Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ter Informatie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Ter Informatie

    Via email kregen we deze informatie die we jullie niet willen onthouden . . .

    Naam: Hans Deridder
    Email: hans.deridder@persgroep.be
    Onderwerp: Persfotografie
    Tekst: Hallo,
    Denkt u dat er op het forum soms leden zijn die dolgraag wat zouden bijklussen/bijverdienen als persfotograaf? Wij hebben steeds mensen nodig die lokaal (in en rond hun eigen woonplaats) foto's willen nemen van plaatselijke events, of bij interviews met lokale 'helden';... Misschien kunnen we er wel wat leden van deze toch wel mooie 'vereniging' mee plezieren. Hans Deridder Het Laatste Nieuws adjunct-hoofdredacteur
    Last edited by Franciskine; 25 oktober 2007, 19:47.

  • #2
    Re: Ter Informatie

    Interessant, maar onder plaatselijke helden verstaat men geen insecten zeker?
    Mvg Tim

    Comment


    • #3
      Re: Ter Informatie

      Dit lijkt me ook zeer interessant; bedankt voor de vermelding
      Nikon D80 / Sony DSC-H5

      Comment


      • #4
        Re: Ter Informatie

        thx mailke al verstuurd
        www.scalle.be/blog

        Comment


        • #5
          Re: Ter Informatie

          Ik vind dit ook een interessant aanbod, maar vraag me wel eerst even luidop af of dit gevolgen heeft voor de huidige persfotografen... Als de vraag gesteld is vanuit een eerlijk en oprechte nood omdat het werk momenteel blijft liggen, dan ben ik helemaal mee. Maar als dit betekent dat de druk op de andere (freelance) persfotografen opgevoerd wordt omdat de prijzen hierdoor sterk dalen, dan vind ik het niet meer zo nobel.

          Daarom zou ik gewoon willen verifiëren wat de gangbare tarieven zijn bij publicatie. Wat krijgt een persfotograaf betaald voor publicatie van een foto in een regionale katern? Om in te gaan op het voorstel wil ik allerminst onder die prijs gaan; zodat ik niet meewerk aan het verlies van inkomsten voor mensen die resoluut voor het vak gekozen hebben. Of ben ik te achterdochtig?
          Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

          Comment


          • #6
            Re: Ter Informatie

            Oorspronkelijk geplaatst door vicberger Bekijk bericht
            Ik vind dit ook een interessant aanbod, maar vraag me wel eerst even luidop af of dit gevolgen heeft voor de huidige persfotografen... Als de vraag gesteld is vanuit een eerlijk en oprechte nood omdat het werk momenteel blijft liggen, dan ben ik helemaal mee. Maar als dit betekent dat de druk op de andere (freelance) persfotografen opgevoerd wordt omdat de prijzen hierdoor sterk dalen, dan vind ik het niet meer zo nobel.

            Daarom zou ik gewoon willen verifiëren wat de gangbare tarieven zijn bij publicatie. Wat krijgt een persfotograaf betaald voor publicatie van een foto in een regionale katern? Om in te gaan op het voorstel wil ik allerminst onder die prijs gaan; zodat ik niet meewerk aan het verlies van inkomsten voor mensen die resoluut voor het vak gekozen hebben. Of ben ik te achterdochtig?

            Met dit middel proberen ze inderdaad de persfotograaf onder druk te zetten.

            En wat nog erger is ze er is een bepaalde code bij persfotografen en die proberen ze hiermee ook mee te ondergraven.

            Stuur daarom dus niet de foto's met de bloedigste onderwerpen, huilende mensen die bij hun brandende huizen staan, personen welke onder schock op de afgesloten autobaan staan etc naar deze gazet.

            U hoeft dus niet niet op ebay naar de prijs van de laatste nieuwste digitale scanner te zoeken om de gesprekken van de hulpdiensten op te vangen.
            Verzamelaar van digitale Canon en Nikon toestellen en lenzen

            Comment


            • #7
              Re: Ter Informatie

              bij ons op de lokale omroep, wordt er zelfs gevraagd opnamen op te sturen van evenementen/ongelukken enz.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Ter Informatie

                Dit vindt ik een smerige zet van Hans Deridder, laag bij de grond.

                Comment


                • #9
                  Re: Ter Informatie

                  Ik ken een aantal mensen die dat doen.

                  Ze krijgen geen perskaart, ze werken met eigen materiaal, ze moeten naar huwelijksverjaardagen (30, 40, 50, 60, ... jaar gehuwd), ze moeten naar de plaatselijke voetbalclub, naar ongevallen, naar ... gewoon alles wat plaatselijk nieuws is.
                  Ze moeten daarom een goed contact hebben met burgemeester, hulpdiensten, clubs, ... zodat ze tenminste geïnformeerd worden als er iets te doen valt.
                  En ja, dat kan dag en nacht zijn, elk WE en overal in uw streek.

                  Het lijkt wel leuk als ze het u aanbieden ... voor HLN fotokes pakken.
                  Maar als je het echt doet valt dit echt niet zo leuk uit hoor.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Ter Informatie

                    Daar zie ik geen graten in, VerSeg. Ik neem aan dat sommige activiteiten gewoon te veel zijn voor de gebruikelijke persfotografen en dat men tegenwoordig graag overal prentjes bij heeft. Ik zou het dus evenwel perfect begrijpen dat men zich tot dit systeem wendt, waarbij je eigen onafhankelijkheid toch nog grotendeels gevrijwaard wordt (als je met materiaal van de krant werkt, veronderstel ik ook dat dat materiaal moet renderen en vrijwel continu moet ingezet worden).

                    Ik hoop alleen dat men dan de vrijwilligers-fotografen niet met een financieel kluitje in 't riet stuurt, ten koste van de beroeps persfotograaf.

                    Als iemand weet wat de gebruikelijke prijs is, dan overweeg ik om me eventueel kandidaat te stellen. Maar ik ga geen eurocent onder de prijs van een beroeps. Als men daar niet mee akkoord gaat, dan moet men maar een extra beroepskracht aanwerven. Dan ruikt het alleszins onfris. Al is dat een conclusie die ik nu nog niet trek.
                    Voeten hoeven de grond niet te raken voor wie in gedachten stapt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Ter Informatie

                      Ben laatslede ook gecontacteerd door een soortgelijk iemand, maar dan van een andere gazet...

                      In eerste instantie zag het eruit of ik foto's moest maken voor het streeknieuws-gedeelte.
                      Maar na wat doorvragen naar details kwam het er eigenlijk op neer dat ik foto's van plaatselijke
                      events mocht doorsturen om hun foto-database te spekken...

                      Die foto's zouden ze dan eventueel gebruiken om op hun website (niet in de krant) te zetten bij een streek-artikeltje...

                      Dit alles gratis, en misschien na een tijdje op betalende basis indien de opbrengst vruchtbaar was...

                      Ik heb de moeite niet meer genomen om te antwoorden...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Ter Informatie

                        ik ken enkele bejaarden die met een kluitje in 't riet werden gestuurd: 15 euro per gepubliceerde foto, zonder onkostenvergoeding kregen die. ook geen km vergoeding. Ik vrees dat die bejaarden er geld aan instaken .. maar ze voelden zich belangrijk met hun zelfgemaakte "perskaart" en ze waren content met de gratis inkom bij de voetbal etc

                        Comment


                        • #13
                          Re: Ter Informatie

                          ergens heb ik het idee dat er nooit veel geld uitgegeven is aan de plaatselijke fotograaf voor klein streek nieuws
                          foto als spiegel of als venster?

                          Comment


                          • #14
                            Re: Ter Informatie

                            Ter info: HLN is al in 3 provincies bezig met de persfotografen buiten te zwieren, diegene die blijven krijgen amper 12€ per foto ( GEEN onkostenvergoeding, GEEN verplaatsingskosten). Van die 12 € moeten deze mensen dus kunnen leven, als je hun maandelijkse kosten hier naast zou leggen kan je zien dat veel mensen hier nietmeer van kunnen leven.
                            Canon EOS 1D mkIII / EOS 5D mkII +grip |EF 16-35 f2.8 L|EF 24-70 f2.8 L | EF 50 f1.4|EF 70-200 f2.8 L IS USM II | EF 300mm f2.8 L IS USM | 4x Speedlite 580EX II |Sigma 15mm fish
                            een hoop sunbounce & strobist stuff

                            Comment


                            • #15
                              Re: Ter Informatie

                              Oorspronkelijk geplaatst door stijnh Bekijk bericht
                              Ter info: HLN is al in 3 provincies bezig met de persfotografen buiten te zwieren, diegene die blijven krijgen amper 12€ per foto
                              Per "gepubliceerde" foto.
                              Allé, toch als je zo dat streeknieuws doet.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X