Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dx lenzen op nikon D3

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dx lenzen op nikon D3

    Technisch ben ik niet erg thuis in de bouw van lenzen en dergelijke. Als ik het goed begrijp zal een lens zoals de nikon af-s 17-55 f2,8 dx slechts op DX formaat gebruikt kunnen worden, en dus niet op full frame formaat.
    Dus zit je met een serieuze kwaliteitsvermindering. Of kan je die ook op full frame formaat gebruiken?

    fujifil

  • #2
    Re: dx lenzen op nikon D3

    Je zal je DX lenzen kunnen gebruiken op de D3. De kwaliteit van de lenzen blijft natuurlijk gelijk, maar aangezien ze ontworpen zijn voor een kleinere sensor gaan ze maar een deel van de sensor van de D3 belichten.
    Waardoor je maar een 5 megapixelfoto overhoud. (in plaats van een 12 megapixel foto bij fullframe of FX formaat)
    Flickr! :: Blog
    Nikon D50 : Nikkor 18-55mm f3.5 : Nikkor 50mm f1.8 : Tamron 28-200mm f3.8 : Tokina 12-24mm f4 : SB 600

    Comment


    • #3
      Re: dx lenzen op nikon D3

      DX lenzen zullen bruikbaar zijn op de D3 doch met enkele beperkingen :

      -ofwel in -al dan niet automatische- crop mode van 5.1 Mp.

      - ofwel in FX (FF) mode doch dan ga je in geval van de 17-55 vignettering krijgen van 17 t.e.m. 28 mm , van 29 tot 55 zou de volledige FX sensor gedekt zijn.

      Let wel : niet alle DX lenzen zouden gedeeltelijk in FF mode bruikbaar zijn : de 12-24 zou niet meer vigneteren vanaf 18mm maar wat bv de 18-200 betreft dacht ik dat deze over het ganse bereik blijft vigneteren...?

      Silent M.

      Comment


      • #4
        Re: dx lenzen op nikon D3

        Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
        de 18-200 betreft dacht ik dat deze over het ganse bereik blijft vigneteren...?
        Lijkt mij ook niet een typisch D3 lens. Ik vraag mij af als het automatisch gaat, hoe de camera reageert met non-Nikkor DX-seize lenzen.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: dx lenzen op nikon D3

          Een 17-55 geeft weliswaar niet al te gek veel vignettering vanaf 18mm op full frame, maar.... (ik heb t al vaker gezegd), de randscherpte is abominabel voor zo'n dure lens. Als DX gebruiken dus en liever een 17-35 op de kop tikken of een 28-70.
          Last edited by Spanjaart; 22 oktober 2007, 09:06.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: dx lenzen op nikon D3

            bedankt voor de reacties. ik ga die D3 uit mijn hoofd zetten

            Comment


            • #7
              Re: dx lenzen op nikon D3

              Full frame heeft vooral zin als je met groothoek werkt. 17-55 op DX is een standaardzoom. Nikon's 17-35 is een zeer goede lens die perfect werkt op FF. Zijn nog steeds goedkoper te krijgen dan 17-55, alhoewel deze lens optisch beter is.
              Sony en Olympus
              Fotoseries

              Comment


              • #8
                Re: dx lenzen op nikon D3

                Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                Full frame heeft vooral zin als je met groothoek werkt. 17-55 op DX is een standaardzoom. Nikon's 17-35 is een zeer goede lens die perfect werkt op FF. Zijn nog steeds goedkoper te krijgen dan 17-55, alhoewel deze lens optisch beter is.
                Op welke ervaring baseert u (als Canon gebruiker) zich om te beweren dat :

                - de 17-55 DX randonscherpte vertoont op de D3

                - de 17-35 "optisch beter" zou zijn dan de 17-55DX : consensus lijkt te zijn dat beide lenzen voor een ander doel ontwikkeld zijn ; de 17-55DX voor fotojournalisme (scherp vanaf 2.8) en 17-35 voor lanschappen (optimale scherpte tss f8 en f11).


                Het lijkt mij vroeg dag om op dit moment al conclusies te trekken over de prestaties van deze lenzen icm een toestel dat nog niet beschikbaar is.

                Silent M.

                Comment


                • #9
                  Re: dx lenzen op nikon D3

                  Voordat ik Canon gebruiker werd in Maart j.l. heb ik vijf jaar everaring opgedaan met Nikon materiaal, mede op zowel de Kodak 14n als de Kodak slr/n op full frame.
                  Bij mijn overstap ben ik door diverse forumleden per pm verzocht om deze kennis te blijven delen.
                  Met name op de randscherpte op dx formaat heeft de (gemiddelde) 17-35 het ook altijd al (op veel gebruikte waarden als 4.0 en 5.6) gewonnen van de (gemiddelde) 17-55, Natuurlijk (en ik gaf het zelf ook al aan) is het gebruiksdoelverschillend. Het is dan ook gekheid om te verwachten dat een 17-55 op full frame voor een pro lens tot tevredenheid kan leiden, ongeacht of de sensor van Kodak, van Sony of van Nikon komt.
                  Last edited by Spanjaart; 22 oktober 2007, 12:27.
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: dx lenzen op nikon D3

                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                    Met name op de randscherpte op dx formaat heeft de (gemiddelde) 17-35 het ook altijd al (op veel gebruikte waarden als 4.0 en 5.6) gewonnen van de (gemiddelde) 17-55,
                    Ik denk inderdaad dat niemand U zal tegenspreken dat elke Dx lens op FX formaat -vrijwel zeker - tot suboptimale resultaten zal leiden.

                    Op Dx formaat echter lijkt het me dat de resultaten van beide objectieven eerder van het gebruksdoeleinde zal afhangen. De door U aangehaalde "randonscherpte" bij de 17-55 DX schijnt eerder toe te schrijven zijn aan haar "gebogen scherpstelvlak" , hetgeen met name bij gebruik in landschapsfotografie tot uiting zal komen, en minder in fotojournalistiek...

                    Silent M.

                    Comment


                    • #11
                      Re: dx lenzen op nikon D3

                      In ieder geval zijn er genoeg lenzen voor full frame te koop en van goede DX lenzen ben je zo voor een goede prijs weer af.
                      Sony en Olympus
                      Fotoseries

                      Comment


                      • #12
                        Re: dx lenzen op nikon D3

                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
                        In ieder geval zijn er genoeg lenzen voor full frame te koop en van goede DX lenzen ben je zo voor een goede prijs weer af.
                        waarom zou je eigenlijk je DX lenzen wegdoen (tenzij om wat geld bijeen te krijgen om een echte groothoek te kopen)? Een 18-200 is een verduiveld handige lens op reis, en is er nu echt zoveel mis met 5MP, vooral als het één voor één schitterende pixels zijn? 5MP, dat is zowat de resolutie van een D70, en daarmee zijn toch ook verdraaid goeie foto's gemaakt?
                        erik, Nikon materiaal

                        'aforismen zijn aan mij niet besteed' (ikzelf)

                        Comment


                        • #13
                          Re: dx lenzen op nikon D3

                          Oorspronkelijk geplaatst door erikdk Bekijk bericht
                          waarom zou je eigenlijk je DX lenzen wegdoen (tenzij om wat geld bijeen te krijgen om een echte groothoek te kopen)? Een 18-200 is een verduiveld handige lens op reis, en is er nu echt zoveel mis met 5MP, vooral als het één voor één schitterende pixels zijn? 5MP, dat is zowat de resolutie van een D70, en daarmee zijn toch ook verdraaid goeie foto's gemaakt?

                          Als je de D3 koopt omdat kwaliteit belangrijk is, dan zou ik er ook het juiste glas bijkopen. Een 17-55 en 12-24 zal wel prima voldoen, maar 18-200 hoort in dit rijtje niet thuis.
                          BD0497BE : Nikon body + glas
                          www.RudyVerrijt.info

                          Comment


                          • #14
                            Re: dx lenzen op nikon D3

                            Oorspronkelijk geplaatst door JePe Bekijk bericht
                            Als je de D3 koopt omdat kwaliteit belangrijk is, dan zou ik er ook het juiste glas bijkopen. Een 17-55 en 12-24 zal wel prima voldoen, maar 18-200 hoort in dit rijtje niet thuis.
                            Jepe,

                            Het is niet omdat je een D3 koopt, dat je die ook eens niet moogt gebruiken voor een wandeling of een verjaardagsfeestje of iets dergelijk.
                            Het gebruik van de 18-200 hoort niet afte hangen van de camera die je hebt maar van wat je wilt fotograferen.

                            JMHO
                            Hubert
                            Hubert

                            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

                            Comment


                            • #15
                              Re: dx lenzen op nikon D3

                              Je gaat toch geen D3 meesjouwen op een 18-200 (voor het gemak???) om dan op crop 5mp te krijgen??????
                              Gewoon een D40x erop!
                              Sony en Olympus
                              Fotoseries

                              Comment

                              Working...
                              X