Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

PORTRETLENS CANON : 1,8/85 of 2,0/100 ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • PORTRETLENS CANON : 1,8/85 of 2,0/100 ?

    Ben jarenlang al amateur fotograaf en wil nù, naast het analoge (vooral ZW), ook het potentieel van de digitale fotografie verkennen.
    Voor de camera koos ik de Canon EOS 5D met de standaard zoom EF 4/24-105 L IS USM.
    En dan nog een PRIME OBJECTIEF voor het portret. En hier twijfel ik tussen de Canon EF 1,8/85mm USM en de Canon EF 2,0/100 USM.
    Ik kijk uit naar jullie sterke argumenten om zo te kunnen kiezen "met kennis van zaken".
    Bij voorbaat dank.

  • #2
    Re: PORTRETLENS CANON : 1,8/85 of 2,0/100 ?

    Ik ben momenteel aan 't kiezen tss de 135 f/2L of de 85 f/1.2L.

    Comment


    • #3
      Re: PORTRETLENS CANON : 1,8/85 of 2,0/100 ?

      Nuttig linkske:

      Comment


      • #4
        Re: PORTRETLENS CANON : 1,8/85 of 2,0/100 ?

        Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
        Voor ik de man zijn testen las heb ik even een kijkje genomen in zijn gallerij (dit doe ik altijd). Eén van zijn foto's was deze: http://www.wlcastleman.com/temp/yose...s/IMG_4233.htm
        Voor mij al reden genoeg om zijn testen met het nodig korreltje zout te lezen.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: PORTRETLENS CANON : 1,8/85 of 2,0/100 ?

          Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
          Voor ik de man zijn testen las heb ik even een kijkje genomen in zijn gallerij (dit doe ik altijd). Eén van zijn foto's was deze: http://www.wlcastleman.com/temp/yose...s/IMG_4233.htm
          Voor mij al reden genoeg om zijn testen met het nodig korreltje zout te lezen.
          Tja...
          Je hebt in ieder geval de MTF-charts mooi op een rijtje, die zullen er wel niet om liegen zeker ?

          Comment


          • #6
            Re: PORTRETLENS CANON : 1,8/85 of 2,0/100 ?

            De 85 F/1.8 en 100 F/2 zijn aan elkaar gewaagd. 't Is te zien wat je wil van telebereik. Ik denk dat de 85 F/1.8 beter past in sommige gevallen zoals schouder-en-hoofd portretten.

            De 135 F/2 is ook een prachtlens maar een tikkeltje duurder, en ook meteen weer zo'n sprong voorwaarts qua telebereik.

            Ik zou voor de 85 gaan. Die kun je toeknijpen tot F/2 en dan is 'm alweer net iets scherper dan vol open.

            Dave
            pixelpusher

            Comment


            • #7
              Re: PORTRETLENS CANON : 1,8/85 of 2,0/100 ?

              Klassiek is de 85mm altijd dé portretlens geweest, al toen ik mijn AE1 pas had.
              Ik heb nu zowel de 135 F2 als de 85 F1.2. Allebei superlenzen en vlijmscherp, als je tenminste op het juiste plekje scherpstelt. Daarom koppel ik de AF via CF4 aan de "+" knop.

              Er is geen 'beste': het is maar wat je wil. Vanaf 85mm heb ik quasi geen vervorming meer, wat ik met een 50mm 1.4 nog wel had. De scherptediepte is te vergelijken, de 85mm 1.2 zal wel de kleinste hebben. De 135 drukt in elk geval het perspectief verder samen.

              Op gelijke afstand
              Wil je enkel hoofd: 135
              Wil je hoofd en schouders: 85
              Wil je hoofd en romp: 50
              Wil je hoofd en benen: 35

              Of wil je hoofd met lens op 20 cm, 50cm, 80cm of 120cm?

              Ik kan er natuurlijk een paar centimeters naastzitten...
              Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

              Comment

              Working...
              X