Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Graag een beetje uitleg....

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Graag een beetje uitleg....

    Hallo allemaal,

    Een aantal vraagjes van een beginner:

    Ik heb nu een simpele coolpix 4200 van nikon. Op "de lens" staat 7.8-23.4 mm
    1:2.8-4.9

    2.8 en 4.9 zijn de diafragma openingen bij de respectievelijke kleinste en grootste brandspuntafstand. Heb ik dit juist?

    Wat de brandpunstafstand betreft: Een 35 mm is "normaal" dacht ik. Al wat eronder ligt is groothoeklens, al wat erboven ligt is telelens.
    Hoe moet ik dit nu vertalen naar mijn toestel?
    Ik snap het begrip brandspuntafstand wel. Ik zal deze getallen waarschijnlijk moeten vermenigvuldigen met een cijfer naar gelang de sensor van mijn toestel. Juist ? Alleen wat is de sensor?

    Ik heb ook een analoog toestel canon eos 650 met lens 28-70 mm.Hier heb ik dus tele en groothoek lens of zoommogelijkheid, aangezien 35 mm ertussen valt. Zeg ik dit juist?

    Ik vind het belangrijk om dit te snappen voor een aankoop van een nieuw toestel.


    Alvast bedankt.

  • #2
    Re: Graag een beetje uitleg....

    Oorspronkelijk geplaatst door Leergierige beginner Bekijk bericht
    Hallo allemaal,

    Een aantal vraagjes van een beginner:

    Ik heb nu een simpele coolpix 4200 van nikon. Op "de lens" staat 7.8-23.4 mm
    1:2.8-4.9

    2.8 en 4.9 zijn de diafragma openingen bij de respectievelijke kleinste en grootste brandspuntafstand. Heb ik dit juist?

    A-Helemaal juist, het gaat wel om de grootst mogelijke openingen..

    Wat de brandpunstafstand betreft: Een 35 mm is "normaal" dacht ik. Al wat eronder ligt is groothoeklens, al wat erboven ligt is telelens.
    Hoe moet ik dit nu vertalen naar mijn toestel?
    Ik snap het begrip brandspuntafstand wel. Ik zal deze getallen waarschijnlijk moeten vermenigvuldigen met een cijfer naar gelang de sensor van mijn toestel. Juist ? Alleen wat is de sensor?

    A-Als "normaal"wordt beschouwd de diagonaal van het filmvlak of sensor, dat is bij het bekende kleinbeeldformaat
    (ook wel 35mm genoemd wegens de breedte van de film, het te belichten deel is 36x24 mm) ongeveer 42mm en dat is traditioneel plm. 50mm geworden.
    De sensor is het lichtgevoelige plaatje, vervanger van de film.
    Zonder de afmetingen van de sensor te kennen is het niet mogelijk de gegeven brandpuntsafstanden te "vertalen" naar kleinbeeld, maar de meeste fabrikanten geven dat gewoon op...

    Ik heb ook een analoog toestel canon eos 650 met lens 28-70 mm.Hier heb ik dus tele en groothoek lens of zoommogelijkheid, aangezien 35 mm ertussen valt. Zeg ik dit juist?

    A-Ja, die lens reikt van groothoek tot licht tele (50mm valt in de range)

    Ik vind het belangrijk om dit te snappen voor een aankoop van een nieuw toestel.


    Alvast bedankt.
    Graag gedaan
    Last edited by Keeskanon; 19 oktober 2007, 20:05.

    Comment


    • #3
      Re: Graag een beetje uitleg....

      De sensor is 7.18 x 5.32mm. Het zoombereik van de coolpix 4200 is 38-114mm.
      Gevonden op dpreview

      Comment


      • #4
        Re: Graag een beetje uitleg....

        Bij de meeste merken wordt er een (omgerekend) zoombereik opgegeven dat overeenkomt met een kleinbeeld-camera (vergelijkbaar met je EOS 650). Op de camera zelf staat gewoonlijk de werkelijke brandpuntsafstand (7,8-23,4 bijvoorbeeld). Omdat de sensor in zo'n toestel véél kleiner is dan een flimrolletje, met ook de lens in dezelfde verhouding aangepast worden als je dezelfde foto (beelduitsnede) wil maken.
        Daarom zit er op zo'n compact ook een heel klein lensje.

        Als je bijvoorbeeld de Canon 28-70 gebruikt op een 400D (of 300D/350D/400D/10D/20D/30D/40D), dan zal je omgerekend een zoombereik krijgen van 44,8-112mm. Dat komt doordat de sensor van die camera's kleiner is dan de negatieven (of dia's) van het filmrolletje dat je in de EOS650 steekt, in dit geval is er een "cropfactor" van 1,6 (je moet dus de brandpuntsafstanden van de lenzen vermenigvuldigen met 1,6).
        Dat is ook de reden waarom er een 18-55 als kitlens geleverd wordt.

        De professionele EOS 1D mark III heeft dan weer een cropfactor van 1,3x, en bij de full-frame EOS 5D heb je helemaal geen cropfactor, en behoud je dus dezelfde brandpuntsafstanden al met je EOS 650.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Re: Graag een beetje uitleg....

          Bedankt voor de uitleg allemaal !
          Ik heb het door

          Comment

          Working...
          X