Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 400D vs. Nikon D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 400D vs. Nikon D80

    Ik weet dat het een veel terugkomende vraag zal zijn:

    Ik ga een digitale reflex kopen, heb ongeveer 1200€ budget.
    Doel: huis tuin en keukenfotografie, reisfoto's, evenementen (feest, geboorte, trouw, optredens, fuiven, ...), natuur, daguitstapjes (zoo, wandelingen, mototrips, ...)...

    kortom: een toestel om alles en overal te kunnen fotograferen op een degelijke manier.

    Ik blijf twijfelen tussen de Canon 400D en de Nikon D80.
    Ik hoor hier dikwijls dat je beter meer geld in de lenzen steekt dan in de body. Dan zou de keuze voor de Canon voor de hand liggen (579€ vs. 829€ bij Foto Rubens)... Dus ik denk dat ik daarvoor ga gaan en dan enkele degelijke(re) lenzen bijkoop. Is dit een verstandige keuze? Zo hou ik nog wat budget over voor de randaankopen (statiefje, pol. filter, tas om alles in te steken, zonnekap, geheugenkaartjes, batterijen, ....). Wat zou ik best als rand-aankopen kiezen? Is Canon ook daar goedkoper dan Nikon? Zijn er merkgebonden toestanden?

    Voor welke lenzen zou ik gaan? Ik zou graag een allroundlens met ongeveer een 5 keer zoom hebben, daarnaast een iets meer telezoom (die waarschijnlijk te groot zal zijn om handig te zijn?)

    Kortom: veel vragen.
    ...iter est meta

  • #2
    Re: Canon 400D vs. Nikon D80

    Ik fotografeer vaak met dezelfde doeleinden en heb iets langer dan een jaar terug een pakket bij Foto Konijnenberg gekocht voor om en nabij de 1200 euro. Het was een Canon 350D (400D was toen nog niet uit) met Grip en een goei 17-85 IS allround lens.

    Ben er zeer tevreden mee.

    Nu hebben ze eenzelfde pakket met een 400D:

    Comment


    • #3
      Re: Canon 400D vs. Nikon D80

      voor jouw doeleinden zijn om te beginnen beide bodies meer dan OK hoor...
      je gaat dus niet met de een meer kunnen dan met de ander denk ik...

      de lenzen da's een ander paar mouwen ja... je kan misschien beginnen met een Sigma 18-200 3.5 - 6.3... verwacht hier echter geen wonderen van... ik kan je wel alvast de Canon 50 1.8 II aanraden! Super prijs-kwaliteit verhouding.

      Afhankelijk van de grootte van je handen, kan je dan nog een grip bijkopen en wat geheugen, cf, batterij, ...

      ik heb zelf een 400D en ben daar RETEtevreden over kan die alleen maar aanraden aan beginnende DSLR-gebruikers!
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: Canon 400D vs. Nikon D80

        Als beide toestellen voldoen lijkt het mij logischer dat ik voor de Canon ga...
        ...iter est meta

        Comment


        • #5
          Re: Canon 400D vs. Nikon D80

          Logisch in de zin van?
          Ook hier weer, ga naar de winkel, neem ze beide vast en kies het toestel dat JOUW het best in de hand ligt!!! (Nikon is iets groter dan de Canon)
          Nikon D80 / Sony DSC-H5

          Comment


          • #6
            Re: Canon 400D vs. Nikon D80

            Ik heb de canon al vastgehad (350D) en die ligt mij uitstekend. Das een toestel dat volgens mij heel aangenaam werkt. Ik heb wel alleen point&shoot compactjes vastgehad. dus een reflex zal sowieso aangenaam werken denk ik.

            Maar voor een paar honder euro wil ik die canon wel gewoon worden als dat het enige verschil is. Ik heb echter 't gevoel dat er voor canon een uitgebreider aanbod van lenzen enzo is. Dat Nikon meer merkgebonden en duurder is? Ik ben geen professionele fotograaf hé, dus prijs speelt ook een rol.

            In ieder geval geeft de canon mij het gevoel dat ik niet meer wil stoppen met fotograferen, wat ik totaal niet heb mij mijn point en shoot ding (weer last van die delay, weer flits aan het opladen, weer naar scherm kijken omdat de viewfinder toch zooooveel verschil geeft ten opzichte van wat je echt fotografeert, ... )
            ...iter est meta

            Comment


            • #7
              Re: Canon 400D vs. Nikon D80

              qua lenzenaanbod zitten Canon & Nikon gelijk volgens mij hoor...

              je moet gewoon bekijken welke lenzen je wil en hoeveel die kosten... Voor die 250 € die de Canon minder kost, heb je al een lensje de EF 50 1.8 (+- 90 à 100 €) of zelfs de EF 50 2.5 macro die je ook als portret kan gebruiken EN macro...

              maar de 400d en 350d liggen zo goed als hetzelfde in de hand dus als je daar tevreden over bent, moet je niet twijfelen...
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment


              • #8
                Re: Canon 400D vs. Nikon D80

                Zoals ik al gezegd heb: ik heb natuurlijk nog geen Nikon vastgehad. Ik denk ook dat de viewfinder bij de Nikon een stuk beter zal zijn, waardoor je meteen het gevoel krijgt dat dit toestel beter is.

                Canon kan ook Sigma en Tamron lenzen gebruiken, Nikon ook?
                ...iter est meta

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 400D vs. Nikon D80

                  Oorspronkelijk geplaatst door Koen... Bekijk bericht
                  Zoals ik al gezegd heb: ik heb natuurlijk nog geen Nikon vastgehad. Ik denk ook dat de viewfinder bij de Nikon een stuk beter zal zijn, waardoor je meteen het gevoel krijgt dat dit toestel beter is.

                  Canon kan ook Sigma en Tamron lenzen gebruiken, Nikon ook?
                  de zoeker van de Nikon is misschien wel wat beter maar dat rechtvaardigt geen 250 € extra he...

                  Nikon kan ook gebruik maken van Sigma en Tamron...
                  With Canon, I can (or at least try)
                  Photastic.be ~ Passion for the picture
                  Nieuwe site

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 400D vs. Nikon D80

                    Vandaar mijn gedachtengang: een betere grip (waar ik trouwens geen probleem mee heb wegen perfect tevreden met de Canon) en viewfinder rechtvaardigen inderdaad geen 250€

                    Dus Canon met 17/85mm lens en een zoomtelelens rond de 200mm
                    statiefje
                    2Gb geheugen
                    pol filter
                    zonnekap
                    fototas (waar ook de twee lenzen in kunnen)

                    dit zou mij wel ergens moeten brengen denk ik
                    ...iter est meta

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 400D vs. Nikon D80

                      Oorspronkelijk geplaatst door Koen... Bekijk bericht
                      en viewfinder rechtvaardigen inderdaad geen 250€
                      Dat weet ik nog zo niet...vind ik toch erg belangrijk (vooral bij manuele scherpstelling)
                      Canikon 40D - D200, D300

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 400D vs. Nikon D80

                        daar ga je zeker even mee gesteld zijn... onthoud wel dat je dan een stukje boven je budget zal moeten gaan van 1200 €...

                        die 400D + 17-85 kit kost +- 1100 €... 200mm tele +- 250 €

                        en dan heb je nog geen accessoires zoals geheugen, tas, statief, ...
                        With Canon, I can (or at least try)
                        Photastic.be ~ Passion for the picture
                        Nieuwe site

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 400D vs. Nikon D80

                          Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                          Dat weet ik nog zo niet...vind ik toch erg belangrijk (vooral bij manuele scherpstelling)
                          Dus Canon zou moeilijker manueel scherp te stellen zijn.
                          Ik vraag mij af of ik dat dikwijls zou gebruiken?
                          ...iter est meta

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 400D vs. Nikon D80

                            Oorspronkelijk geplaatst door Koen... Bekijk bericht
                            Dus Canon zou moeilijker manueel scherp te stellen zijn.
                            Ik vraag mij af of ik dat dikwijls zou gebruiken?
                            Ik heb het niet persé over Nikon/Canon
                            Bij elk merk heb je betere en mindere viewfinders
                            Wat ik vaststel is dat ik met de D80 perfect manueel kan scherpstellen, terwijl dat met de D70 onmogelijk is

                            Gebruiken ? dat is natuurlijk persoonlijk, maar ik zou het (ook noodgedwongen) toch niet meer kunnen missen...
                            Canikon 40D - D200, D300

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 400D vs. Nikon D80

                              Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
                              daar ga je zeker even mee gesteld zijn... onthoud wel dat je dan een stukje boven je budget zal moeten gaan van 1200 €...

                              die 400D + 17-85 kit kost +- 1100 €... 200mm tele +- 250 €

                              en dan heb je nog geen accessoires zoals geheugen, tas, statief, ...
                              Tamron is een pak goedkoper... maar 't verschil zal wel ergens zitten zeker?
                              ...iter est meta

                              Comment

                              Working...
                              X