Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikkor AF-D 50mm F 1.8

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikkor AF-D 50mm F 1.8

    Ik overweeg om een Nikkor AF-D 50mm F 1.8 aan te schaffen naast de 18 - 135mm kitlens bij een Nikon D80.

    Ik neem aan dat de meeste fotozaken wel toelaten dat je in de winkel een nieuwe lens eens uittest op je eigen body. Hoe test je het best in de winkel of die lens "in orde" is ? Het LCD scherm is toch een beetje klein om een beeld kritisch te beoordelen op scherpte. Portable PC meenemen ?

    Wie heeft hier ervaring mee ?

    mvg
    PhilipM
    Nikon D80

  • #2
    Re: Nikkor AF-D 50mm F 1.8

    Als er iets mis mee zou zijn kan je die lens toch gewoon terug brengen naar de winkel? Je krijgt toch zeker 1 jaar garantie.
    Flickr! :: Blog
    Nikon D50 : Nikkor 18-55mm f3.5 : Nikkor 50mm f1.8 : Tamron 28-200mm f3.8 : Tokina 12-24mm f4 : SB 600

    Comment


    • #3
      Re: Nikkor AF-D 50mm F 1.8

      Normaal gezien zijn er weinig problemen met deze lens.
      Als je ze op scherpte wil testen, dan kan ik je al gerust stellen hoor, deze lens is zeer scherp.
      Maar naast dit alles ga ik er van uit dat je in een goed fotozaak het materiaal eens mag testen voor je het koopt.
      ... see the ART not the TOOL ...

      Comment


      • #4
        Re: Nikkor AF-D 50mm F 1.8

        Het beeldscherm van je reflexcamera zal onvoldoende zijn om de scherpte van een opname te beoordelen.
        De monitor van mijn PC is zelfs onvoldoende om de scherpte van een opname te beoordelen.

        Zoek dus naar een digitaal voorbeeld bestand met hoge scherpte.
        Druk dat af op een goede printer, in zeg 50x70 centimeter. Dan kun je op een goede kijkafstand de scherpte van een objectief beoordelen. Maak zelf op statief ook meerdere opnamen. Doe dat op alle diafragma's en kijk later naar de verschillen in scherpte, contrast en donkere hoeken.

        Helaas zijn de kosten van een afdruk duurder dan het 50mm objectief zelf.

        Je hebt geluk met je keuze voor Nikon, de kwaliteitsspreiding tussen de objectieven is zeer gering. Als je nu een ander merk zou kopen, dan zou ik zeker een afdruk maken.
        Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

        Comment


        • #5
          Re: Nikkor AF-D 50mm F 1.8

          Oorspronkelijk geplaatst door PhilipM Bekijk bericht
          Ik overweeg om een Nikkor AF-D 50mm F 1.8 aan te schaffen naast de 18 - 135mm kitlens bij een Nikon D80.

          Ik neem aan dat de meeste fotozaken wel toelaten dat je in de winkel een nieuwe lens eens uittest op je eigen body. Hoe test je het best in de winkel of die lens "in orde" is ? Het LCD scherm is toch een beetje klein om een beeld kritisch te beoordelen op scherpte. Portable PC meenemen ?

          Wie heeft hier ervaring mee ?

          mvg
          PhilipM
          Heb je de lens al kunnen kopen? Ervaringen?
          Ik sta namelijk op het punt om deze ook te kopen, was van plan om deze namiddag naar de fotozaak te gaan ...
          NIKON D80 | Nikkor AF-S DX 18 - 135 F/3.5-5.6G | Nikkor AF 50 F/1.8D | Lowepro Slingshot AW200

          ...De wereld van de digitale fotografie aan het ontdekken...

          Comment


          • #6
            Re: Nikkor AF-D 50mm F 1.8

            Deze lens is inderdaad heel scherp (ik heb ze en ik doe dit juweeltje nooit meer weg!)
            Op f1.8 is ze wel veel minder scherp dan op f2.8! Beoordeel ze dus zeker niet op een volledig open diafragma.

            Comment


            • #7
              Re: Nikkor AF-D 50mm F 1.8

              zou een oude nikkor 50mm 1:1.8 het zelfde resultaat geven

              Comment


              • #8
                Re: Nikkor AF-D 50mm F 1.8

                Eigenlijk voldoen vrijwel ALLE Nikon 1.8 50mm aan de eisen. Behalve op de d200 kun je dan wel handiger een AF versie hebben. De Made in japan types zijn iets mooier gebouwd maar scherp zijn ze allemaal.
                Je hebt exemplarische afwijingen zoals bij iedere lens maar die zijn wel binnen redelijke marges.
                Testen doe je het beste VOL OPEN, met de nadruk op front/back focus en randscherpte VOL OPEN, want als je deze lens een beetje gaat knijpen naar 2.8 en 4 is hij ALTIJD goed. Daar valt echt verder weinig aan te testen.
                Sony en Olympus
                Fotoseries

                Comment

                Working...
                X