Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

manuele nikkorlenzen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • manuele nikkorlenzen

    Manuele nikkon ai(s) lenzen op een digitale body.Is dit de moeite waard en
    waar kan men eventueel ze tweedehands kopen

  • #2
    Re: manuele nikkorlenzen

    hallo,
    heb net vorige week bij een collega opnames gezien met een D200 en met z'n ouwe nikkors oa 85 1.4 en moet zeggen...slik. nu weet ik weer wat ik mis met mn canon lenzen. zo'n scherpte en kleurweergave krijg ik zelfs niet uit mn beste L glas. just my 2 cents

    Comment


    • #3
      Re: manuele nikkorlenzen

      Die zijn zeker de moeite waard
      Zelf heb ik 2 manuele Zeiss ZF lenzekes en daaraan kan geen enkele van de nieuwe plastic-generatie-AF's aan tippen
      Canikon 40D - D200, D300

      Comment


      • #4
        Re: manuele nikkorlenzen

        Natuurlijk zijn deze de moeite, wel opletten bij digitale camera's modellen onder de D200 heb je wel beperkingen (geen lichtmeting).
        Waar te vinden, zaken waar men wel eens 2e hand's verkoopt en 2e hands beurzen. Meestal vind je ze voor zeer redelijke prijzen.
        Vriendelijke groeten,Raf

        www.rafvandenbogaert.be

        Comment


        • #5
          Re: manuele nikkorlenzen

          Gezien het grote tweedehands aanbod is dit zeer de moeite waard.
          Binnenkort weer een fotograficabeurs in Sporthal Schijnpoort, Antwerpen op 25 november.
          Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

          Comment


          • #6
            Re: manuele nikkorlenzen

            Deze lenzen zijn zeker aan te raden. Ze kosten een pak minder dan de AF variant terwijl ze qua scherpte en bokeh niet onderdoen. Je kunt deze lenzen het beste via bv marktplaats kopen en niet bij een fotowinkel. Fotozaken vragen vaak veel te veel geld voor zulke objectieven.

            Waar je wel altijd op moet letten (en altijd na moet vragen!) is of er geen schimmel of stof in de lens zelf zit. Als dit wel het geval is kun je de lens beter niet kopen. Zeker schimmel is funest voor de lens (repareren is prijzig en de kans dat het terug komt is erg groot) en het tast ook nog je andere lenzen aan. Schimmel ziet eruit als een soort melkwitachtige nevel of groenachtig wier). Let er ook op dat het scherpstellen soepel gaat evenals het wijzigen van het diafragma.
            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
            --------

            Comment


            • #7
              Re: manuele nikkorlenzen

              Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
              ...wel opletten bij digitale camera's modellen onder de D200 heb je wel beperkingen...
              it's a buyer's market wegens exact die reden. Niet zoveel mensen hebben een D200 of beter, dus er zijn meer verkopers dan kopers. Ik heb dus enkele maanden geleden een 500mm F4 P (manuele focus met chip) gekocht aan een onwezenlijke prijs (zo'n vijf keer goedkoper dan de AF versie). Enige beperking is dat je niet aan actiefotografie moet gaan doen, maar verder kan je echt alles met dat beest. En inderdaad buitenaards mooi glas aan een (relatieve) weggeefprijs. Een 500mm AF-S vind ik onzindelijk duur en zal ik dus nooit hebben, maar die P is optisch even goed.

              Trouwens, om diezelfde reden (D200 of beter) kan je nu AF(-D) lenzen kopen aan een fractie van de prijs van de AF-S versie. Met een krachtige motor (zoals in de D200 en beter) kan je aardig wat shots maken, en eigenlijk zijn er niet zoveel situaties waarbij met de AF-S het shot wél lukt en met de AF-D niet. Als ik je vertel voor welke prijs ik een sublieme 300 mm AF-D heb gekocht in een tweedehandszaak (minder dan een kwart van een nieuwe 300 F4 AF-S), dan snap je wat ik bedoel. OK er zitten wat krassen op het metaal ( ja ja die is van metaal gemaakt en niet van hard plastic), maar optisch is die lens gewoon subliem. En het beste is, in de toekomst ga je die lenzen nog steeds kunnen gebruiken op je goeie body's zoals de D300 en de D3.

              Manuele Nikkors, AF-D Nikkors: niet twijfelen!
              erik, Nikon materiaal

              'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

              Comment


              • #8
                Re: manuele nikkorlenzen

                Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                Als ik je vertel voor welke prijs ik een sublieme 300 mm AF-D heb gekocht in een tweedehandszaak, dan snap je wat ik bedoel. OK er zitten wat krassen op het metaal : ja ja die is van metaal gemaakt en niet van hard plastic), maar optisch is die lens gewoon subliem.
                Manuele Nikkors, AF-D Nikkors: niet twijfelen!
                Bedoel je dat de 300/4 AFS van plastiek is gemaakt?
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: manuele nikkorlenzen

                  Wat een nuttig topic. Kan er mij iemand zeggen welke zeer goede manuele of AF-D portretlenzen zijn voor op een D200? Zijn er mensen die zulke lenzen aanbieden?

                  Comment


                  • #10
                    Re: manuele nikkorlenzen

                    De manuele 105/2.5 Ais is een legende.
                    4x op het jaar wordt er een 2e handsbeurs http://www.fotografiebeurs.be/ georganiseerd in Antwerpen; de kans is reëel dat je er een exemplaar vindt.
                    Minder glas dan vroeger, maar beter.

                    Comment


                    • #11
                      Re: manuele nikkorlenzen

                      Aan al de mensen die al reageerden wil ik alvast bedanken voor de moeite.
                      Zouden jullie voor een vaste lens vb 20mm 50mm 85mm... of voor een zoomlens
                      gaan.Ik ben nu ook op het internet op zoek ernaar en via een van jullie heb ik een site tegengekomen van nikon waar tot mijn grote verwondering je nog altijd
                      manele ais nikonlenzen kon kopen.Zelfs ook nog een volledige manuele body.
                      De prijzen zijn wel zeer duur.
                      stefaan

                      Comment


                      • #12
                        Re: manuele nikkorlenzen

                        Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
                        Natuurlijk zijn deze de moeite, wel opletten bij digitale camera's modellen onder de D200 heb je wel beperkingen (geen lichtmeting).
                        Waar te vinden, zaken waar men wel eens 2e hand's verkoopt en 2e hands beurzen. Meestal vind je ze voor zeer redelijke prijzen.
                        Met digitale camer's en ai lenzen heb je geen lichtmeeting nodig ,als je 5 foto's neemt van eenzelfde onderwerp , zal er wel ééntje goed belicht zijn en je verspild geen film en zo leer je manueel instellen, op naar de sixties

                        Comment


                        • #13
                          Re: manuele nikkorlenzen

                          Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                          it's a buyer's market wegens exact die reden. Niet zoveel mensen hebben een D200 of beter, dus er zijn meer verkopers dan kopers. Ik heb dus enkele maanden geleden een 500mm F4 P (manuele focus met chip) gekocht aan een onwezenlijke prijs (zo'n vijf keer goedkoper dan de AF versie). Enige beperking is dat je niet aan actiefotografie moet gaan doen, maar verder kan je echt alles met dat beest. En inderdaad buitenaards mooi glas aan een (relatieve) weggeefprijs. Een 500mm AF-S vind ik onzindelijk duur en zal ik dus nooit hebben, maar die P is optisch even goed.

                          Trouwens, om diezelfde reden (D200 of beter) kan je nu AF(-D) lenzen kopen aan een fractie van de prijs van de AF-S versie. Met een krachtige motor (zoals in de D200 en beter) kan je aardig wat shots maken, en eigenlijk zijn er niet zoveel situaties waarbij met de AF-S het shot wél lukt en met de AF-D niet. Als ik je vertel voor welke prijs ik een sublieme 300 mm AF-D heb gekocht in een tweedehandszaak (minder dan een kwart van een nieuwe 300 F4 AF-S), dan snap je wat ik bedoel. OK er zitten wat krassen op het metaal ( ja ja die is van metaal gemaakt en niet van hard plastic), maar optisch is die lens gewoon subliem. En het beste is, in de toekomst ga je die lenzen nog steeds kunnen gebruiken op je goeie body's zoals de D300 en de D3.

                          Manuele Nikkors, AF-D Nikkors: niet twijfelen!
                          ook op een D70/D80 moeten niet alleen de dure camera's zijn

                          Comment


                          • #14
                            Re: manuele nikkorlenzen

                            Ik heb hier enkele oude objectieven: Nikon E series 35mm 1:2.5 (50) Nikon E series 50mm 1:1.8 (50) Nikon E series 100mm 1:2.8 (verkocht) Allemaal manuele focus.
                            Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                            http://www.stevevandegaer.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: manuele nikkorlenzen

                              Dat is de E serie , dat zijn low budget objectieven , zijn die niet iets minder van prestaties ? wat ik ook ondervonden heb , als je die mf objectieven gebruikt op digitale camera je de flits niet kan gebruiken, dat is dan wel een beperking

                              Comment

                              Working...
                              X