Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke portretlens: 85mm 1.8 of 70-200mm 2.8 ???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke portretlens: 85mm 1.8 of 70-200mm 2.8 ???

    Dag allemaal

    Ik ben dus op zoek naar een leuke portretlens en had al een 85mm te koop gevonden. Maar nu vroeg ik me opeens af of ik niet beter zou doorsparen voor een goede zoomlens want die kan natuurlijk ook al portretlens gebruikt worden.

    Ik ga er wel vanuit dat de 85 scherper is, maar de 70-200 (ik zou voor de sigma gaan) is dan weer veel breder inzetbaar (zou ook kunnen gebruikt worden voor partypics en het algemene zoomwerk, want ik heb nog geen tele-zoom).

    Ik vraag dit omdat er vakantie aankomt en ik dan kan gaan werken (en dus geld verdienen, geld voor lenzen ),

    Dus wat zouden jullie doen, doorsparen voor de zoom of toch maar voor de prime gaan?

    Alvast bedankt

    Joris Vanné

    ps: ik weet niet of het iets uit maakt maar de lenzen zouden gebruikt worden op een nikon D50

  • #2
    Re: Welke portretlens: 85mm 1.8 of 70-200mm 2.8 ???

    Heb net wat ervaring opgedaan met de 85mm 1.2 en ben tot de vaststelling gekomen dat (op een 1D2) 85mm toch wel wat te kort is als portretlens voor mijn stijl van fotografie.

    Comment


    • #3
      Re: Welke portretlens: 85mm 1.8 of 70-200mm 2.8 ???

      Aangenomen dat het de 1D Mark 2 is (dus niet 1DS) zou die afstand bij mij dus hetzelfde zijn

      Dus jij zou dan voor de 70-200 gaan.

      Nu moet ik wel eerlijk toegeven dat ik net ietsje meer naar de 85 neig omdat die waarschijnlijk toch scherper gaat zijn (plus natuurlijk iets meer dan een stop sneller)

      Comment


      • #4
        Re: Welke portretlens: 85mm 1.8 of 70-200mm 2.8 ???

        Ik heb beide.

        Zoals aangehaald de 85 net iets te kort.
        En de 70-200 nogal..zwaar en wit
        mijn lievelingslens is de 135 f2.
        Licht zwart scherp en een prachtig bokeh.
        Als ik moest kiezen tussen de 3 het zou deze zijn.

        Risto
        Een veel te zwaar rugzakske met een toestelletje wat glas en een flitske,... Maar vooral veel te weinig tijd.

        Comment


        • #5
          Re: Welke portretlens: 85mm 1.8 of 70-200mm 2.8 ???

          De sigma is zwart en ik hou wel van een zwaar objectief. Ik kan het geheel dan stiller houden denk ik.

          Dus de sigma lijkt toch echt wel de betere optie, hm, jullie laten me twijfelen

          Comment


          • #6
            Re: Welke portretlens: 85mm 1.8 of 70-200mm 2.8 ???

            pas op! op welke crop-factor werken de heren hierboven? dat is Canon...

            ID Mark 2 is dat geen 1.3? jij werkt alvast op 1.5 dus dat is al weer wat dichter bij!!

            als je voornamelijk portretten gaat schieten dan is de 85mm een prima lens...
            ik heb beiden, de 85mm en de 70-200 op een D200 en gebruik de 85mm bijna altijd en ik zoom met m'n voeten...

            de 70-200mm zal natuurlijk leuk zijn als je iets anders wil doen... zoals dieren of sport... in een party of concert heb je volgens mij meer aan de 85mm... of korter...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Welke portretlens: 85mm 1.8 of 70-200mm 2.8 ???

              Dus toch weer een aanhanger van de 85

              Wat misschien toch ook wel vermeld moet worden is dat als het de 70-200 zou worden ik eerst nog een weekje in de vakantie moet gaan werken om de lens te kunnen betalen (tjah, arme studentjes ) dus het zou wel een meerwaarde moeten geven. Hoewel ik er niet aan twijfel dat die meerwaarde er is want aangezien ik nog geen tele-zoom heb is die wel welkom.

              Comment


              • #8
                Re: Welke portretlens: 85mm 1.8 of 70-200mm 2.8 ???

                Blijf bij Nikon lenzen, je zal er geen spijt van hebben. Meer wil ik er niet meer over kwijt.
                Minder glas dan vroeger, maar beter.

                Comment


                • #9
                  Re: Welke portretlens: 85mm 1.8 of 70-200mm 2.8 ???

                  Ik begrijp dat je over deze veelbesproken kwestie niets meer kwijt wil, maar als je zegt blijf bij nikon, bedoel je dan de 85 of bedoel je dan de 70-200 van nikon?

                  Alvast bedankt

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke portretlens: 85mm 1.8 of 70-200mm 2.8 ???

                    De 70-200 van Sigma doet het op Nikon prima, maar.... alles boven de 85 is toch te lang voor partypics....

                    Ik vind zelf een 70-200 nogal bedreigend overkomen voor minder ervaren modellen. Een 85mm koop je ook voor rond de 225-300 euro... en heeft een mooiere onscherpte en 1,3 stop grotere lensopening.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke portretlens: 85mm 1.8 of 70-200mm 2.8 ???

                      Ik heb een 85mm op 1.6 crop, en vind deze perfect als portretlens. Soms zelf al aan de lange kant. Ik zou zeker niet langer dan 85mm gaan.
                      Verder een uitstekende lens
                      Fuji X-Pro2 / Fuji X-H1 / XF 18-135 / Samyang 12 / XF 16 / XF 23 / XF 27 / XF 35 / XF 56/ XF 90 / XF 50-140

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke portretlens: 85mm 1.8 of 70-200mm 2.8 ???

                        Voor portretten niet twijfelen, de 85mm 1.8 en nog liever de 1.4 natuurlijk,
                        bij deze grote diafragma's heb je bovendien ook nog het voordeel dat je zoeker een veel helder beeld weergeeft, dit kan van nut zijn bij minder licht, maar verbeterd ook de AF werking.
                        De kwaliteit van mijn Nikon 70-200 AFS-VR f2.8 kon gewoon niet tippen aan hetgeen gemaakt met mijn 85mm f1.4, maar ook niet aan hetgeen gemaakt met de 105mm macro AFS-VR en de 135mm f2 AF-DC
                        Daarom heb ik dan ook mijn 70-200 van de hand gedaan, ik zeg hier nu niet dat deze niet goed zijn, maar eenmaal je van de betere prime's hebt geproeft ben je verkocht
                        Fotografeer je veel sport, dan is de 70-200 natuurlijk veel veelzijdiger, maar wil je gestoken scherpte op de plaats waar jij dat wil, en dat in combinatie met een mooie onscherpte, dan kan niets aan een merkeigen prime.
                        Een paar voorbeeldjes met 85mm f1.4:


                        Als ik de prijs vergelijk van de Nikkor 85 mm 1.4 en de 1.8 vraag ik mij af : is er echt zo'n groot verschil, kwalitatief gezien ? Is die 1.8 bvb zoveel scherper ? peter


                        Ook nog eentje met de 105mm AFS (zie #21)
                        In welke mate zou men de Nikon 105mm f/2.8G IF-ED AF-S VR Micro kunnen aanraden als portretlens. Heeft een heel goede beeldkwaliteit, 9 diafragma blades en daardoor een mooie bokeh. En je hebt meteen een heel goede macro lens met VR er bovenop. Of toch maar niet?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke portretlens: 85mm 1.8 of 70-200mm 2.8 ???

                          Houd er ook rekening mee dat sommige mensen verkrampen als een kanon zoals de 70-200 op ze richt.
                          Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke portretlens: 85mm 1.8 of 70-200mm 2.8 ???

                            Oorspronkelijk geplaatst door hjanssen Bekijk bericht
                            Houd er ook rekening mee dat sommige mensen verkrampen als een kanon zoals de 70-200 op ze richt.
                            Omgekeerd zijn er veel mensen op hun ongemak als je op anderhalve meter voor hen komt hangen met een 85mm lens .

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke portretlens: 85mm 1.8 of 70-200mm 2.8 ???

                              Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
                              Ik begrijp dat je over deze veelbesproken kwestie niets meer kwijt wil, maar als je zegt blijf bij nikon, bedoel je dan de 85 of bedoel je dan de 70-200 van nikon?

                              Alvast bedankt
                              Ik heb ze alletwee - ze zijn even goed, enkel heeft de 70-200 de VR.
                              Het hangt er van af welk onderwerp - sport is handiger met de zoom, portretten vind ik heerlijk met een compacte 85.
                              Je kan ze dus beide goed gebruiken. Ik zou beginnen met de zoom.
                              Minder glas dan vroeger, maar beter.

                              Comment

                              Working...
                              X