Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

instelling ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • instelling ?

    hoi

    wanneer ik met met 400d 18-55mm fotos maak op een evenement binnen zijn die eigenlijk niet mooi scherp en vaak vaag

    ligt dit aan mijn lens, is mijn lens hier niet krachting voor, of moet ik een statief gebruiken., wat mij niet echt aangenaam lijkt tussen al die mensen met eens statief gaan staan.
    of ligt dit puur aan de instelling van mijn camera..

  • #2
    Re: instelling ?

    Wat voor soort evenement? Markt overdag of voetbal in een slecht verlicht sdtadion maakt nog al een verschil en zijn beide evenementen.

    Plaats is even een fototje.

    Gok: bewegingsonscherpte door lange belichting.
    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: instelling ?

      wat voor camerainstelling gebruik je dan??
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: instelling ?

        "Evenement binnen"... donker dus... je camera zal een langere sluitertijd gebruiken,
        maar post eens een voorbeeld, met exif.
        Maarten
        Canon 40D + en wat glas

        Comment


        • #5
          Re: instelling ?

          Met een flits zouden die foto's scherp moeten zijn. Liefst wel een externe flits zoals de 430ex of 580ex want anders gaat het niet "veel" helpen met de ingebouwde flits. Die 18-55 lens is wel niet geschikt voor binnenfotografie als het donker is. ISO verhogen, over exposure en in Av stand kan al helpen.
          Canon EOS 30D | 18-55mm (kit) | 50mm 1.8 II | EF 70-200mm f/4L USM | Speedlite 430ex | Manfrotto 055XB Tripod
          Meer op: www.xindi.be

          Comment


          • #6
            Re: instelling ?

            Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk bericht
            Die 18-55 lens is wel niet geschikt voor binnenfotografie als het donker is. ISO verhogen, over exposure en in Av stand kan al helpen.
            Ik zie niet in, hoe je door overbelichting scherpere foto's kan krijgen
            Integendeel zou ik willen zeggen
            Ik ben op zoek naar een MB-20.

            Comment


            • #7
              Re: instelling ?

              euh geen flauw idee hoe ik hier een vb post

              type url link in?

              Comment


              • #8
                Re: instelling ?

                Oorspronkelijk geplaatst door nocu Bekijk bericht
                euh geen flauw idee hoe ik hier een vb post

                type url link in?
                hoe foto's linken op dit forum

                en een foto hosten vind ik het makkelijkst via imageshack
                5DmkIII en wat glas

                Comment


                • #9
                  Re: instelling ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door dragonfly Bekijk bericht
                  Met een flits zouden die foto's scherp moeten zijn. Liefst wel een externe flits zoals de 430ex of 580ex want anders gaat het niet "veel" helpen met de ingebouwde flits. Die 18-55 lens is wel niet geschikt voor binnenfotografie als het donker is. ISO verhogen, over exposure en in Av stand kan al helpen.
                  1 stop onderbelichten wil je zeggen zeker...
                  Zo win je weer wat sluitersnelheid en kun je nadien in PS weer wat oplichten.
                  In AV stand, ja... diafragma zoveel mogelijk open (laag F getal) om zoveel mogelijk licht binnen te krijgen, let wel, met een laag f getal, een kleine scherptediepte, en de kitlens 18-55 is ook niet op zijn best met zijn diafragma volledig open.
                  Om met de kitlens scherpe foto's te maken uit de hand zou je toch een minimum sluitersnelheid moeten hebben van 1/60 (als je niet teveel beeft ) en dat is dan voor stilstaande onderwerpen , onderwerpen die bewegen daarintegen moeten een nog kortere sluitersnelheid hebben om ze scherp te krijgen.

                  Dus in donkere omstandigheden zoner flits te gebruiken:
                  *F getal zo laag mogelijk
                  *Sluitersnelheid, vanaf 1/60
                  *iso, begin bij 100 en verhoog zoveel als nodig tot je aan 1/60 zit of korter indien nodig voor bewegende onderwerpen
                  *fotografeer in RAW, kun je nadien het beste corrigeren
                  Mvg. Renzowoef
                  Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

                  Comment


                  • #10
                    Re: instelling ?

                    hey thx..

                    alleen waarom alles in raw zetten? ik bewerk ze meestal toch altijd in ps. heb dat nu een tijdje gedaan maar ik zie eigenlijk weinig verschil in de foto's.
                    of misschien zie ik dit verkeerd...

                    grtz

                    Comment


                    • #11
                      Re: instelling ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door nocu Bekijk bericht
                      hey thx..

                      alleen waarom alles in raw zetten? ik bewerk ze meestal toch altijd in ps. heb dat nu een tijdje gedaan maar ik zie eigenlijk weinig verschil in de foto's.
                      of misschien zie ik dit verkeerd...

                      grtz
                      Lees even dit draadje....

                      Hallo, Maakt het een verschil uit te fotograferen in RAW of in JEPG fijn ? het is NIET de bedoeling de foto's nadien te bewerken op PC ! Ik wil dus weten of er een FOTO KWALITEITS verschil is in RAW of JEPG fijn ( hoogste stand voor JEPG ). Het is wel zo dat ik de foto's wel converteer van RAW naar JEPG om ze te kunnen
                      Mvg. Renzowoef
                      Canon 400D, EF 55-200mm, EFS 18-55mm, 50 mm 1.8, sigma10-20mm, soligor tussenringenset

                      Comment

                      Working...
                      X