zonnekap ipv van de voorgeschreven HK7, gezien deze nogal groot uitvalt voor dit objectief.

                              Groetjes,
                              Pol.
                              Leeft en LAAT LEVEN !

                              Comment

                              Working...
                              X