Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

BTW/Facturatie fotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • BTW/Facturatie fotografie?

    hoi,

    Ik ga mij binnekort inschrijven als zelfstandige in bijberoep om te kunnen factureren, maar ik zit met een vraag voordat ik kosten maak (zoals btwnummer aanvragen terwijl dat mss niet nodig is).

    Een voorbeeld, een maat van mij is DJ, hij factureerd ook, maar heeft geen btwnummer en moet ook geen btw betalen.
    Mn zuster, model, factureerd ook en heeft ook nog nooit btw moeten aanrekenen en heeft ook geen btwnummer. Beiden brengen wel al hun kosten in.

    Nu zit ik dus met de vraag, ik als fotograaf op een evenement of discotheek, valt die dan onder hetzelfde? Het is toch een een artistieke prestatie als een DJ? Het is tenslotte ook een vrij beroep. Ik heb al zoveel staan lezen en informeren, maar vind nergens een goede uitleg of het word allemaal te verwarrend voor deze situatie. Zijn er hier andere fotografen met dezelfde situatie? Hopelijk kan iemand mij helpen.

    Alvast bedankt
    www.captured.be - Party & Events Log

  • #2
    Re: BTW/Facturatie fotografie?

    eerste even op een rijtje zetten of je nu een zelfstandig bijgberoep wil
    gaan doen, dan wel artistiek werk te maken ... of beide combineren.
    ik raad je aan eens bij een sociale kas langs te gaan, of bij de RVA in
    verband met beide.

    in geval van bijberoep: je dient je aan te sluiten bij een kas, maar je kan,
    zolang je onder een bepaalde inkomensdrempel blijft, vrijgesteld worden
    van BTW. dit houdt in: geen BTW recupereren op je uitgaven en ook geen
    BTW aanrekenen bij je klanten. je investeringen kun je wel aftrekken ...

    in geval van "kunstenaarsstatuut": check eens de RVA.

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: BTW/Facturatie fotografie?

      FOD Financiën publiceerde hierover een folder:
      Wegwijs in BTW

      Hier zou je iets wijzer moeten mee worden. Indien niet, kan je bij je lokaal BTW-kantoor om uitleg gaan vragen. Ze bijten niet hoor

      Het komt erop neer dat als je heel weinig factureert (lees: 5580 EUR per jaar),
      je een vrijstelling van btw-verplichtingen kan aanvragen. Hierdoor hoef je geen BTW te rekenen aan je klant en geen BTW-aangifte in te vullen, MAAR kan je de BTW van je aankopen ook niet recuperen.

      LET OP: Sommige administratieve verplichtingen blijven zoals het bijhouden van een verkoopdagboek en aankoopdagboek, evenals de jaarlijkse listing van BTW-plichtige afnemers.

      Meer info? PM me

      Groeten,
      D
      "Obstacles are those frightful things you see when you take your eyes off your goal." - Henry Ford

      Comment

      Working...
      X