Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Over/onderbelichting

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Over/onderbelichting

    Hoi, ik heb met m'n 400D vaak een probleem in belichting. Vaak is ofwel de lucht overbelicht en het landschap goed of omgekeerd het landschap onderbelicht en de lucht weer goed. Zelf ben ik absoluut nieuw, maar heeft iemand tips of oplossingen hiervoor? Werkt een filter beter?

  • #2
    Re: Over/onderbelichting

    spotmeting toepassen.(zie zoeken)
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Over/onderbelichting

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      spotmeting toepassen.(zie zoeken)
      grt,bouk.
      heeft de 400D niet

      wat ik dan meestal doe is zorgen dat de lichtere partijen goed belicht zijn en de donkere partijen via de computer in orde brengen...

      het is makkelijker om donkere partijen te "corrigeren" dan lichte partijen die TE overbelicht zijn
      With Canon, I can (or at least try)
      Photastic.be ~ Passion for the picture
      Nieuwe site

      Comment


      • #4
        Re: Over/onderbelichting

        Oorspronkelijk geplaatst door hswolfs Bekijk bericht
        heeft de 400D niet

        wat ik dan meestal doe is zorgen dat de lichtere partijen goed belicht zijn en de donkere partijen via de computer in orde brengen...

        het is makkelijker om donkere partijen te "corrigeren" dan lichte partijen die TE overbelicht zijn
        Doe je dat dan best in RAW-formaat? Of kan dat even goed met JPEG?

        Comment


        • #5
          Re: Over/onderbelichting

          Oorspronkelijk geplaatst door jefkej Bekijk bericht
          Doe je dat dan best in RAW-formaat? Of kan dat even goed met JPEG?
          met RAW omdat in RAW-files veel meer informatie zit en aldus flexibelere nabewerking geeft...

          je gaat dat met JPG ook kunnen maar de kwaliteit gaat navenant zijn...
          With Canon, I can (or at least try)
          Photastic.be ~ Passion for the picture
          Nieuwe site

          Comment


          • #6
            Re: Over/onderbelichting

            't voordeel van RAW is dat je dan van die ene RAW 2 foto's kan maken
            1 met goede belichting voor lucht en 1 met goede belichting voor 't landschap
            en dan mergen

            als je met bracketing (verschillende foto's met verschillende belichtingen in een reeks) werkt moet je eigenlijk statief gebruiken

            er is natuurlijk wel ergens een grens bij RAW om dingen te recupereren
            Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
            Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

            Comment


            • #7
              Re: Over/onderbelichting

              Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
              er is natuurlijk wel ergens een grens bij RAW om dingen te recupereren
              uiteraard maar die grens ligt een pak verder dan bij JPG he...
              With Canon, I can (or at least try)
              Photastic.be ~ Passion for the picture
              Nieuwe site

              Comment


              • #8
                Re: Over/onderbelichting

                Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
                't voordeel van RAW is dat je dan van die ene RAW 2 foto's kan maken
                1 met goede belichting voor lucht en 1 met goede belichting voor 't landschap
                en dan mergen
                Ik ben zelf nog niet zo lang bezig met fotografie en heb hier een vraagje over.
                Ik ging er eigenlijk van uit dat een RAW bestand vooral handig was voor witbalans/contrast/kleur en dergelijk in orde te brengen.

                De belichting van de foto, ligt die niet vrij vast bij het nemen van de foto (sluitertijd/diafragma/iso)? Is het werkelijk zo dat je ook met de eindbelichting nog zo kan spelen dat je alle partijen van je foto nog goed belicht in beeld kan brengen?

                ps. ik heb nen Nikon, ik denk dat dit merk onafhankelijk is?
                D200

                Comment


                • #9
                  Re: Over/onderbelichting

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
                  't voordeel van RAW is dat je dan van die ene RAW 2 foto's kan maken
                  1 met goede belichting voor lucht en 1 met goede belichting voor 't landschap
                  en dan mergen

                  als je met bracketing (verschillende foto's met verschillende belichtingen in een reeks) werkt moet je eigenlijk statief gebruiken

                  er is natuurlijk wel ergens een grens bij RAW om dingen te recupereren
                  't voordeel van RAW is dat je dan van die ene RAW 2 foto's kan maken
                  1 met goede belichting voor lucht en 1 met goede belichting voor 't landschap
                  en dan mergen
                  Hier zou ik graag meer van weten ! Nu doe ik het ook met nabewerking in RAW,maar nog niet zoals hier vermeld.
                  Minolta Dynax 5D / Nikon Coolpix 4500/ Panasonic Lumix TZ3 /Sony a550.
                  Web-Albums

                  Comment


                  • #10
                    Re: Over/onderbelichting

                    lees dit es

                    op Dpreview een methode gevonden om gemakkelijk 2 foto's te blenden met de bedoeling om een groter dynamisch bereik te verkrijgen voor dit voorbeeld vertrokken van 1 NEF die NEF gesaved als jpg http://img156.imageshack.us/img156/4684/dsc7200exposure2forum1th.jpg en dan dezelfde NEF gecorrigeerd met -2EV en dat gesaved als 2de
                    Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                    Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                    Comment


                    • #11
                      Re: Over/onderbelichting

                      Verplaatst naar een meer geschikt forumonderdeel

                      Mvg,

                      Hans
                      Beter onvolmaakt en echt, dan gemaakt volmaakt

                      Comment

                      Working...
                      X