Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gewone digitale camera of spiegel reflex ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • gewone digitale camera of spiegel reflex ?

    Hallo,
    Ik sta op het punt een digitale camera aan te schaffen. Ik zal hem gebruiken voor mooie foto's te maken van familie, vakantie, feestjes, ...
    Ik hou ervan om mooie foto's te maken, doch bloemetjes en bijtjes in close-up is niet aan mij besteed.
    Ik heb een budget van max 700 €. Hier zit ik net op de wip tussen een goede digitale camera van max. 500 € (bvb. de nieuwe Panasonic FZ18) of een goedkope spiegelreflex van ca 700€ (bvb Canon EOS 400D).

    Mijn verkoper raadt mij aan om voor de ZF18 te kiezen , omwille van het feit dat er qua kwaliteit in foto's geen verschil is, en de spiegelreflex op termijn veel gevoeliger is voor reparaties (sluiter, vuil in lens, ..).

    Kan iemand mij goede raad geven , die mij helpt de knoop door te hakken ?

    bedankt

  • #2
    Re: gewone digitale camera of spiegel reflex ?

    dag,
    de reclameborden van Carrefour schreeuwen het uit: een DLSR Nikon D40 voor de prijs van een compacttoestel. Ik ben geen Nikon kenner, en er zijn blijkbaar enkele beperkingen aan het type D40, maar anderzijds, het is een echte reflex, en een echte Nikon. Is wat mij betreft altijd superieur aan aan compact, hoe goed die laatste ook mag zijn.
    succes
    Filip

    Comment


    • #3
      Re: gewone digitale camera of spiegel reflex ?

      Dit even lezen(los van het merk)http://www.fujifilm.nl/fujifilm_com/...c0be5d7aaf.php, misschien helpt het bij het nemen van een beslissing ...
      Alles hangt af van het feit of je al wat thuis bent in fotografie of niet.
      Ken je er niets van, begin dan met een eenvoudig toestel waar je toch wat zelf kunt instellen en zo wat bijleren; je budget mag je dan ook wat lager zetten. Staat het je aan en wil je wat meer, dan kan je nog altijd een reflex-toestel aanschaffen, het compact toestel is nog niet verloren, je kan het nog altijd als 2e toestel meenemen.
      Last edited by Petou; 23 oktober 2007, 15:09. Reden: invoeging

      Comment


      • #4
        Re: gewone digitale camera of spiegel reflex ?

        Hallo,

        de vergelijking tussen DSLR en een bridge camera is hier al vele malen gemaakt.

        Maar voor mijn Canon S5 betaalde ik 425€ tas 25€ kaartjes 30€ adaptor 12€ teleconverter 120€ filter 35€ en statief 50€ is totaal 700€
        Ik heb dan met gemak 1200mm zoom en ook macro mogelijkheden vanaf 0cm

        Moet je dit voor een DSLR aanschaffen zit je een heel stuk hoger en ben je lang zo flexibel niet (verwisselen van lenzen)
        Bovendien voldoet de fotokwaliteit voor mij ruimschoots.
        Enkele voorbeelden staan hier: http://picasaweb.google.nl/janus.bakker/

        Al ontken ik natuurlijk niet dat in moeilijke omstandigheden, bv slecht licht een DSLR beter is.

        Janus
        Janus.
        Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
        Enkele van mijn foto's

        Comment


        • #5
          Re: gewone digitale camera of spiegel reflex ?

          Oorspronkelijk geplaatst door janus007 Bekijk bericht
          Ik heb dan met gemak 1200mm zoom
          Zoom is altijd een onbenoemd getal, dus wat bedoel je nu?
          Oorspronkelijk geplaatst door janus007 Bekijk bericht
          en ook macro mogelijkheden vanaf 0cm
          Wat heb je hieraan? Met makro wordt geen afstand bedoeld, maar een een 1:1 weergave op de sensor. Maar het is een goede oplossing om vingerafdrukken en stof op je lens oppervlak te fotograferen.
          Trouwens afgstand 0 wil eigenlijk zeggen ver achter de voorste lens op het sensor oppervlak, want vandaar worden de afstanden gemeten. Veel camera's hebben daar ook een markering voor.

          Oorspronkelijk geplaatst door janus007 Bekijk bericht
          Moet je dit voor een DSLR aanschaffen zit je een heel stuk hoger en ben je lang zo flexibel niet (verwisselen van lenzen)
          Bij een DSLR kun je voor iedere moeilijkheid een andere lens gebruiken, die je moet wisselen, maar de lens is aangepast aan de situatie. Lenzen wisselen moet, maar adaptors en voorzetlenzen moet je die niet wisselen als je van groothoek naar tele gaat?
          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

          Comment


          • #6
            Re: gewone digitale camera of spiegel reflex ?

            Bij mij ging het een beetje zo : ik werkte al jaren met SLR-like camera's, oa de SONY 707 ( kostte toen 60.000Bfr ) Nooit het gevoel gehad dat ik een echte DSLR miste, na verloop van tijd eens uitgekeken naar een ander toestel . . . in de winkel gekomen en daar gevraagd naar de opvolger van de Sony 707, dat was toen de 828, maar die was niet onmiddellijk beschikbaar . . . op de verkooptoog stond toen een nikon D70 in aanbieding met 2 kitlenzen . . . met een scheef ook eens naar gegluurd en gevraagd of ik deze eens mocht vastpakken . . . zo gezegd, zo gedaan . . . 10 min daarna met die Nikon buiten gestapt, nooit spijt van gehad . . . éénmaal je een DSLR gewoon bent, besef je de tekortkomingen van niet DSLR toestellen, dingen die je pas gaat ondervinden als je een tijdje met zo'n DSLR werkt.
            Maw . . . heb je nooit gewerkt met een DSLR, dan gaat een ander toestel zeker volstaan als 1ste toestel, ben je een DSLR gewoon . . . dan springt deze zeker naar de eerste plaats en zakt je ander toestel een plaatsje naar beneden ( En ja hoor, ik heb ook nog steeds een compact, nl de Fuji F30 ) Just my 2 cents . . .
            There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
            A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
            Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

            Comment


            • #7
              Re: gewone digitale camera of spiegel reflex ?

              Zoom is altijd een onbenoemd getal, dus wat bedoel je nu?
              Sorry ik bedoel 1200mm brandpunt afstand.

              en ook macro mogelijkheden vanaf 0cm
              Dit zou ideaal zijn als je de camera op een telescoop wilt zetten(maar zelf gebruik ik het ook niet)

              Lenzen wisselen moet, maar adaptors en voorzetlenzen moet je die niet wisselen als je van groothoek naar tele gaat?
              Natuurlijk moet je de teleconverter plaatsen of verwijderen (de TC zit vast aan de adaptor dus je klikt alles er in 1 keer af), maar daarbij hoef je niet bang te zijn voor stof op je sensor, dus in mijn ogen veel eenvoudiger dan bij een DSRL

              Janus
              Janus.
              Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
              Enkele van mijn foto's

              Comment


              • #8
                Re: gewone digitale camera of spiegel reflex ?

                Buitenshuis kan je idd vaak weinig verschil zien maar binnen of met weinig licht...
                Last edited by Aned; 23 oktober 2007, 17:18.

                Comment


                • #9
                  Re: gewone digitale camera of spiegel reflex ?

                  Kan niet meer zeggen ga voor de D40 van Nikon, een echte reflex, waar je ook automatisch mee kan trekken. De jpg die er uit komen zijn bij de beste die uit een dslr komen, en groeimarge genoeg.
                  Leer daar mee werken en het zal je niet beklagen. Na een tijdje weet je wat je zoal intresseerd en je kan daarop je volgende aankoop van lens op afstellen.
                  Mvg,
                  SW
                  BD1071BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: gewone digitale camera of spiegel reflex ?

                    Als je gewoon op het knopje wil drukken, en de rest aan de camera wil overlaten, dan zou ik eerder een "gewone" digitale camera aanraden in plaats van een DSLR. Om het beste uit een DSLR te halen zal je toch de basisbegrippen van fotografie moeten kennen, en ook weten wat de beste instellingen zijn in bepaalde omstandigheden. Als je daar niet de tijd of moeite voor wil nemen, dan zal je de mogelijkheden van een DSLR maar voor een heel klein deel benutten.

                    Wil je met je DSLR nog een groot zoombereik, en degelijke objectieven (lenzen), dan zal het prijskaartje ook nog heel wat hoger oplopen. Daar kan de heel lage prijs van bijvoorbeeld een D40 niet veel aan veranderen, de kostprijs van degelijke lichtsterke lenzen is heel wat hoger dan de prijs van die camerabody.

                    Je kan voor binnen ook een compacte camera kiezen met een flitsvoet, sommige topmodellen in dat segment hebben die mogelijkheid, en met een externe flitser krijg je heel wat meer mogelijkheden (als je een DSLR koopt, dan zal je ook snel een externe flitser willen aanschaffen als je veel op donkere plaatsen fotografeert).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: gewone digitale camera of spiegel reflex ?

                      Een paar maanden geleden had ik me de G7 van canon aangeschaft. Dit is een goed all-round toestel om zaken te doen zoals u die beschrijft. JE kan hierbij een externe flits gebruiken, en zo op feestjes, of binnenshuis foto's maken. Maar je kan hierbij maar tot een diafragma van f/8 gaan, wat in sommige omstandigheden slechte beelden geeft met weinig speelruimte in DOF. Begin oktober dan een reflex gekocht, een pak duurder maar ook een pak meer mogelijkheden.
                      Eenmaal je de fotomicrobe te pakken hebt, zal je toch altijd maar meer willen doen.
                      Maar hou gewoon in het achterhoofd dat bij een reflex de sensor groter is, waardoor de beeldkwaliteit beter zal zijn. Minder ruis bij hogere iso waarden.
                      Beter kleurverloop.

                      Comment


                      • #12
                        Re: gewone digitale camera of spiegel reflex ?

                        Ik vind het altijd zo grappig hier op het forum, iemand vraagt advies, met een maximum prijs van een goede Volkswagen en dan gaat iedereen hem een Porsche aanraden.

                        Waarom niet gewoon antwoord geven op de vraag?
                        Zoals de meeste aangeven heb je geen DSLR met complete uitrusting voor 700€
                        Dan blijft een Bridge toestel over, welke dat dan is kun je over discussieren.

                        Iedereen begrijpt wel dat je met een duurder toestel/lenzen betere foto's maakt.
                        Maar in het leven moet je nu éénmaal keuzes maken.

                        Janus
                        Janus.
                        Canon S5 + Olympus TCON-17 TC
                        Enkele van mijn foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: gewone digitale camera of spiegel reflex ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door powerkiller Bekijk bericht
                          Een paar maanden geleden had ik me de G7 van canon aangeschaft. Dit is een goed all-round toestel om zaken te doen zoals u die beschrijft. JE kan hierbij een externe flits gebruiken, en zo op feestjes, of binnenshuis foto's maken. Maar je kan hierbij maar tot een diafragma van f/8 gaan, wat in sommige omstandigheden slechte beelden geeft met weinig speelruimte in DOF. ....
                          Ik denk dat je weinig kent van P&S cameras om zulke statements over de F waarde te maken en die dan te linken aan de DOF en dan te zeggen dat die slechte beelden geeft met weinig speelruimte voor DOF dan is dat een kompleet ongenuanceerde stelling .. tenzij je er iets anders mee bedoelt .. Die f/8 limitatie bestaat wel degelijk op P&S toestellen en met reden maar als je die optisch extrapoleert (met de P&S "crop" factor) dan kom je aan dSLR equivalente waarden van f/32 of (veel) hoger en dan verzuip je met een dSLR in diffractie problemen. Het probleem dat er WEL bestaat met zo'n P&S is dat je met zo'n lens vrijwel geen "onscherpe" achtergronden kan krijgen (bokeh) om de zeer eenvoudige reden dat zo'n type lens een enorme scherptediepte heeft, vrijwel altijd .. ergo voor documentiare fotos van mijn planten gebruik ik dan ook meestal mijn Sony H5'ke .. en die gaat tot 734,4mm met mijn Sony 1,7x teleconverter en IS .. kijk maar test shot op 40m afstand, avondzon
                          probeer je het ook eens met een dSLR ? vergeet het prijskaartje niet te vermelden
                          http://the-parodia.net/collection/schoor.jpg
                          http://the-parodia.net/collection/lamp.jpg

                          oh & BTW .. deze is gemaakt op f/8 .. zo'n blauw vierkantje is 1 viekante millimeter, slecht he
                          http://i72.photobucket.com/albums/i1...ias/mic2-s.jpg
                          Last edited by Guest41; 23 oktober 2007, 21:31.

                          Comment


                          • #14
                            Re: gewone digitale camera of spiegel reflex ?

                            Wanneer je het belangrijk vind om ook een tele te hebben om goed in te kunnen zoomen dan zou ik voor een ZF18 kiezen. Wanneer dat niet zo belangrijk is dan zou ik kiezen voor een Nikon D40, een spiegel reflex die even gemakkelijk of nog gemakkelijker is om mee te werken dan met een bridge. De bediening is vergelijkbaar met een bridge, maar de camera reageert veel directer, sneller en je kan in veel slechtere licht omstandigheden fotograferen. De kwaliteit jpg foto's die uit deze camera komt zijn van zeer goede kwaliteit, beter dan meeste camera's, zelfs nog beter dan uit de D80
                            Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                            Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                            Comment


                            • #15
                              Re: gewone digitale camera of spiegel reflex ?

                              Het verwondert mij dat hier nog niemand het heeft gehad over de FZ50, een bridge die even makkelijk te bedienen is als een DSLR .
                              Ietsje minder zoom dan de FZ18, maar wel met manuele zoomring en scherpstelring. Zoals een reflex dus.
                              Zeker en vast een aanrader binnen je budget!

                              De andere tips zijn zeker niet slecht, hoor, integendeel, maar hou er wel rekening mee dat een DSLR meer mogelijkheden biedt tegen een zekere prijs.
                              Een zoektocht hier op het woord bridge of prosumer leert je vast heel veel en biedt je heel wat avondjes leesplezier

                              Comment

                              Working...
                              X