Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

twijfel over aankoop lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • twijfel over aankoop lens

    Hello,
    ik ben nieuw in de DSLR fotografie maar probeer toch aardig mijn plan te trekken.
    Ik moet nogal veel foto's nemen in club, op parties en events. Een flits is niet altijd toegelaten en dus schiet de 18-70 kitlens te kort in lichtsterkte. met de Nikon 50mm/f1.8 kan ik ook niet alles in mijn frame krijgen in een club waar de bewegingsvrijheid soms nogal beperkt is. (te dicht of te ver)
    Men heeft me aanbevolen een Sigma 24-70/f2.8 aan te kopen. Dit zou de ideale lens zijn voor mij. Genoeg groothoek, voldoende zoom en toch lichtsterk glas.
    Nu heb ik eens wat opzoekingswerk gedaan (merci google) en heb een paar vragen.
    - Ik zie dat er van de Sigma 24-70/f2.8 twee versies bestaan.
    de Sigma 24 - 70mm f2,8 EX DG DF Asferisch en
    de Sigma 24 - 70mm f2,8 EX DG Macro.
    Beiden zitten rond dezelfde prijs, maar waar zit het grote verschil eigenlijk? Ik weet wel wat Macro is, maar zit er eigenlijk merkbaar verschil in voor wat ik ze nodig heb. Maco opnames doe ik niet, maar waar ik mijn materiaal koop, hebben ze enkel de macro in het gamma. Daarom de vraag.

    - En zit er een groot verschil tussen de sigma 24-70/f2.8 en de sigma AF 28-70/f2.8 ?
    Ik weet dat de 28-70 ouder is, en dus scheelt het ook wat eurootjes in aanschaf. Maar is er kwaliteitsverschil en zal ik dat verschil in 4mm effectief echt merken in gebruik? Maw, is het handiger om 24mm of 28mm groothoek te gebruiken in een club/discotheek?

    Misschien allemaal domme vragen voor de pro's, maar ik moet nog veel leren en een beetje hulp is altijd welgekomen :-)
    Een dag niets geleerd, is een dag verloren.

    Bedankt,
    Wouter
    BD1092BE - Carpe Noctem
    Nikon D700 + batterygrip - D300 - F100 - Nikkor 17-55mm/f2.8 - Nikkor 70-200mm/f2.8 VR - Sigma 10-20mm/f4-5.6 EX - Nikon SB800 + SD-8a

  • #2
    Re: twijfel over aankoop lens

    En een 35mm F2.0? Toch nog een stop lichtsterker, uiteraard wel geen zoom.

    Comment


    • #3
      Re: twijfel over aankoop lens

      Oorspronkelijk geplaatst door pieterK Bekijk bericht
      En een 35mm F2.0? Toch nog een stop lichtsterker, uiteraard wel geen zoom.
      Lijkt me wel goed, maar ik heb echt een bereik nodig, zeker tot 70mm.
      Soms sta ik op een balkon in een club om een goed overzicht te hebben en als ik dan foto's neem van bijvoorbeeld de DJ, of danseressen op een platform, kom ik (juist) toe met de 70mm. De 35mm zou goed zijn voor tussen de mensen op de begane grond en met de 50mm/f1.8 kan ik genoeg andere shots nemen. Maar een club is nu niet de meest aangewezen plek om constant van lens te wisselen en een tweede camera aankopen zit er momenteel niet in.
      Dus daarom dat een 24-70mm/f2.8 me werd aanbevolen. Genoeg groothoek en genoeg zoom in 1 lens.Lichtsterk en betaalbaar natuurlijk.
      Ik weet het, kwaliteitsglas kost geld. Ik ben aan het sparen voor de echte kleppers maar ondertussen moet ik wel mijn plan trekken. Huren is voor mij geen optie, dus moet ik overschakelen naar "goedkopere" objectieven die ook hun ding doen. Het is een bewuste keuze.
      Maar toch bedankt voor de reactie :-)
      BD1092BE - Carpe Noctem
      Nikon D700 + batterygrip - D300 - F100 - Nikkor 17-55mm/f2.8 - Nikkor 70-200mm/f2.8 VR - Sigma 10-20mm/f4-5.6 EX - Nikon SB800 + SD-8a

      Comment


      • #4
        Re: twijfel over aankoop lens

        IK heb een lange tijd een Sigma 24-70 2.8 gebruikt en was daar tevreden over(heb hem vervangen door een Nikkor 28-70 2.8). De lens is loodzwaar en traag maar geeft wel mooie foto's.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: twijfel over aankoop lens

          Over het gewicht zal je me niet horen klagen. Een beetje gewicht kan geen kwaad.
          Maar het is wel al de eerste keer niet dat ik hoor dat ze aan de trage kant is.
          Is dit opvallend traag of tkan-er-nog-mee-door-traag ?
          BD1092BE - Carpe Noctem
          Nikon D700 + batterygrip - D300 - F100 - Nikkor 17-55mm/f2.8 - Nikkor 70-200mm/f2.8 VR - Sigma 10-20mm/f4-5.6 EX - Nikon SB800 + SD-8a

          Comment


          • #6
            Re: twijfel over aankoop lens

            Gewoon traag van een schroevendraaieraandrijving.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: twijfel over aankoop lens

              En nu val ik uit de lucht
              BD1092BE - Carpe Noctem
              Nikon D700 + batterygrip - D300 - F100 - Nikkor 17-55mm/f2.8 - Nikkor 70-200mm/f2.8 VR - Sigma 10-20mm/f4-5.6 EX - Nikon SB800 + SD-8a

              Comment


              • #8
                Re: twijfel over aankoop lens

                Nu begin ik helemaal te twijfelen.
                De Tamron 28-75/f2.8 werd me nu ook aangeraden.
                Ik weet het niet meer
                BD1092BE - Carpe Noctem
                Nikon D700 + batterygrip - D300 - F100 - Nikkor 17-55mm/f2.8 - Nikkor 70-200mm/f2.8 VR - Sigma 10-20mm/f4-5.6 EX - Nikon SB800 + SD-8a

                Comment


                • #9
                  Re: twijfel over aankoop lens

                  Zelf ga ik morgen de Tamron 28-75mm f/2.8 aanschaffen. Ik heb lovende berichten erover gelezen op verschillende fora o.a dat hij beter is dan de Sigma en heel dicht komt qua kwaliteit bij de veel duurdere Nikkor versie http://www.nikonians.org/html/resour...28/2875-1.html. Hier kan je foto's vinden die genomen zijn met deze lens http://www.flickr.com/groups/tamron2875mm/pool/ Waar je op moet letten zowel bij de Sigma als de Tamron is dat er een mindere goede versie tussen kan zitten.
                  Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                  Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                  Comment


                  • #10
                    Re: twijfel over aankoop lens

                    Houdt er wel rekening mee dat een Tamron alleen bestemd is voor DX-camera's.
                    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                    Comment


                    • #11
                      Re: twijfel over aankoop lens

                      Zowel de Nikon D70s en D80 zijn toch DX camera's?
                      Mvg Roosje http://www.flickr.com/photos/roosjeh/
                      Nikon D90, 18-200mmVR, 70-300mmVR, 50 f1.8 | Tamron 28-75mm f2.8 + 90mm f2.8 | Sigma 30mm f1.4 | Tokina 11-16mm f2.8 | Olympus E-P1, 14-42mm, OM 50mm f1.4 / 50mm f3.5 macro / 135mm f2.8 |

                      Comment


                      • #12
                        Re: twijfel over aankoop lens

                        Hallo,


                        Ik lees dat je vooral ook maar beperkte afstand hebt in die clubs of feestjes..
                        Waarom niet een 17-50mm f2.8 dan, en die betaalbaar en degelijk is.
                        Zie: http://www.photozone.de/8Reviews/len...0_28/index.htm
                        Is ook voor Nikon, Minolta/Sony, enz..... je komt dan op analoog +/- 24-75 mm ideaal dus.
                        Zeer goede testresultaten, ik heb hem zelf, is zoom, en met beschermfilter op ben je gesteld.

                        Voor 346.90 € met filter.......
                        Hier heb ik die besteld: http://www.fotoversand-afa.de/objekt...7ad12bf708.php

                        Enig nadeel aan deze lens is, als je ooit verder gaat naar full-frame, dan kan deze lens niet meer dienen, is namelijk een DiII serie.

                        De opmerking van hjanssen over Tamron alléén voor DX ?? Toch uitkijken, ik ben aangenaam verrast door Tamron, en hebben lenzen, gewone conventionele, Di's verbeterd voor digitaal gebruik (maar ook full-frames) en de DiII = alleen voor de verkleinde sensor APS-C format) dus keuze in overvloed aan goede prijs/kwaliteit...........succes ermee

                        Comment


                        • #13
                          Re: twijfel over aankoop lens

                          Helaas is de lens die jij zoekt nog niet op de markt . . . 17-70 en 2.8 over de gehele lijn, er is wel een lens die in de "geburen komt", namelijk de Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO Nikon AF, persoonlijk ken ik de lens niet. Maar als je toch absoluut die 2.8 over de hele lijn wil hebben zou IK opteren voor de Tamron 28-75 f/2.8
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: twijfel over aankoop lens

                            Tamron 17 - 50 2,8 , zeer scherp. Binnen is 17 mm een groot verschil met 24 mm , je zal de 17 mm beter kunnen gebruiken dan de 70mm te missen.
                            Tevens een handige lichte lens tov de zware Sigma.

                            Marc
                            Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

                            https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

                            Comment


                            • #15
                              Re: twijfel over aankoop lens

                              Dju toch, jullie maken het me niet gemakkelijk :-)
                              De ene zegt dit en de andere dat.
                              Komt er dus eigenlijk zo ongeveer op neer (verbeter me als ik het mis heb):
                              Wat verkies ik ?
                              De Tamron 17-50/f2.8 voor de groothoek of een 2?-70/f2.8 om wat meer zoom bereik te verkrijgen.
                              Moest er nu eens een 17-70/f2.8 zijn,en die nog betaalbaar is ook, dan ja :-)

                              Voor "normale" feestjes waar ik me tussen het volk bevindt, zou die groothoek enorm van pas komen,
                              maar als ik in een club bezig ben, dan sta ik soms op nogal onconventionele plaatsen , zoals ergens op een platform in de "lucht" of ergens op een balkon en dan heb ik die 70mm zoom wel nodig.Is soms zelfs nipt, maar 70/75 is genoeg voor mij. Ik heb het al geprobeerd met mijn 50mm/f1.8 en ik kom tekort.
                              Dju toch ;-)

                              Ik heb mijn twijfels over de Tamron 28-75/f2.8 omdat ik dan terug inboet in groothoek (maakt het een serieus verschil ?),
                              en heb mijn twijfels over de Tamron 17-50/f2.8 omdat ik dan inboet in zoom.
                              Dus leek de Sigma 24-70/f2.8 een mooi compromis, puur op de waarden afgaand.

                              Maar maken die 4mm in het groothoeksegment veel verschil tsn de sigma 24-70 en de tamron 28-75 ?

                              Ik zou het echt niet weten daar ik als beginner tot nu toe enkel met de 18-70 kitlens en de 50mm/f1.8 heb gewerkt.

                              Ik wil hier ook geen nieuwe discussie starten over verschil in kwaliteit of bouw of gewicht tussen sigma en tamron. Op het net zijn er daar al genoeg discussies rond en telkens met een andere "winnaar". Dus volgens mij zijn ze dus ongeveer gelijkwaardig.

                              Zoveel keuze, zoveel meningen, en kvind het erg, maar op den duur zou je door de bomen het bos niet meer zien.

                              Toch bedankt voor de vele reacties ;-)
                              Wouter
                              BD1092BE - Carpe Noctem
                              Nikon D700 + batterygrip - D300 - F100 - Nikkor 17-55mm/f2.8 - Nikkor 70-200mm/f2.8 VR - Sigma 10-20mm/f4-5.6 EX - Nikon SB800 + SD-8a

                              Comment

                              Working...
                              X