Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie van de drie.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie van de drie.

    Naar aanleiding van een reeds meermaals gestelde vraag via PM, probeer ik hier mijn algemene ervaringen te omschrijven, pas op dat mijn gedacht hé

    Vraag:
    Ik las dat jij ook de 105mm DC hebt gehad.
    Nu heb je de 85mm 1.4 en de 105mm vr.
    Ik ga waarschijnlijk voor de 85 1.4.
    Maar is de 105 DC niet net zo goed op de lichtsterkte na?
    En hoe bevalt de 105 vr?
    Als jij een van deze 3 moest kiezen waar viel dan je keuze op?


    Op gebied van scherpte zijn deze drie aan elkaar gewaagd, de lichtsterkte daar gelaten natuurlijk, wil je een haarscherpe lens, die je ook voor macro wil gebruiken, dan kan je zeker niet missen met de 105 AFS-VR, maar deze is naar mijn idee (voor portret) toch wat lang op een crop camera, deze keus maak je natuurlijk zelf, ik zou deze zeker nemen in plaats van de 105mm AF-DC, (veel snellere AFS, en VR) wil je echter de beste portretlens die er bestaat, dan is er niets beter dan de 85mm AF f1.4 D

    Kortom, voor hoofdzakelijk portret, natuurlijk ook bruikbaar als lichte télé, en sommige zaalsporten, niets beter dan de 85mm f1.4 de prachtige onscherpte is hier subliem nadeel: de AF is trager dan bij de 105 AFS-VR.

    Voor macro, portret, lichte télé enz. de 105 AFS-VR. Voordelen, niet duur voor hetgeen je ervoor krijgt, en betrekkelijk snel, en een echte alrounder van de laatste generatie, scherp vanaf volle opening mag je zeggen. Nadeel: iets langs de lange kant voor portretfotografie, maar als je zelf genoeg achteruit kan is dat absoluut geen probleem, zelf had ik deze natuurlijk liever gezien in een uitvoering f2 en ook liever met een diafragmaring, dan kon je deze ook gebruiken met een balg, alhoewel deze ook zeer goede resultaten geeft met een TC converter TC14AFS of TC17 AFS (met een TC20 wordt het geheel gewoon te traag en teveel kwalliteitsverlies.)

    De 105mm AF-DC zou ik niet meer kopen vanwege achterhaald, die defocus control regeling vraagt bovendien heel wat ondervinding, en is helemaal niet zo effectief als op een Full Frame mischien zal deze goed samenwerken met de nieuwe D3.

    Alle drie de lenzen hier besproken zijn in mijn ogen heel goed bruikbaar vanaf volle opening, en dat is voor mij het bijzonderste, want wat ben je met een lichtsterke lens die maar kwalliteit levert vanaf f 5.6 of f8.
    Last edited by Guest42; 25 oktober 2007, 14:16.
Working...
X