Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

twijfel Canon 70-200mm f4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • twijfel Canon 70-200mm f4

    Hoi

    Na lang wikken en wegen tot een kleine selectie gekomen van lenzen die mij (eventueel) kunnen bekoren. De lens moet voor vanalles en nog wat dienen gaande van sportfotografie (karting, auto's) tot indoor foto's, portretten, etc.

    Ik beschik over de 400D met de kitlens en een 80-200mm van mijn EOS 300. (analoog)

    Nu wou ik dus bovenstaande lens gaan halen - mijn besluit stond vast totdat ik, jawel, mijn toestel in mijn handen had. De oude analoge lens is dus een 80-200mm met f4.5-5.6

    Mijn vraag is nu of ik veel verschil zal merken met die vaste f4 van de Canon lens? Vooral of de 400+ euro het waard is (terwijl ik mijn ogen misschien al een geschikte lens in mijn bezit heb?)

    Ter info - dit was niet de initiële lens - ik was aan 't kijken naar een 2.8 maar ik kwam dan op aanraden van een collega op een Sigma 28-70 (dacht ik) maar daar heb ik een vrij slechte review over gelezen (+ trage AF) - mijn collega zei me eens te kijken naar de Canon lenzen - maar die zijn dan weer een pak duurder (en vermits het nog altijd maar een hobby is...) - toen gaf hij de tip om uit te kijken naar een f4 in plaats van een f2.8 - dat ik met die f4 toch al knappe beelden kon schieten en dat die doorgaans goedkoper zijn en ZO ben ik dus op die lens gekomen.

    Het is de deze dus:


    Canon EF 70-200mm f/4.0 L USM Lens

    Alvast bedankt voor de reacties! Als er mensen zijn met (betere) suggesties qua lens, hoor ik dat uiteraard graag.
    Canon 1DIV - Canon EF 24-70mm f/2.8 II L - Canon EF 50mm F 1.4

  • #2
    Re: twijfel Canon 70-200mm f4

    je gaat ABSOLUUT een GIGANTISCH verschil merken. De 70-200 f4 is voor mij op de 50mm1.8 na de canon lens met de allerbeste prijs kwaliteit verhouding.
    een superscherp én snel lensje, en als je meestal buiten werkt, meer dan lichtsterk genoeg.

    gewoon niet meer nadenken en kopen die handel, een beslissing waarvan je gegarandeerd geen spijt zult krijgen
    5DmkIII en wat glas

    Comment


    • #3
      Re: twijfel Canon 70-200mm f4

      Een wereld van verschil.

      De lens is haar en haar scherp, maar ook de onscherpte is zeer zuiver. Daarnaast is deze stil en supersnel. Op sommige momenten zo snel dat je niet merkt dat de lens focust (op ai servo bijv. wat normaliter schokkerig gaat).

      Ook het contrast en de kleuren zijn geweldig.

      Wat het 28-70 bereik betreft, zou ik voor de Tamron 28-75 of de 17-50 2.8 gaan. Beiden komen zeer goed uit testen. Vaak nog beter dan de Sigma varianten en ze hebben een kleinder diameter.
      Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: twijfel Canon 70-200mm f4

        Prijs kwaliteit is dit een prima lens, maar zorg dat je zeker bent dat je met F4 lichtsterk genoeg zit om binnen foto's te maken. Ik heb mijn enkel om die reden terug verkocht.
        Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
        http://www.stevevandegaer.be

        Comment


        • #5
          Re: twijfel Canon 70-200mm f4

          Als het min of meer lukt met de kitlens die 5.6 is zal het met deze lens ook lukken zeker ? Zal vooral voor outdoor zijn (landschap / sport) en indoor portret

          Oorspronkelijk geplaatst door Doc_Holiday Bekijk bericht
          Prijs kwaliteit is dit een prima lens, maar zorg dat je zeker bent dat je met F4 lichtsterk genoeg zit om binnen foto's te maken. Ik heb mijn enkel om die reden terug verkocht.
          Canon 1DIV - Canon EF 24-70mm f/2.8 II L - Canon EF 50mm F 1.4

          Comment


          • #6
            Re: twijfel Canon 70-200mm f4

            Nu was ik 100% overtuigd... krijg ik dit in mijn mailbox

            Enige reden om de 4.0 aan te schaffen zou de winst in lichtsterkte zijn, maar dat heeft alleen zin als u regelmatig onder slechte lichtomstandigheden fotografeert of met zo kort mogelijke sluitertijd wil werken. Het voordeel t.o.v. uw huidige lens is slechts 1 stop, eigenlijk vindt ik persoonlijk het een te klein voordeel om tot aanschaf over te gaan.

            De Canons zijn kostbaar, maar zullen u nooit teleurstellen wat kwaliteit betreft. Beter doorsparen en later gelijk de beste keus maken.
            Canon 1DIV - Canon EF 24-70mm f/2.8 II L - Canon EF 50mm F 1.4

            Comment


            • #7
              Re: twijfel Canon 70-200mm f4

              hey Tom,

              ik heb al eens geschoten met die 70-200 en die is toch wat scherper dan mijn 75-300 USMIII . Maar aangezien jij die waarschijnlijk ook wel eens voor karttripjes gaat gebruiken zou ik eerder de 70-200 f2.8 voorstellen. Omdat het binnen is heb je die lichtsterke wel nodig. Het is echter wel een pak duurder. voor op de nurburgring en stuff kan je met je huidige zoom bij goed weer ook leuke prentjes maken, maar de 70-200 is wel scherper en veel sneller.

              De overstap van je 80-200 naar iets beters zou ik wel doen, maar wat is een grote vraag. Het hangt er eigenlijk vanaf en er is altijd wel iets beter. Maar de f4.0 is zeker geen slechte lens en moest ik opnieuw beginnen, ik had die lens waarschijnlijk ook als eerste tele gekocht.

              Comment


              • #8
                Re: twijfel Canon 70-200mm f4

                Oorspronkelijk geplaatst door tomclaessens Bekijk bericht
                Als het min of meer lukt met de kitlens die 5.6 is zal het met deze lens ook lukken zeker ? Zal vooral voor outdoor zijn (landschap / sport) en indoor portret
                Ik heb de 4.0 en ben er heel tevreden van. Hele snelle AF en maakt scherpe foto's. Ik gebruik hem vooral buiten of binnen onder hoge lichtomstandigheden. Lens is geschikt voor portretfotografie maar zorg dat je GENOEG licht hebt. Anders moet je echt voor de 2.8 gaan als je tele wilt. Een 1.8 of 1.4 voor binnen is nog beter maar het budget moet ergens stoppen hé
                Canon EOS 30D | 18-55mm (kit) | 50mm 1.8 II | EF 70-200mm f/4L USM | Speedlite 430ex | Manfrotto 055XB Tripod
                Meer op: www.xindi.be

                Comment


                • #9
                  Re: twijfel Canon 70-200mm f4

                  Ja dat is het hem dus - overal lees ik fantastische reviews en ik heb zoiets van als ik op circuit met mijn 5.6 "goede" foto's (qua belichting etc) kan maken, dan moet dat toch lukken met een lens die nog meer licht binnen laat ?

                  Ik ga het er gewoon op wagen denk ik - alleen al voor het glas zou het al de moeite zijn om van lens te wisselen (qua scherpte) en ik kan ze altijd terug verkopen (met minimaal verlies) als ze mij niet aanstaat.

                  Bedankt alleszinds voor de reacties. De 2,8 is mooi "speelgoed" maar vind ik op dit moment toch iets te duur om als pure hobbyist aan te schaffen. De 2,8 zit voor zover ik hoor ook al ver in het "pro-veld" waar ik toch nog ver van verwijderd ben.

                  En dragonfly, zoals je zegt, het moet wel ergens stoppen (als ik net lees dat Canon met een nieuwe lens komt, prijsschatting rond de 7000 euro ... )
                  Canon 1DIV - Canon EF 24-70mm f/2.8 II L - Canon EF 50mm F 1.4

                  Comment


                  • #10
                    Re: twijfel Canon 70-200mm f4

                    De enige lens die ik zou overwegen tov de f4 is de versie met IS. Ik maakte vroeger zelfs met mijn ouwe Sigma 70-300 nog goeie foto's binnen. Die f4 is gewoon beregoed. Ga er gerust voor.
                    ______
                    www.vue.photo

                    Comment


                    • #11
                      Re: twijfel Canon 70-200mm f4

                      Ik heb de 70-200 F/4 (weliswaar de IS verdie) en heb er nog geen seconde spijt van dat ik deze lens gekocht heb..is echt een supersnelle lens een zeer scherp, zelfs al vanaf F4. Ik heb er indoor ook al foto's mee gemaakt en moet zeggen dat het nog zeer goed meeviel.. Natuurlijk zal een 2.8 binnen wel beter presteren, maar je moet voor jezelf uitmaken hoe vaak je de 2.8 effectief gaat nodig hebben..

                      Comment


                      • #12
                        Re: twijfel Canon 70-200mm f4

                        Hoe zo zou je binnen met f4 geen licht genoeg hebben? Ik maak lowkey werk met deze lens en de AF werkt prima. In het zeldzame geval dat de AF er niet uitkomt zit er ook een stelring op die toeter waarmee je het met de hand kan doen. als je een idee wil hoe dat er uit ziet kijk gerust eens op mijn site. Het meeste werk is met de 70-200mm L f4, of de 50mm f1.8 voor de fullbody.

                        grtx Johan
                        Canon EOS 7D mark II & EOS 40D | 50mm f1.8 | 24-70mm f2.8 | 70-200mm f4 | 300mm f4 | 1.4xII

                        Comment


                        • #13
                          Re: twijfel Canon 70-200mm f4

                          Heb ze sinds een paar dagen (2e hands hier op BD) ook in huis gehaald. Dit lensje doet haar reputatie alle eer aan: scherp vanaf F/4 en supersnel, een waar plezier om mee te werken. Scherpste lens die ik ooit heb gehad !

                          Minpuntje voor mij is de kleur van de lens, zo'n witte toeter valt snel op he .
                          It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

                          Comment


                          • #14
                            Re: twijfel Canon 70-200mm f4

                            Oorspronkelijk geplaatst door Petertje Bekijk bericht

                            Minpuntje voor mij is de kleur van de lens, zo'n witte toeter valt snel op he .
                            er zijn mensen die 'm alleen vanwege het wit kopen
                            Canon EOS 7D mark II & EOS 40D | 50mm f1.8 | 24-70mm f2.8 | 70-200mm f4 | 300mm f4 | 1.4xII

                            Comment


                            • #15
                              Re: twijfel Canon 70-200mm f4

                              Oorspronkelijk geplaatst door Petertje Bekijk bericht
                              Heb ze sinds een paar dagen (2e hands hier op BD) ook in huis gehaald. Dit lensje doet haar reputatie alle eer aan: scherp vanaf F/4 en supersnel, een waar plezier om mee te werken. Scherpste lens die ik ooit heb gehad !

                              Minpuntje voor mij is de kleur van de lens, zo'n witte toeter valt snel op he .
                              toetertJE , geen toeter. En ja, die kleur is het grootste minpunt van deze lens.
                              Ik wou hem direkt omruilen met een zwarte als dat bestond. mag zelfs geld kosten.

                              Comment

                              Working...
                              X