Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kwaliteit AI Servo Canon EOS 20D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kwaliteit AI Servo Canon EOS 20D

    Beste BD-ers,

    Vandaag heb ik tijdens een wedstrijdloop een voor mijn doen groot aantal foto's gemaakt van de deelnemers. Ik gebruikte daarvoor een EOS 20D met AI Servo/middelste AF-punt en als objectief de 70-200 F/4 IS. Hoewel de meeste opnamen goed geslaagd zijn, is er toch een aantal waarbij het onderwerp niet goed (genoeg) in focus was. Dit laatste gebeurde ook in situaties die voor mijn gevoel niet extra lastig waren en waarin ik de loper "rustig" in het vizier kon nemen en houden tot het moment van afdrukken.

    Graag zou ik daarom van jullie vernemen:

    - hebben jullie de AI Servo van de 20D ervaren als goed/betrouwbaar in dit soort situaties?
    - kan een F/2.8 helpen bij het gebruik van AI Servo?
    - zal een 40D in dit opzicht veel beter zijn of moet je voor een werkelijke verbetering toch bij een toestel a la 1D Mark III terecht?

    Bij voorbaat dank voor jullie antwoorden

    Humphrey

  • #2
    Re: Kwaliteit AI Servo Canon EOS 20D

    Ik heb dezelfde ervaring met mijn 10D en 30D, maakt niet uit of ik nu de 2.8 lens gebruik of de F4 lens. Wat wel bepalend is het verschil in contrast van het onderwerp. Bijv. een witte vogel tegen een witte lucht is moeilijk te focussen. Het zelfde zal ook zijn met een hardloper met een wit T-shirt aan met de AF punt op het witte T-shirt. Vooral als je op echte snelheid zit met bijv. motorsport tegen een donkere achtrgrond zit de AF er dikwijls naast. Of de nieuwere camera's er ook last van hebben weet ik niet.
    Mvg, drh

    "Waar doe ik het mee! met mijn 7D" Album Klik

    Comment


    • #3
      Re: Kwaliteit AI Servo Canon EOS 20D

      Beste,

      Zelf ben ik net overgestapt van een 350d naar een 40d. Ik fotografeer vaak wielerwedstrijden, in AIServo modus.
      Ik moet zeggen dat het verschil in focussen tussen beide toestellen GROOT is.
      Met de 40d faalt de aifocus zelden, terwijl ik met de 350d toch 25% van de foto's kon wegsmijten omwillen van onscherpte.
      Waaraan ligt dit ... ? zelf ben ik niet zo druk bezig met het uitpluizen van technische verschillen tussen camera's, ik weet ook niet wat te verschillen zijn tussen een 350d en 20d, maar waar ik wel van overtuigd ben is dat de focus-punten van de 40d veel beter hun werk doen dan deze van de 350d - ze zijn immers alle 9 van het cross-type, tewijl dit bij de vorige modellen niet zo was (dacht ik).
      Dus, volgens mij wel een wezenlijk verschil in AIServo kwaliteit.
      Technisch gezien zou het gebruiken van lichtsterkere lenzen (2.8) toch wel invloed moeten hebben in moeilijke focusomstandigheden (zeker op het middenste focuspunt).
      Canon
      http://www.jodeconinck.be/

      Comment


      • #4
        Re: Kwaliteit AI Servo Canon EOS 20D

        Beste laavark,

        Uit jouw antwoord begrijp ik dat je alle AF-punten van je 40D gebruikt en niet een specifieke; klopt dat ?

        Humphrey

        Comment


        • #5
          Re: Kwaliteit AI Servo Canon EOS 20D

          Middenste focuspunt van de 20D is eveneens een crosstype.

          Er zal steeds een gedeelte van je foto's mislukken (lees: niet volledig scherp) als je AI servo gebruikt voor continu bewegende onderwerpen.

          Veel hangt af van het beschikbare licht, lichtsterkte lens, AF snelheid van de lens, contrast van het onderwerp waar het focuspunt op moet scherpstellen etc.

          Uiteraard zal ook de kwaliteit van de AF van het toestel meespelen en zoals je zelf al suggereert zal dit van een EOS 1D MkII of MkIII beter zijn dan van een 20D en deze op zijn beurt beter dan van de 350D.
          Het aantal mislukte foto's zal procentueel toenemen in deze volgorde in dezelfde omstandigheden.
          Greetz Geert.
          Canon gerief...

          Comment


          • #6
            Re: Kwaliteit AI Servo Canon EOS 20D

            Eigenlijk moet ik zeggen dat ik voor een onderwerp zoals je beschrijft weinig last heb met de AIservo. Er zijn er andere waar dat al wat meer is.

            De 70-200/4 is ook normalerwijze snel genoeg om een loper probleemloos te kunnen tracken. Natuurlijk zullen niet alle foto's 100% scherp zijn.
            Een F2.8 lens zal enkel helpen indien er eigenlijk niet genoeg licht was als er veel licht was dan gaat dit niks uitmaken.
            Best ook alle focuspunten aanzetten (alhoewel test het zelf en zie wat voor jou het best werkt). Want bij AIservo ga je initieel steeds vertrekken van het middenste focuspunt en gaan de andere focuspunten overnemen indien nodig.

            De 40D zal dit zeker beter doen want alle focuspunten zijn van het crosstype type en focussen dus gemakkelijker. De af zou sowieso ook nog verbeterd zijn ook. Maar 20D doet dit al helemaal niet slecht normalerwijze. Kijk hier maar eens naar het testverslag van de 20D door een sportfotograaf. Dit komt ook overeen met mijn ervaringen.

            Een 1D III zal natuurlijk het beste van allemaal zijn maar of dat verschil voor jou ook wezenlijk genoeg is tja dat kan enkel jij uitmaken.

            Comment


            • #7
              Re: Kwaliteit AI Servo Canon EOS 20D

              Eigenlijk moet ik zeggen dat ik voor een onderwerp zoals je beschrijft weinig last heb met de AIservo. Er zijn er andere waar dat al wat meer is.

              De 70-200/4 is ook normalerwijze snel genoeg om een loper probleemloos te kunnen tracken. Natuurlijk zullen niet alle foto's 100% scherp zijn.
              Een F2.8 lens zal enkel helpen indien er eigenlijk niet genoeg licht was als er veel licht was dan gaat dit niks uitmaken.
              Best ook alle focuspunten aanzetten (alhoewel test het zelf en zie wat voor jou het best werkt). Want bij AIservo ga je initieel steeds vertrekken van het middenste focuspunt en gaan de andere focuspunten overnemen indien nodig.

              De 40D zal dit zeker beter doen want alle focuspunten zijn van het crosstype type en focussen dus gemakkelijker. De af zou sowieso ook nog verbeterd zijn ook. Maar 20D doet dit al helemaal niet slecht normalerwijze. Kijk hier maar eens naar het testverslag van de 20D door een sportfotograaf. Dit komt ook overeen met mijn ervaringen.

              Een 1D III zal natuurlijk het beste van allemaal zijn maar of dat verschil voor jou ook wezenlijk genoeg is tja dat kan enkel jij uitmaken.

              Comment

              Working...
              X