Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Finepix S5 Pro of wachten op D300?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Finepix S5 Pro of wachten op D300?

    Ik heb momenteel een D70 en D200. De D70 zou ik willen vervangen door een toestel dat beter presteert op de punten waar ik vind dat de D200 wat tekort komt: ruis op hogere ISO's en hoog batterijverbruik.

    Ik dacht aan de Fuji S5, maar ben ook geïnteresseerd in de welliswaar duurdere en nog niet verkrijgbare D300.

    Mijn fotografie is vrij algemeen, wel geen studiowerk. Specifieker kan ik daar niet in zijn.

    Misschien een moeilijke vraag omdat de D300 nog niet in de handel is, maar zou die de Fuji op bovenstaande criteria zoveel overtreffen of net niet?

    Bedankt
    Gert
    Feedback is the breakfast of the champion

    website

  • #2
    Re: Finepix S5 Pro of wachten op D300?

    Ik zou nog heel even geduld bewaren. Er zijn al enkele samples van de d300 te zien op het net. Over 1 a 2 maanden zal er meer duidelijkheid zijn hoe de
    d300 presteert op de door jou aangehaalde criteria. (batterij verbruik zal niet veel uitmaken t.o.v. de d200). Ik ben ook erg benieuwd naar de "ruisprestaties".
    groet, Rik

    Comment


    • #3
      Re: Finepix S5 Pro of wachten op D300?

      Over het batterij verbruik claimt Nikon een halvering tov de D200 (batterij gaat dubbel zolang mee), de praktijk moet natuurlijk nog uitsluitsel bieden, maar het lijkt toch logisch gezien een cmos sensor heel wat minder verbruikt, toegegeven, het 3" scherm eist meer dan een 2,5" scherm, maar ik kan mij voortellen dat de D300 over betere Battery-management software beschikt dan zijn voorganger,


      Beeldruis bij hogere ISO waarden is momenteel nog een (klein) raadsel aangezien er geen officieel bewijs bestaat, de geruchten zijn het zo goed als allemaal eens dat de D300 1 à 1+2/3 stop voordeel heeft (met ongeveer evenveel ruis) tov de D200,
      Een meer gereputeerde bron zoals Thom Hogan schrijft het volgende;
      " the D300 appears to match or exceed the S5 Pro in noise handling, for instance, yet doubles the pixels."
      bron; http://www.bythom.com/oldnews.htm (vijfde paragraaf)

      Mijn advies; als je kan wachten (wat ik mij best wel kan voorstellen met je D200, zelf moet ik het stellen met een D50 (voorlopig)), wacht dan tot de reviews opduiken, althans, dat is wat ik ga doen,

      Tim

      Comment


      • #4
        Re: Finepix S5 Pro of wachten op D300?

        Wat de D300 gaat presteren op gebied van ruis is nog af te wachten, hier is in ieder geval een voorbeeld van een foto gemaakt met de Fuji S5 Pro in zeer slechte lichtomstandigheden . . . met de volgende exif gegevens :
        Camera Model: FUJIFILM (FinePix S5Pro)
        Lens Focal Length: 23,00 mm ()
        Shutter Speed: 1/10 sec
        F-Number: F3,8
        ISO: 3200
        Lens : Tamron 18-250
        Geen ruis verwijdering gebruikt.

        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

        Comment


        • #5
          Re: Finepix S5 Pro of wachten op D300?

          Ik had hetzelfde probleem ... ofwel de S5 ofwel de D300 . Heb vandaag de D300 in mijn handen gehad en een fotootje op iso3200 gemaakt.
          Nu, zoals je zegt... het is wachten op de reviews, doch eigenlijk staat mijn besluit al vast ... het wordt de D300 (ergens volgend jaar dan wel ). Ik vrees dat de S5 serieus in prijs zal moeten dalen, wil men deze nog kunnen verkopen nu de D300 eraan komt.

          Grt,
          JanMetDePet
          Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

          Comment


          • #6
            Re: Finepix S5 Pro of wachten op D300?

            Vandaag bij Nikon te horen gekregen dat 1e levering pas op 8 december de deur uitgaat en dan nog in zeer beperkte hoeveelheid.
            Je kan de D300 dit jaar dus niet meer onder de kerstboom leggen.
            Misschien aan de paasklokken vragen.
            S5 pro is trouwens ook prima toestel.

            Comment


            • #7
              Re: Finepix S5 Pro of wachten op D300?

              Ik zit ook twijfelen of ik een S5 koop of nog wacht tot de D300. Heb afgelopen weekeind de D300 en S5 vastgehad en moet zeggen dat het beiden prachtige camera zijn. De D300 is veel moderner, nieuwe nauwkeurige autofocus, live view, groter en vooral duidelijker display en 12 milj echte pixels. Over de beeldkwaliteit van de D 300 is nu nog weinig te zeggen, eventjes afwachten tot de eerste betrouwbare test uitkomen.

              Grootste nadeel van de S5 vind ik nog altijd dat hij veel te duur is voor een 6milj pixel camera. Ook wil ik nog eventjes afwachten tot de PMA of er misschien een nieuwe Fuji S6 uitkomt. Begin volgend jaar beslis ik wat ik ga doen misschien is de S5 dan nog wat meer gezakt want de verkopen zullen met de nieuwe D300 wel instorten. Er is eigenlijk maar een reden waarom je voor de S5 zou gaan en dat is het dynamisch bereik. Ik vermoed dat de ruis van de D300 een stuk beter is dan de D200. De S5 heeft weer als nadeel dat hij langzamer is en de bestanden in Raw zeker erg groot zijn.
              Last edited by Tintin; 24 oktober 2007, 08:42.

              Comment


              • #8
                Re: Finepix S5 Pro of wachten op D300?

                De S5 Pro is een goede camera... Heb hem zelf ook en gebruik hem voornamelijk voor studiowerk, waar snelheid en grotere bestanden m.i. niet zo'n probleem zijn (althans met mijn manier van werken) ...
                Autofocus is spot-on en autofocussnelheid is in studio ook niet echt een probleem...

                Wat betreft 6 MP of 12 MP: met 6 MP kan je nog altijd prachtige A3 formaten afleveren, natuurlijk moet je dan je kadrering van de eerste keer goed weten te hebben ... Als je nog eerst een halve foto moet wegsnijden eer je het juiste beeld hebt, heb je natuurlijk aan 6 MP wat te kort ...

                Lijkt wel alsof iedereen vergeten is dat er met de D70 en Canon 300D en soortgelijke 6 MPs nog altijd fantastische beelden worden gemaakt

                En over de prijs ? Ik heb de mijne bijna net zoveel betaald als een D200 op dat moment, dus daar kan ik niet over klagen

                Volgens mijn bescheiden mening kan je altijd wachten op de volgende camera die gaat komen en de daaropvolgende, ... er komen er altijd betere, maar voor heel veel mensen betekent een duurdere/nieuwere body kopen dikwijls niet dat ze betere foto's gaan maken ... In sommige gevallen wel ...
                Ik ga bijv. echt mijn S5 Pro of mijn D2X niet wegdoen omdat Nikon 2 nieuwe modelletjes uitbrengt ... aan mijn foto's ga je het verschil toch niet merken ..

                Just my 2 cents.

                DVdB
                Zo'n schattig Nikon kodakske en wat glas erbij ...

                Comment


                • #9
                  Re: Finepix S5 Pro of wachten op D300?

                  Oorspronkelijk geplaatst door DVdB Bekijk bericht
                  De S5 Pro is een goede camera... Heb hem zelf ook en gebruik hem voornamelijk voor studiowerk, waar snelheid en grotere bestanden m.i. niet zo'n probleem zijn (althans met mijn manier van werken) ...
                  Autofocus is spot-on en autofocussnelheid is in studio ook niet echt een probleem...

                  Wat betreft 6 MP of 12 MP: met 6 MP kan je nog altijd prachtige A3 formaten afleveren, natuurlijk moet je dan je kadrering van de eerste keer goed weten te hebben ... Als je nog eerst een halve foto moet wegsnijden eer je het juiste beeld hebt, heb je natuurlijk aan 6 MP wat te kort ...

                  Lijkt wel alsof iedereen vergeten is dat er met de D70 en Canon 300D en soortgelijke 6 MPs nog altijd fantastische beelden worden gemaakt

                  En over de prijs ? Ik heb de mijne bijna net zoveel betaald als een D200 op dat moment, dus daar kan ik niet over klagen

                  Volgens mijn bescheiden mening kan je altijd wachten op de volgende camera die gaat komen en de daaropvolgende, ... er komen er altijd betere, maar voor heel veel mensen betekent een duurdere/nieuwere body kopen dikwijls niet dat ze betere foto's gaan maken ... In sommige gevallen wel ...
                  Ik ga bijv. echt mijn S5 Pro of mijn D2X niet wegdoen omdat Nikon 2 nieuwe modelletjes uitbrengt ... aan mijn foto's ga je het verschil toch niet merken ..

                  Just my 2 cents.

                  DVdB

                  Dat is allemaal juist, maar als je nu voor de keuze staat tussen een S5 of een D300, dan heeft de D300 toch een voorsprong....tenzij de prijs van de S5 zodanig in elkaar stuikt dat deze alsnog interessant wordt.
                  Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                  Comment


                  • #10
                    Re: Finepix S5 Pro of wachten op D300?

                    Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
                    Dat is allemaal juist, maar als je nu voor de keuze staat tussen een S5 of een D300, dan heeft de D300 toch een voorsprong....tenzij de prijs van de S5 zodanig in elkaar stuikt dat deze alsnog interessant wordt.
                    De S5 Pro staat momenteel 1368 euro; de D200 1349 euro; de D300 1949 euro ... (alle prijzen van Kamera-Express).
                    De 19 euro verschil tussen de S5 en de D200 is het me waard; de 600 euro tussen de D300 en D200 niet ... Denk dat je voor die 600 euro echt geen betere foto's maakt met de D300 tov de D200 ... Misschien hier en daar voor wat mensen wel natuurlijk .. Hangt van zoveel factoren af...

                    Zoals gezegd my 2 cents ...

                    Groetjes,
                    DVdB
                    Zo'n schattig Nikon kodakske en wat glas erbij ...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Finepix S5 Pro of wachten op D300?

                      Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
                      Dat is allemaal juist, maar als je nu voor de keuze staat tussen een S5 of een D300, dan heeft de D300 toch een voorsprong....tenzij de prijs van de S5 zodanig in elkaar stuikt dat deze alsnog interessant wordt.
                      De niewigheden van de D300 toz vd de D200
                      -live view
                      -3 inch lcd scherm VGA kwaliteit !!!!
                      -snelle accurate AF met zeer goede tracking mogelijkheden
                      -pro metering systeem (mischien ook bij fujis S5 ??)
                      -mogelijkheid tuning v/d AF per lens (front/backfocus)
                      -rond de 8frames/seconde ?? weet niet juist meer
                      -hdmi connectie
                      -14bit ADC
                      zal nog wel wat vergeten zijn

                      groot voordeel van de S5 beter dynamisch bereik en misschien een aantal punten die de S5 gebruikers weten aan te vullen.

                      Zijn beide zeer goede cameras maar voor een verschillend doelpubliek en het is aan jezelf om uit te maken in welke kaderke je past.

                      Als je een D300 wenst zou ik hem stilaan bestellen want ik verwacht dat de vraag het aanbod meermalen zal overtreffen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Finepix S5 Pro of wachten op D300?

                        Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                        ...
                        Als je een D300 wenst zou ik hem stilaan bestellen want ik verwacht dat de vraag het aanbod meermalen zal overtreffen.
                        Dat ga ik nog niet doen...heb tijd...dus ik wacht tot de kinderziektes gekend zijn.

                        Grt,
                        JanMetDePet
                        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

                        Comment


                        • #13
                          Re: Finepix S5 Pro of wachten op D300?

                          Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
                          Dat ga ik nog niet doen...heb tijd...dus ik wacht tot de kinderziektes gekend zijn.

                          Grt,
                          JanMetDePet
                          geen slechte strategie

                          Comment

                          Working...
                          X