Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

budget-breedhoeklens voor binnenshuis

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • budget-breedhoeklens voor binnenshuis

    Ik verwacht begin volgend jaar de 450D en dan wordt het eens tijd voor een upgrade voor mijn 300D (relatief traag toestel...). Tegelijk zou ik ook nog een extra lens willen aanschaffen. Mijn collega zou volgende maand ook een DSLR kopen, dus deze topic is ook voor hem van toepassing.

    Momenteel gebruik ik voornamelijk de Canon EF 28-135 IS, maar voor binnenshuis mis ik wat groothoek met die lens. Verder vind ik deze lens ruim voldoende qua kwaliteit. Als ik echt groothoek nodig heb gebruik ik de 18-55m kitlens, maar de kwaliteit van die lens is maar belabberd.

    Als ik zo eens rondneus in het gamma groothoeklenzen van Canon en de prijzen bekijk, dan heb ik niet zo direct nog zin om de kitlens te vervangen. Onder de €600 is er niks kwalitatief te vinden. En ik zou er toch max €500 aan willen spenderen.
    Aan de breedhoek kant zoek ik iets van 16 à 18mm (anders niet veel voordeel tov mijn 28-135, met zoom 50 à 75mm.

    Ik overweeg, in deze volgorde, de volgende lenzen:
    * Sigma AF 17-70mm f/2.8-4.5 DC macro. Zou vrij goed zijn voor de prijs: 'amper' €320.
    * Tamron AF 17-50mm f/2.8 SP XR Di II LD Aspherical [IF]. Minder zoom dan de Sigma, en de prijs draait ook rond de €380. F/2.8 is wel een voordeel voor binnenshuis. Wel een paar nadelen volgens FredMiranda: slechte AF bij weinig licht en luid.
    * Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 USM IS. Zou niet zo super zijn, en komt ook net boven mijn budget uit...

    Heeft iemand suggesties? Heb ik er nog over het hoofd gezien die binnen mijn budget passen?
    Canon EOS 40D + grip + handstrap
    EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
    Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

  • #2
    Re: budget-breedhoeklens voor binnenshuis

    De Tamron 17/50 zijn geld dubbel en dik waard zekers prijs-kwaliteit gezien.
    Ik heb er ééntje en een scherp,moet plaats ruimen omdat hij wat vignetting vertoond op de 1DMK II.
    Met pijn in mijn hart doe ik hem weg.

    De 17/85 IS van Canon op de 30D gehad,slik op 17 mm,neen dank je wel.

    Ik kan hem je in ieder geval aanraden

    Mvg.
    Canon|Canon 70/200f:2.8 ISL|50mmf:1.8|580EX Flitske.
    Mijn website.

    Comment


    • #3
      Re: budget-breedhoeklens voor binnenshuis

      Er is een IS versie van de 18-55 kitlens uitgekomen, met merkelijk betere charts
      Minder dan 200 EUR (blijkt in voorraad bij K voor 169.79)
      Ik heb een goede groothoek, maar voor binnen interesseert de 4x IS me wel

      Comment


      • #4
        Re: budget-breedhoeklens voor binnenshuis

        Je hebt het al aardig voor elkaar denk ik. De Sigma 17-70 en Tamron 17-50 zijn beide een goede keuze, al hebben ze beiden geen USM motor, dus trager en een beetje luider. De 17-85IS is vooral leuk voor de IS. Een collega heeft een 2e gekocht en deze was stukken beter dan de eerste, er is dus blijkbaar wel wat sample-variatie. Wat je kiest is een kwestie van smaak en gewoonte.
        Wat je eventueel nog kan overwegen is een superbreedhoek die aansluit bij je huidige lens, zoals de Canon 10-22 en Tokina 12-24.

        Lenstests:

        Te veel lenzen en te weinig tijd.
        http://pentaxlenstest.blogspot.com/

        Comment


        • #5
          Re: budget-breedhoeklens voor binnenshuis

          Ah, die 18-55 IS moet echt wel nieuw zijn, want nog bijna niks van te vinden op het net (zelfs niet op Canon.be ). Oh gelanceerd op 20/8 vind ik net...
          Zou er eens een reviewtje van willen lezen, maar veel meer dan dit heb ik nog niet gevonden: "The Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS Lens review is coming."
          De prijs is alleszins dik in orde
          Canon EOS 40D + grip + handstrap
          EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
          Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

          Comment


          • #6
            Re: budget-breedhoeklens voor binnenshuis

            dppa, ik heb al pics geschoten met een 10-22mm. Vind die 10mm toch superoverdreven breed hoor...
            Heb liever wat overlapping met de range van mijn 28-135. Ik denk dat ik dan minder ga moeten wisselen.
            Canon EOS 40D + grip + handstrap
            EF-S 17-55mm f/2.8 IS USM + EF 28-135mm f/3.5-5.6 IS USM + EF 50mm f/1.8 II
            Statief: Manfrotto 055XPROB + 804RC2

            Comment


            • #7
              Re: budget-breedhoeklens voor binnenshuis

              FWIW
              ik heb de Sigma 17-70 en ik ben daar bijzonder tevreden mee, volgens mij een van de beste low budget prijs/kwaliteit lenzen tenminste als je weg blijft van die legendarische 2.8

              Comment


              • #8
                Re: budget-breedhoeklens voor binnenshuis

                Tamron 17-50 2.8?

                Comment


                • #9
                  Re: budget-breedhoeklens voor binnenshuis

                  Ik heb al een oud sigmalens
                  een 15-30 mm .

                  Maar je kan die nog overal op de kop tikken.

                  Ik gebruik die voor partyfotografie en is echt een mooie allrounder groothoek en zoom bij elkaar.
                  Canonist tot in de kist.
                  www.paaldans.be www.tropicanaclub.be foto.telenet.be/reggytropicana

                  Comment


                  • #10
                    Re: budget-breedhoeklens voor binnenshuis

                    ik ben al een tijdje aan het kijken naar de Canon 10-22mm,
                    ben nogal geïnteresseerd in architectuur...
                    prijs wel tussen de 700 en 800 eurootjes.

                    Iemand ervaring mee?
                    (ev voorbeeldfotos?)

                    Comment


                    • #11
                      Re: budget-breedhoeklens voor binnenshuis

                      Ik heb juist de sigma 12-24 op FF. Sterke built, scherp, niet zo goedkoop. Maar heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel breed.
                      Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                      Comment

                      Working...
                      X