Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D200, wat zeggen ze Ruis ????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D200, wat zeggen ze Ruis ????

    Deze foto werd gemaakt om eens te testen hoeveel ruis de D200 aanmaakt bij een lange belichting van 30 sec. Onderwerp, de vernieuwde kleine bassin te Roeselare, bij volledige duisternis, binnengehaald als NEF in NX, daarna bewerkt (kleuren, helderheid en onscherp masker) in NX.

    Exif:Camera
    Make NIKON CORPORATION
    Model NIKON D200
    Orientation upper left
    X resolution 300
    Y resolution 300
    Resolution unit 2
    Software Capture NX 1.1.0 W
    Datetime 2007:10:15 08:42:07
    YCbCr positioning centered
    Image
    Exposure time 30 s
    F-number 16
    Exposure program Manual
    ISO speed ratings 250
    Date/time original 2007:10:14 21:00:00
    Date/time digitized 2007:10:14 21:00:00
    Component config YCbCr
    Exposure bias value 0
    Max. aperture value 3
    Metering mode Pattern
    Light source Unknown
    Flash Flash did not fire
    Focal length 17 mm
    User comment
    Subsec time 49
    Subsec time original 49
    Subsec time digitized 49
    Colorspace Uncalibrated
    Pixel X dimension 3872
    Pixel Y dimension 2592
    Sensing method One-chip color area sensor
    Scene type Photographed image


  • #2
    Re: Nikon D200, wat zeggen ze Ruis ????

    Héél mooi, maar ISO is 250 - ben wel benieuwd wat dit op ISO 1600 zou zijn ?
    Canikon 40D - D200, D300

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D200, wat zeggen ze Ruis ????

      Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
      Héél mooi, maar ISO is 250 - ben wel benieuwd wat dit op ISO 1600 zou zijn ?
      inderdaad

      een nachtfoto op statief van een statische scene schreeuwt gewoon om iso 1600 edit:
      Last edited by parakiet; 15 oktober 2007, 18:31.
      foto als spiegel of als venster?

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D200, wat zeggen ze Ruis ????

        Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
        inderdaad

        een nachtfoto op statief van een statische scene schreeuwt gewoon om iso 1600
        Ahjaa
        Vertel dan eens wat er mis is aan deze met lange belichting

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D200, wat zeggen ze Ruis ????

          Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
          Ahjaa
          Vertel dan eens wat er mis is aan deze met lange belichting
          kleine edit... was toch nodig precies!
          foto als spiegel of als venster?

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D200, wat zeggen ze Ruis ????

            Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
            Ahjaa
            Vertel dan eens wat er mis is aan deze met lange belichting
            ongetwijfeld een 'vergeten' . edit: net te laat
            't lijkt me vrij onzinnig om voor nachtfotografie je statief te willen vervangen door het gebruiken van +ISO1600.
            Last edited by Sam Jae; 15 oktober 2007, 18:37.

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D200, wat zeggen ze Ruis ????

              Dit is enkele maar een test voor 30 sec. op 1600 asa, was 30 seconden niet mogelijk. Overigens wel een mooie scherpe opname.

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D200, wat zeggen ze Ruis ????

                Voor mij gaat het hem in de eerste plaats om ruis bij hogere ISO-waarden (en daarin vind ik de D200 dus niet zo'n topper) - het is niet omdat de ruis bij lange sluitertijden (zeer) goed is dat je de D200 zomaar ruisvrij mag noemen (titel suggereert dat wel)
                Canikon 40D - D200, D300

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D200, wat zeggen ze Ruis ????

                  Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                  Voor mij gaat het hem in de eerste plaats om ruis bij hogere ISO-waarden (en daarin vind ik de D200 dus niet zo'n topper)
                  Deze foto is op 2500 iso zonder enige ruisreductie, geen camera of PS ruisreductie gebruikt,rechtstreeksuit de ACR. Is dat nou zo slecht?

                  ~100%
                  Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D200, wat zeggen ze Ruis ????

                    Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                    Voor mij gaat het hem in de eerste plaats om ruis bij hogere ISO-waarden (en daarin vind ik de D200 dus niet zo'n topper) - het is niet omdat de ruis bij lange sluitertijden (zeer) goed is dat je de D200 zomaar ruisvrij mag noemen (titel suggereert dat wel)
                    definieer: ruisvrij .. extensie "ruisvrije sensor"

                    ik snap totaal niets van je logica, als die er al is .. noch van de nood van de "heilige" hogere iso waarden? Zoals een andere poster opmerkte, wat is er in godsnaam mis met de opname van de OP die virtueel ruisvrij is ? wat argument is er om dat te vern...n met een iso 1600+ opname ?

                    misschien is dit iets voor u ?
                    http://white.stanford.edu/~brian/pap...-2005-SPIE.pdf
                    vooral het stukje over ruis ..

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D200, wat zeggen ze Ruis ????

                      Oorspronkelijk geplaatst door regulus Bekijk bericht
                      definieer: ruisvrij .. extensie "ruisvrije sensor"

                      ik snap totaal niets van je logica, als die er al is .. noch van de nood van de "heilige" hogere iso waarden? Zoals een andere poster opmerkte, wat is er in godsnaam mis met de opname van de OP die virtueel ruisvrij is ? wat argument is er om dat te vern...n met een iso 1600+ opname ?

                      misschien is dit iets voor u ?
                      http://white.stanford.edu/~brian/pap...-2005-SPIE.pdf
                      vooral het stukje over ruis ..
                      Ik vind de reactie van Mexicano volkomen terecht en dit een overreactie. Hoge ISO ruis en ruis tengevolge van een lange belichting zijn twee compleet verschillende zaken, en de titel van demeyereg laat ruimte voor verschillende interpretaties

                      Die lange sluitertijd ruis (vanzelfsprekend bij basis ISO en vanaf statief!!!) hebben de meest recente Nikons zelfs zeer goed onder controle door een tweede even lange belichting met gesloten sluiter waarmee NR berekend kan worden.

                      Hoge ISO ruis kan echter bij de D2x/D200 topmodellen wel beter, en de nieuwe D3 en D300 zijn hier het antwoord op. Heb je een veel zuiverder hoge ISO al dan niet nodig en dus ook één van de nieuwste toestellen blijft voor ieder persoonlijk de vraag

                      Overigens is de foto van demeyereg zeer mooi

                      MVG,

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon D200, wat zeggen ze Ruis ????

                        Er is trouwens ook een groot verschil tussen een foto op basis iso met (heel) lange sluitertijd en een foto met korte sluitertijd op hoge iso.

                        Lange sluitertijd = statisch onderwerp...

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon D200, wat zeggen ze Ruis ????

                          Ik begin zo de indruk te krijgen dat geen enkele fotograaf meer wil werken ónder de 3200 Iso.
                          Minder glas dan vroeger, maar beter.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon D200, wat zeggen ze Ruis ????

                            Oorspronkelijk geplaatst door vantje Bekijk bericht
                            Ik begin zo de indruk te krijgen dat geen enkele fotograaf meer wil werken ónder de 3200 Iso.
                            Ik ben al tevreden met ISO 1600 en dat heb ik dan wél nodig (concerfotografie)
                            Hogere waarden zijn niet echt bruikbaar wegens slechte detailweergave (kijk maar eens naar dat ISO 2500 voorbeeld
                            (qua ruis , maar qua detail...)

                            Maar voor lange sluitertijden hebben jullie natuurlijk gelijk (ik heb daar persoonlijk geen boodschap aan, vandaar misschien mijn reactie *)

                            * Bij het maken van mijn keuze voor een nieuwe body heb ik lang overwogen een D200 te nemen, maar ben uiteindelijk bezweken voor de betere hoge ISO prestaties van de D80 (+ extra Planar lenzeke met het uitgespaarde geld)

                            En de nachtelijke foto zelf...die is schitterend
                            Last edited by mexicano; 16 oktober 2007, 08:40.
                            Canikon 40D - D200, D300

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon D200, wat zeggen ze Ruis ????

                              Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
                              Ik ben al tevreden met ISO 1600 en dat heb ik dan wél nodig (concerfotografie)
                              Hogere waarden zijn niet echt bruikbaar wegens slechte detailweergave (kijk maar eens naar dat ISO 2500 voorbeeld
                              (qua ruis , maar qua detail...)
                              Hier hetzelfde, wat is er nu mis met hogen ISO te gebruiken als je dat nodig hebt? Als ik foto's neem op een concert zit ik ook altijd op 1600 soms zelfs 3200. Ze mogen het daar eens komen voordoen met een sluitertijd van 30sec en iso 100
                              Canon EOS 5D + grip | Canon EOS 5DII + grip | 24-70 f2.8 L | 70-200 f2.8 IS USM L | 100-400 f4,5-5,6 L | 100mm f2.8 makro USM | 50mm f1.8 | 85mm f1.2 L | 430EX
                              http://www.stevevandegaer.be

                              Comment

                              Working...
                              X