Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lensen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lensen

    Beste forumbezoekers

    Ik heb me gisteren een nieuwe canon eos350D met kit lens ef-s 18-55 mm ,nu is mijn vraag ik zou nog graag een lens bijkopen ,wie kan me aub een beetje opweg helpen ,met uitleg welke de volgende goede koop is i.v.m. een lens ,zal ook een beetje uitleggen waar ik ze wil voor gebruiken .

    DE nieuwe lens extra ,daar zou ik optredens(zowel binnen als buiten) en horizonten en landschappen mee willen fotograveren .

    Met vriendelijke groeten ,
    Ardesign
    Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

  • #2
    Re: Lensen

    dag ardesign,

    proficiat met je 350D, je zal er geen spijt van hebben...

    wat betreft je lensaankoop... om 1 lens te kopen die zowel voor optredens als landschappen moet dienen, moet je een all-round lens hebben van ongeveer 18-200mm... ikzelf heb hier geen ervaring mee.

    ik zou je echter aanraden om je kitlens voorlopig als landschapslens te houden omdat die met 18mm voorlopig genoeg breedhoek heeft voor dat doel.

    voor optredens zou je dan beter een lichtsterke zoom kopen in de genre van
    Canon 70-200L 2.8 USM (+- 1200 €)
    Sigma 70-200L 2.8 HSM (+- 950 €)

    dat zijn DE lenzen voor concertfotografie heb ik zo geleerd hier...

    Als je natuurlijk nog meer geld hebt, kan je de Canon 70-200L 2.8 IS USM kopen maar die kost direct zo'n 1600 € als ik me niet vergis...

    wat is je budget eigenlijk?
    With Canon, I can (or at least try)
    Photastic.be ~ Passion for the picture
    Nieuwe site

    Comment


    • #3
      Re: Lensen

      Voor landschappen zal je kitlens volstaan, breedt genoeg om een landschap te fotograferen. Voor concerten is een lichtsterk objectief een must (zowel binnen als buiten), alsook een vast diafragma over gans het zoombereik. Die superzooms (18-200, 28-300 etc...) zijn dus alles behalve geschikt voor concertfotografie, wegens een veranderend f-getal tijdens het zoomen, maar je kan er wel af en toe een paar lucky shots mee maken. Alles in één wordt veel gevraagd, maar dé alleskunner bestaat niet. Daarenboven is het voordeel van een dslr net de wisselbare optiek, waar je voor elke situatie een specifiek objectief kan gebruiken. Op dit moment is de sigma 50-150mm f2.8 de goedkoopste kandidaat voor jou. Een mooi zoombereik als toevoeging op je kitlens, en f2.8 , dus lichtsterk over het ganse zoombereik en gunstiger geprijsd dan de eerder genoemde objectieven.

      Comment


      • #4
        Re: Lensen

        Ik zou je aanraden om als tweede lens na een kitlens de 50 1.8 of de 50 1.4 te kopen, naargelang wat je budget is. Dat zijn alletwee scherpe lichtsterke lenzen die je kan gebruiken voor zowel landschappen als concerten.

        Een landschap hoef je niet altijd met een breedhoeklens te fotograferen, en een 50mm is op een cropfaktor geschikt om ook optredens te fotograferen als je wat ruimte hebt om te bewegen. Dan zal je ook de lichtsterkte kunnen gebruiken (op F/2 zijn ze alletwee scherp, met een voordeel voor de 1.4). Je zal de USM van de 1.4 dan ook wel meer op prijs stellen dan de simpele AF motor van de 1.8.

        Wil je een breed landschap, dan is je 18-55 zeker geschikt. Dan neem je een statief, je zet 'm op F/8 of F/11 dan is alles scherp genoeg. Bokeh heb je op dat moment niet nodig.

        Dave
        pixelpusher

        Comment


        • #5
          Re: Lensen

          Hallo iedereen ,

          Alvast bedankt voor deze kleine toelichting over lensen ,nu ja de prijzen had ik geen benul van ,maar ja het is natuurlijk het budget dat ook een beetje meetelt ,maar ik zie jullie schrijven dat mijn kitlens dus wel een (goed/redelijke) lens is ,maar het is omdat ik dus die twee speciefieke dingen wel gaan fotograveren .

          Ga nu nog even zien of er nog reacties komen ,en dan ga ik een keuze maken ,over de aankoop van extra lens .

          met vriendelijke groeten ,
          Ardesign
          Nikon D90 en Nikon D200 met flasch en natuurlijk paar lenskens en veel te zware rugzak .

          Comment


          • #6
            Re: Lensen

            De kitlens van een 350D, de EF-s 18-55 F/3.5-5.6 mist scherpte, bokeh, heeft last van flare en vervorming, geeft kleurfouten en mist een snelle autofocus motor. Het voorste element draait wat niet makkelijk is met polarisators en het objectief heeft geen afstandsschaal.

            Maar qua prijs en gewicht is 'm niet te kloppen

            Dave
            pixelpusher

            Comment

            Working...
            X