Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"pomp" zoomlenzen icm weather sealed camera's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • "pomp" zoomlenzen icm weather sealed camera's

    Een simpele vraag louter uit curiousiteit:

    Stel: je monteert een zoomlens, die fel in lengte toe- of afneemt tijdens in- en uitzoomen, op een zogenaamde "weathersealed" DSLR met dichtingen allerhande rond iedere opening in de body.

    Langs waar zuigt en blaast deze combinatie lucht in en uit de camera?
    Is hier een ventiel (met stoffiltertje misschien?) voor voorzien? En waar?
    Ik weet dat harde schijven zulk een ventieltje (met stoffilter) bevatten.

    Een tijd geleden heb ik gelezen dat de ontsnappende lucht bij de EOS 300D voelbaar was uit het CF kaartslot tijdens het zoomen.

    Ik veronderstel dat op de non-sealed DSLRs, de lucht (+ stof!) nog steeds via openingen allerhande in de body en lens aangezogen wordt of ontsnapt
    Greetz Geert.
    Canon gerief...

  • #2
    Re: "pomp" zoomlenzen icm weather sealed camera's

    je moet ook weten dat er lenzen zijn met vast glaselement achteraan! En als alles daarrond ook nog eens toe is, zal deze niet pompen in je dslr... Andere lenzen daarentegen...
    -=- Light is the key...

    Comment


    • #3
      Re: "pomp" zoomlenzen icm weather sealed camera's

      Weathersealed wil helemaal niet zeggen dat deze lenzen lucht of waterdicht zijn. Ze zijn wat beter beschermd tegen water of stof door wat extra dichtingen. Hetzelfde met weathersealed body's.....als je denkt dat deze camera's water en luchtdicht zijn moet je er maar eens eentje in een emmer water leggen . Lenzen die een inwendig focus-zoom systeem hebben zijn volgens mij minder gevoelig aan stof en verplaatsen geen stof richting sensor....volledig stofvrij daar zal geen enkele fabrikant je garantie op geven. Lenzen zoals de 100mm2.8macro, 85mm1.8, 50mm1.4 ( en nog andere)zijn van deze soort lenzen met een achterste element wat volledig gesloten is. Daar zal de lucht eerder langs de focusring ontsnappen en zal er dus haast geen lucht richting sensor gaan.
      Last edited by RUPSELKOPKE; 24 oktober 2007, 14:56.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment

      Working...
      X