Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

watermerk bij fotos

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • watermerk bij fotos

    Beste leden,

    Kan er iemand me duidelijkheid geven over het gebruik van de functie watermerk toevoegen bij foto's.

    groeten,

  • #2
    Re: watermerk bij fotos

    een klein beetje meer info kan geen kwaad zelle. Om te beginnen zou je al kunnen zeggen over welk programma je het hebt
    --
    Play Drakensang - a free online mmorpg

    Comment


    • #3
      Re: watermerk bij fotos

      Ongeacht in welk programma je werkt: een watermerk is een halfdoorzichtige toevoeging van je naam, je logo of een ©-teken of iets dergelijks. Vaak wordt dat centraal op je foto geplaatst om te voorkomen dat men je foto zomaar steelt. Maar het ontsiert je foto wel enorm.
      Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

      Comment


      • #4
        Re: watermerk bij fotos

        Een watermerk kan ook duiden op een onzichtbare "digitale handtekening" die toegevoegd wordt aan je foto waarmee je kan aantonen dat jij die handtekening geplaatst hebt, om je auteursrechten te beschermen.

        Dave
        pixelpusher

        Comment


        • #5
          Re: watermerk bij fotos

          sorry voor het late vervolg, ik ben net terug uit vakantie.

          Ik werk met photoshop, en ik denk dat het gaat over een onzichtbare handtekening.

          Comment


          • #6
            Re: watermerk bij fotos

            Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
            Ik werk met photoshop, en ik denk dat het gaat over een onzichtbare handtekening.
            Voor zover ik weet heeft elke vorm van "onzichtbare" handtekening weinig zin. Die zijn er zo uit te halen, zo "onzichtbaar" als men je doet geloven zijn ze namelijk niet. Vaak wordt de info gewoon aan een Exif tag toegvoegd, soms slechts op het eind van de foto file toegevoegd, soms in een JPG marker, en meer van dit soort onzinnige methoden. Google eens op Steganografie

            Comment


            • #7
              Re: watermerk bij fotos

              Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
              Voor zover ik weet heeft elke vorm van "onzichtbare" handtekening weinig zin. Die zijn er zo uit te halen, zo "onzichtbaar" als men je doet geloven zijn ze namelijk niet. Vaak wordt de info gewoon aan een Exif tag toegvoegd, soms slechts op het eind van de foto file toegevoegd, soms in een JPG marker, en meer van dit soort onzinnige methoden. Google eens op Steganografie
              Maar geen enkele van de methoden die je aanhaalt heeft ook maar iets met steganografie te maken.

              Er zijn wel degelijk producten die wijzigingen aanbrengen in je foto die je met het blote oog niet ziet omdat je hersenen er naast kijken, net zoals JPEG compressie mogelijk is omdat je de "fouten" niet ziet (tenzij je een heel hoog compressieniveau toepast en je begint te pixelpeepen).

              Er is zo'n product meegeleverd met met Photoshop (digimarc?) maar je moet ervoor bijbetalen.

              Dave
              pixelpusher

              Comment


              • #8
                Re: watermerk bij fotos

                Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                Maar geen enkele van de methoden die je aanhaalt heeft ook maar iets met steganografie te maken.
                Klopt.De methoden die ik aanhaal zijn inderdaad geen Steganografie, maar ze worden wel als zodanig "gemarket".

                Er is zo'n product meegeleverd met met Photoshop (digimarc?) maar je moet ervoor bijbetalen.
                Voor zover ik me herinner valt Digimarc in dezelfde "foute" categorie en is de handtekening eenvoudig te verwijderen. Er is slechts 1 mogelijke manier om steganografie "goed" op een JPG toe te passen zonder dat de "handtekening" verdwijnt na een recompressie (lees opnieuw opslaan) , maar ik ga hier niet verklappen hoe dat door software gedaan moet worden.

                Comment


                • #9
                  Re: watermerk bij fotos

                  Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
                  Er is slechts 1 mogelijke manier om steganografie "goed" op een JPG toe te passen zonder dat de "handtekening" verdwijnt na een recompressie (lees opnieuw opslaan) , maar ik ga hier niet verklappen hoe dat door software gedaan moet worden.
                  Ooh machtige elite tovenaar, toon mij het geheim van uw magie!


                  ..of ik zou kunnen besluiten dat ge uit uw nek aan 't kletsen zijt.

                  Dave
                  pixelpusher

                  Comment


                  • #10
                    Re: watermerk bij fotos

                    Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                    ..of ik zou kunnen besluiten dat ge uit uw nek aan 't kletsen zijt.
                    LOL, ik heb er geen boodschap aan wat u besluit.
                    Last edited by Havezet; 4 november 2007, 21:50.

                    Comment


                    • #11
                      Re: watermerk bij fotos

                      Oorspronkelijk geplaatst door Havezet Bekijk bericht
                      Er is slechts 1 mogelijke manier om steganografie "goed" op een JPG toe te passen zonder dat de "handtekening" verdwijnt na een recompressie (lees opnieuw opslaan) , maar ik ga hier niet verklappen hoe dat door software gedaan moet worden.
                      Meteen patenteren (als dat kan), Havezet! Ik veronderstel dat de markt groot is.
                      Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

                      Comment


                      • #12
                        Re: watermerk bij fotos

                        On topic : Er is geen mogelijkheid om foto's te beveiligen tegen diefstal dus.
                        Dat watermerk gedoe en onzichtbare handtekeningen in de Exif zijn eenvoudigweg te verwijderen met software. zie maar naar BDsizer.

                        Foto's die op een web gepubliceerd worden zoals deze hier (600*900 200Kb) bij BD zijn eenvoudigweg beveiligd door de beperkte resolutie en bestandsgrootte. Je kan ze niet gebruiken om grote afdrukken mee te maken.

                        Maar een minpuntje dan wel is dat je ze via het web kan promoten als de jouwe. Portfolio op het web met foto's van een ander dus.

                        Dank voor de zinnige en onzinnige opmerkingen trouwens.
                        En laat degene die uit hun nek kletsen gewoon doen. Ik stoor me er niet aan.

                        Comment


                        • #13
                          Re: watermerk bij fotos

                          ik wou deze draad even heractiveren

                          zijn er ondertussen oplossingen opgedoken om je exif-data of watermerk te beveiligen ?

                          groet

                          bas
                          Tropisch genieten doe ik al meer dan een decenium in Bahia, de zwarte parel van Brazilië, waar men een andere kijk heeft op fotografie ;-)

                          Comment


                          • #14
                            Re: watermerk bij fotos

                            "Digital files cannot be made uncopyable, any more than water can be made not wet." - Bruce Schneier.

                            Dave
                            pixelpusher

                            Comment


                            • #15
                              Re: watermerk bij fotos

                              http://forum.belgiumdigital.com/show...t=biometrische
                              Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

                              Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

                              Comment

                              Working...
                              X