Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Concert lens: the lesser of two evils?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Concert lens: the lesser of two evils?

    Ik ga zondag naar Maceo Parker in Brugge kijken en ik mag foto’s trekken.
    Ik heb echter nog nooit een concert foto gemaakt
    Mijn lenskeuze gaat tussen de 105/2.8 of the kitlens 17-55/3.5-5.6

    Welke van die twee is nu “the lesser of two evils”?
    De lichtsterke lens of de kitlens waar een langere sluitertijd kan gebruikt worden? Ik zou liever niet wisselen in de zaal

    Alvast bedankt voor jullie advies
    Jeroen

  • #2
    Re: Concert lens: the lesser of two evils?

    Als je moet kiezen tussen die 2: laat je kitlensje dan maar thuis.

    Ga morgenavond ook eens een poging wagen Arno vast te leggen met mijn 50mm F/1.8 ..
    It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

    Comment


    • #3
      Re: Concert lens: the lesser of two evils?

      zeker de 105 2.8... Als het in een zaal is ga je lichtsterkte nodig hebben en gaat die kitlens niet veel goeds uitzetten...
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: Concert lens: the lesser of two evils?

        Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.s Bekijk bericht
        Ik ga zondag naar Maceo Parker in Brugge kijken en ik mag foto’s trekken.
        Ik heb echter nog nooit een concert foto gemaakt
        Mijn lenskeuze gaat tussen de 105/2.8 of the kitlens 17-55/3.5-5.6

        Welke van die twee is nu “the lesser of two evils”?
        De lichtsterke lens of de kitlens waar een langere sluitertijd kan gebruikt worden? Ik zou liever niet wisselen in de zaal

        Alvast bedankt voor jullie advies
        Eigenlijk geen enkele van de twee, 105mm zal waarschijnlijk een te lang brandpunt hebben, en de andere te weinig lichtsterk, kan je niet ergens een 50mm f1.4 gebruiken

        Liever niet wisselen in de zaal zeg je, is dat dan soms een probleem ?

        Comment


        • #5
          Re: Concert lens: the lesser of two evils?

          105/2.8 is degelijk voor concerten kitlens daarentegen
          En met welke body ?
          Canikon 40D - D200, D300

          Comment


          • #6
            Re: Concert lens: the lesser of two evils?

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Eigenlijk geen enkele van de twee, 105mm zal waarschijnlijk een te lang brandpunt hebben, en de andere te weinig lichtsterk, kan je niet ergens een 50mm f1.4 gebruiken

            Liever niet wisselen in de zaal zeg je, is dat dan soms een probleem ?
            Van in de zaal gaat die brandpunt niet te lang zijn. Zeker gaan voor de lichtsterke optie.
            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
            http://www.stevevandegaer.be

            Comment


            • #7
              Re: Concert lens: the lesser of two evils?

              Ik ga voor de 105/2.8 gaan (op een 400D)

              Ik vroeg me vooral af als ik met een 105 boven de 1/120 ga kunnen uitkomen?
              Anders ga ik altijd bewogen foto’s hebben
              Best handmatig scherpstellen denk ik want het is een marcolens.
              Niet zo’n beste AF in zwak licht.

              Lijkt me een slechte omgeving om lenzen te wisselen, al dat stof en rook.

              We zien wel. Leuk wordt het zeker.

              thx
              Jeroen

              Comment


              • #8
                Re: Concert lens: the lesser of two evils?

                F 2.8 - 1/180 en de ISO zoek je dan wel uit (waarschijnlijk 1600)
                Liever ISO 800 natuurlijk, maar niet ten koste van de sluitersnelheid, al kan je dit toch wel eventjes proberen (niet onder 1/125 gaan, tenzij geen andere optie)

                Hangt ook af van de beweeglijkheid van de artiest...
                Canikon 40D - D200, D300

                Comment


                • #9
                  Re: Concert lens: the lesser of two evils?

                  Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.s Bekijk bericht
                  Ik ga voor de 105/2.8 gaan (op een 400D)

                  Ik vroeg me vooral af als ik met een 105 boven de 1/120 ga kunnen uitkomen?
                  Anders ga ik altijd bewogen foto’s hebben
                  Best handmatig scherpstellen denk ik want het is een marcolens.
                  Niet zo’n beste AF in zwak licht.

                  Lijkt me een slechte omgeving om lenzen te wisselen, al dat stof en rook.
                  Bwa... ik wissel constant lenzen op optredens en heb nog geen stof op men D200 (heb hem sinds Juni), op men D70s had ik er iets meer last van, daarvan kuiste ik de sensor 1 of 2 keer per jaar. Gewone concerten vallen heel goed mee, festivals zijn veel erger (ik denk omdat de festivalgangers aarde aan hun schoenen hebben :-))

                  De kitlens zou ik trouwens niet thuislaten, in een kleine zaal zou het goed kunnen dat je met 105mm enkel nog portretten kunt maken van de artiesten, niets van variatie. Dat gaat al snel vervelen. Met een kitlens kun je niet superveel doen, maar als je wat geluk hebt met het licht kan dat nog beter meevallen dan je denkt.
                  Zoals reeds aangegeven, als je een 50mm kunt gebruiken (zelf kopen of lenen van iemand), dan zou ik het zeker niet laten. Een 1.4 is mooi meegenomen maar 1.8 is beter da niets (of een kitlens).

                  Comment

                  Working...
                  X