Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoeveel beter op het gebied van ruis dan de Canon 20D ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoeveel beter op het gebied van ruis dan de Canon 20D ?

    Beste BD-ers,

    Momenteel maak ik gebruik van een Canon EOS 20D waarvan de hoeveelheid ruis op ISO 1600 wat mij betreft acceptabel te noemen is. De komende tijd ben ik van plan om me meer met (onder andere indoor) sportfotografie bezig te houden en zal daarbij vaak te maken krijgen met een situatie waarin je onder niet optimale lichtomstandigheden toch korte sluitertijden wil houden. Als sportobjectief maak ik nu hoofdzakelijk gebruik van de F/4 70-200 IS: een fantastisch objectief maar inderdaad "slechts" F/4. Ter vergroting van de mogelijkheden voor sportfotografie kun je dan denken aan de aanschaf van een lichtsterke zoom (F/2.8) of het gebruik van nog lichtsterkere primes.

    Daarnaast is het zo dat de 20D begin volgend jaar waarschijnlijk met pensioen zal gaan en ik een nieuw toestel zal aanschaffen. Afhankelijk van de keuze denk (hoop) ik dan een toestel te krijgen die op het gebied van ruis beter presteert dan de 20D. Hoewel de aanschaf van een 40D misschien het meest voor de hand ligt gezien mijn tevredenheid over de 20D, speelt in mijn achterhoofd ook de gedachte om een qua ruisprestatie nog beter toestel aan te schaffen waarmee je een of misschien wel twee stops kunt winnen, en zodoende de aanschaf van een F/2.8 zoom of primes mogelijk achterwege kan blijven. Ik realiseer me dat een lichtsterk objectief (F/2.8 of sneller) op het gebied van bokeh en autofocus-snelheid voordelen biedt, maar voor deze discussie zou ik beide aspecten buiten beschouwing willen laten. Daarbij komt dat de bokeh van de F/4 70-200 IS zeker niet slecht te noemen is, en dat het AF-systeem van het nieuwe toestel weer beter zal zijn dan dat van de 20D.

    Graag zou ik van jullie, bezitters van een 40D en 1D Mark III (want daar denk ik stiekum aan .... ), vernemen hoeveel stops er te winnen zijn door een upgrade van mijn 20D en in hoeverre mijn redenering dat het nieuwe toestel de geplande aanschaf van snellere, zware en daarmee dure sportobjectieven, bijvoorbeeld de F/2.8 70-200 IS, minder noodzakelijk of zelfs overbodig maakt een juiste is. Ik realiseer me dat een 1D Mark III een pak duurder is dan een 40D, maar een F/2.8 70-200 IS erbij is natuurlijk ook niet bepaald goedkoop ......

    Alvast hartelijk dank voor jullie reacties

    Humphrey

    PS: Ik neem voor het gemak maar even aan dat de "total recall" van de 1D Mark III op het moment van aankoop tot een goed einde zal zijn gebracht

  • #2
    Re: Hoeveel beter op het gebied van ruis dan de Canon 20D ?

    Twee stops is heel veel.

    Dit betekent even weinig ruis op ISO 6400 als de 20D op ISO 1600.

    Dat haalt geen enkele DSLR. Zefls de Nikon D3 niet.

    De 5D haalt, na herschalen naar 8 MP, tot 1 stop.
    De 1DIII is, zeker in raw, vergelijkbaar met de 5D.
    In jpg is de 1DIII beter dan de 5D.

    Jan.

    Comment


    • #3
      Re: Hoeveel beter op het gebied van ruis dan de Canon 20D ?

      Als het alleen maar om de ruis gaat, dan moet je geen 40D kopen om je 20D te vervangen.

      Maar een 40D geeft wel veel meer details op hoge iso, terwijl het ruisniveau een heel klein beetje verbeterd is (geen volle stop verschil).
      De ruisonderdrukking bij hoge iso werkt vrij goed, en die tast ook de details niet teveel aan, als je die inschakelt dan zit je beter dan bij een 20D (maar hoe groot het verschil is, dat weet ik niet).

      Bij dpreview kan je gewoonlijk een goede vergelijking zien, maar het duurt tegenwoordig vrij lang vooralleer er nieuwe tests op de site komen.
      Misschien zijn ze wel aan het wachten op de nieuwe Nikons om een vergelijking te maken, en dan kan het nog wel een tijdje duren.

      Als je twee stops verbetering wil, dan blijf je best nog een aantal jaren verderwerken met je 20D, want op dit ogenblik zit dat er nog bij geen enkel merk aan te komen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: Hoeveel beter op het gebied van ruis dan de Canon 20D ?

        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Bij dpreview kan je gewoonlijk een goede vergelijking zien, maar het duurt tegenwoordig vrij lang vooralleer er nieuwe tests op de site komen.
        Misschien zijn ze wel aan het wachten op de nieuwe Nikons om een vergelijking te maken, en dan kan het nog wel een tijdje duren.

        Als je twee stops verbetering wil, dan blijf je best nog een aantal jaren verderwerken met je 20D, want op dit ogenblik zit dat er nog bij geen enkel merk aan te komen.
        Ik denk dat de voorwaarde voor een review op dpreview nu is dat er eerst een opvolger moet zijn.

        En reviews zeggen niet alles.
        Volgens de testen van dpreview heeft de 20D hetzelfde ruisniveau als de 5D.

        Het kan perfect dat het gemeten ruis niveau inderdaad gelijk is.
        Maar het is voldoende om de fotos naast elkaar te bekijken om onmiddelijk het verschil te zien. Daar is geen test voor nodig.

        Vergeet ook niet dat ISO 1600 van de 20D gelijk is aan ISO 2000 van de 40D.

        Ik veronderstel dat vanaf de 400D, dus ook bij de 40D, de 1DIII en de 1DsIII de ISO afwijking is aangepast wat voor Canon een groot voordeel is bij vergelijkende testen met Nikon maar wat voor ons zeker geen voordeel is.

        Bekijk hier het ruis niveau van de 1DIII op hoge ISO.


        Het is wel sterk aan te raden eerst de kleurruis te verwijderen, heel eenvoudig met Canon DPP.
        Dit geeft onmiddelijk de grote verbetering van Canon kwaliteit tot Nikon kwaliteit.

        Daarna kan je deze fotos vergelijken met uw fotos van de 20D en beslissen of het verschil groot genoeg is.
        Edit: Dit zijn de 20D fotos:
        Detailed review of Canon EOS 20D, with actual sample images, and a detailed data sheet.


        Jan.
        Last edited by Jan_10D; 20 oktober 2007, 13:04.

        Comment


        • #5
          Re: Hoeveel beter op het gebied van ruis dan de Canon 20D ?

          Canon 30D op Iso 3200

          Deze wilde Damhert gefotografeerd bij het vallen van de avond (schemer) met Canon 400mm 5.6 L

          Sluitertijd 1/250
          focus 5.6

          http://www.pbase.com/neos_marc

          www.caridina.be

          Comment


          • #6
            Re: Hoeveel beter op het gebied van ruis dan de Canon 20D ?

            Oorspronkelijk geplaatst door Neos Bekijk bericht
            Canon 30D op Iso 3200

            Deze wilde Damhert gefotografeerd bij het vallen van de avond (schemer) met Canon 400mm 5.6 L

            Sluitertijd 1/250
            focus 5.6
            Hallo Neos,

            Dit ziet er zeker zeer acceptabel uit voor 3200 ISO. Heb je nog noise-reducerende software toegepast? En fotografeerde je in RAW of JPEG? Mijn complimenten hoor .....

            Humphrey

            Comment


            • #7
              Re: Hoeveel beter op het gebied van ruis dan de Canon 20D ?

              Wat betreft de review van de 40D op DPreview, die is er nu.
              Voor wie niet kan wachten, hier staat de conclusie
              Beauty need only be a whisper
              Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

              Comment


              • #8
                Re: Hoeveel beter op het gebied van ruis dan de Canon 20D ?

                Oorspronkelijk geplaatst door tmh Bekijk bericht
                Wat betreft de review van de 40D op DPreview, die is er nu.
                Voor wie niet kan wachten, hier staat de conclusie
                Ik zie er maar heel weinig slechte punten bijstaan.

                De volledige test zal ik nog eens rustig doorlezen, maar ik heb ondertussen al gemerkt dat de 40D een héél goede camera is.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Re: Hoeveel beter op het gebied van ruis dan de Canon 20D ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
                  Hallo Neos,

                  Dit ziet er zeker zeer acceptabel uit voor 3200 ISO. Heb je nog noise-reducerende software toegepast? En fotografeerde je in RAW of JPEG? Mijn complimenten hoor .....

                  Humphrey
                  Humphrey,

                  De achtergrond is gedenoised, het hert zelf niet. (grofkorreligheid van dig cam verwijderen in PSP XI)

                  Gefotografeerd in raw

                  Hier nog één op 3200 Iso. Ook een rakker van de late uurtjes (gefotografeerd in het wild in het half duister)

                  Canon 30D + Canon 400mm f5.6
                  Iso 3200
                  F 5.6
                  1/200sec

                  Last edited by Neos; 26 oktober 2007, 02:49.
                  http://www.pbase.com/neos_marc

                  www.caridina.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: Hoeveel beter op het gebied van ruis dan de Canon 20D ?

                    Canon 30D:



                    En drie plaatjes met de Canon 1D MK III


                    1/180 - F/2.8 - ISO 800 - 200mm Prime

                    100% crops


                    1/250 - F/2.8 - IOS 1600 - 200mm prime

                    100% crops


                    Foto's zijn onbewerkt.

                    Bewerkt krijg je dit:


                    1/8 sec - F/4.0 - 17mm - ISO 3200
                    Geen 100% crops voorradig

                    Alle foto's uiteraard zelf gemaakt.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Hoeveel beter op het gebied van ruis dan de Canon 20D ?

                      Ik ben vorig jaar overgestap van de 350D naar de 5D door er eentje te huren en ze naast elkaar te zetten en te vergelijken.

                      Ik was snel overtuigd. Zelfs pixel-voor-pixel vind ik dat de 5D het een stop beter doet dan de 350D. Ik heb altijd gedacht dat de 20D en de 350D dezelfde sensor hadden, maar weten doe ik niet, dus ik kan niet vergelijken met de 20D.

                      Ik ben nu overgeschakeld naar de MkIII, onder meer door de belofte dat 'm nog een stop beter zou zijn. Ik heb nog geen enkel moment spijt gehad van mijn aankoop, maar ik zal nooit beweren dat m'n MkIII een stop minder ruis heeft dan de 5D. Pixel voor pixel zou ik het op hetzelfde houden, maar de 5D heeft een voordeel op vlak van aantal megapixels.

                      Maar er zijn nog andere voordelen die de MkIII hoog houden natuurlijk, waar de 5D niet aan kan tippen.

                      Dave
                      pixelpusher

                      Comment

                      Working...
                      X