Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 400D onscherpe foto's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 400D onscherpe foto's

    Hallo,

    ik heb een Canon EOS 400D en gebruik daarbij een TAMRON lens 28-300 (XR-DI)

    bijgevoegd vind je een link met foto's van een babydrink die hiermee getrokken zijn, kan iemand me tips geven hoe het komt dat al deze foto's er nogal onscherp uitzien ?

    Ligt het aan de lens, een onvaste hand of aan de camera-instellingen ?



    Alvast bedankt voor de tips !

    Benjamin

  • #2
    Re: Canon 400D onscherpe foto's

    sluitertijden zijn zo te zien wel kort genoeg, misschien focust je lens een beetje ernaast? Doe even een focustestje (http://focustestchart.com/focus21.pdf)

    daarnaast, waarom stel je die exposure compensation zo laag in? Al je fotos zijn redelijk onderbelicht, wat nogal wiedes is met -1,33E EV, doe daar maar wat aan

    Comment


    • #3
      Re: Canon 400D onscherpe foto's

      pfff - das een berg om deftige opmerkingen over te maken.

      hetgeen me het meest opviel is dat alle foto's gemaakt zijn (althans die waar ik de exif van bekeken heb) op iso100.

      het gevolg daarvan is dat de camera geprobeerd heeft om zoveel mogelijk licht binnen te krijgen waardoor er een groot aantal zijn waarbij de lens maximaal openstaat.

      het gevolg daar dan weer van is tweeledig.
      Een grote lensopening (kleine f nr) geeft een kleine dieptescherpte, dus komt een gedeelte er onscherp uit.
      Een lens waarvan het diafragma volledig openstaat is 'met enkele uitzonderingen' ten alle tijden een beetje soft. De 28-300 heeft dat al zeker.

      dus ik zou om te beginnen de iso iets omhoog zetten, de lensopening kleiner maken (f groter dus).

      Dan zit je ook nog eens met wat papapol al zei - een -1.33ev maakt je foto's dan nog eens donkerder.

      En als laatste vraag ik me af of je wel iedere keer op het onderwerp scherpstelt.

      Ik denk dat je nog wel wat werk hebt voor je de camera onder de knie hebt.
      Geef in ieder geval de moed niet op
      Ronny

      Comment


      • #4
        Re: Canon 400D onscherpe foto's

        Oorspronkelijk geplaatst door rhermans Bekijk bericht
        pfff - das een berg om deftige opmerkingen over te maken.

        hetgeen me het meest opviel is dat alle foto's gemaakt zijn (althans die waar ik de exif van bekeken heb) op iso100.

        het gevolg daarvan is dat de camera geprobeerd heeft om zoveel mogelijk licht binnen te krijgen waardoor er een groot aantal zijn waarbij de lens maximaal openstaat.

        het gevolg daar dan weer van is tweeledig.
        Een grote lensopening (kleine f nr) geeft een kleine dieptescherpte, dus komt een gedeelte er onscherp uit.
        Een lens waarvan het diafragma volledig openstaat is 'met enkele uitzonderingen' ten alle tijden een beetje soft. De 28-300 heeft dat al zeker.

        dus ik zou om te beginnen de iso iets omhoog zetten, de lensopening kleiner maken (f groter dus).

        Dan zit je ook nog eens met wat papapol al zei - een -1.33ev maakt je foto's dan nog eens donkerder.

        En als laatste vraag ik me af of je wel iedere keer op het onderwerp scherpstelt.

        Ik denk dat je nog wel wat werk hebt voor je de camera onder de knie hebt.
        Geef in ieder geval de moed niet op
        oke het is geen EF300 2.8, maar om op webformaat (zelfs wideopen) zo soft te zijn, dat lijkt me wel heel sterk. Ik gok eerder op verkeerde focus, zij het als usererror of front/backfocus van de lens of de body

        Comment


        • #5
          Re: Canon 400D onscherpe foto's

          Oorspronkelijk geplaatst door PapaPol Bekijk bericht
          oke het is geen EF300 2.8, maar om op webformaat (zelfs wideopen) zo soft te zijn, dat lijkt me wel heel sterk. Ik gok eerder op verkeerde focus, zij het als usererror of front/backfocus van de lens of de body
          Heb ook toch niet gezegd dat het alleen aan de lens lag.

          Ik denk een combinatie van soft / foute focus / te kleine dof, en ...

          toen vroeg ik me af hoe je de foto's behandeld had nadat je ze getrokken had en ik denk dat daar nog de meeste winst in te halen is.

          Ik heb de eerste foto genomen, resized naar 800pix breed en dan een beetje verscherpt, je moet zelf maar zien de bovenste is de niet verscherpte en de tweede de verscherpte.




          Ronny

          Comment


          • #6
            Re: Canon 400D onscherpe foto's

            Het ligt in eerste instantie aan het feit dat je de kennis van het dslr fotograferen nog niet bezit.
            Wat betreft de lensopening; die heb je zelf bepaald want al je foto's zijn genomen in AV mode.
            Iso 100 met op elke telestand de grootste lensopening; daarbijhorend de snelste sluitertijd. Dus een beperkte scherptediepte
            en mede omdat je onderbelicht + snelle sluitertijd -> donkere foto's.
            De lens zelf is natuurlijk ook al geen hoogvlieger (optisch gezien) door zijn groot zoombereik. Ik weet ook niet of je zelf
            je scherpstelpunt bepaald hebt, of dat je dit automatisch door de camera laat doen (9 focuspunten). Als je met die 9 werkt
            kan hij natuurlijk wel eens op iets ander scherpstellen dan dat je zelf voor ogen had. In ieder geval; lezen en oefenen.
            Dat komt wel. En uw foto's op die link, die kunt ge nog redelijk wat opkrikken in een beeldbew. progr.
            groeten,

            Comment


            • #7
              Re: Canon 400D onscherpe foto's

              knap verscherpt zou ik zeggen,
              welke filter(s) heb je hiervoor gebruikt?
              denk heel wat meer dan unsharp masker?

              franky

              Oorspronkelijk geplaatst door rhermans Bekijk bericht
              Heb ook toch niet gezegd dat het alleen aan de lens lag.

              Ik denk een combinatie van soft / foute focus / te kleine dof, en ...

              toen vroeg ik me af hoe je de foto's behandeld had nadat je ze getrokken had en ik denk dat daar nog de meeste winst in te halen is.

              Ik heb de eerste foto genomen, resized naar 800pix breed en dan een beetje verscherpt, je moet zelf maar zien de bovenste is de niet verscherpte en de tweede de verscherpte.




              Fuji XPRO1

              Comment


              • #8
                Re: Canon 400D onscherpe foto's

                Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
                knap verscherpt zou ik zeggen,
                welke filter(s) heb je hiervoor gebruikt?
                denk heel wat meer dan unsharp masker?

                franky
                Ik vermoed high pass sharpening. Het effect daarvan is soms ronduit verbazend.
                David Leemans
                Nikon D7000-D600-D610 | Gallery | Flickr

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 400D onscherpe foto's

                  Je hoeft echt niet zo moeilijk te doen.
                  Als je foto door de BDziser haalt dan heb je de foto ook al scherp.

                  Een normale foto is dan ook vele malen groter dan de 900 pixels die je gebruik op het forum.
                  Je moet dus je foto gaan verkleinen en daarbij moet je rekening houden dat de kwaliteit gewaarborgd blijft.
                  Als een foto verkleind wordt, om bv. op het forum te plaatsen, moet er wel weer een onscherpmasker toegepast worden om hem ook weer scherp te krijgen.
                  Het is daarom handig hiervoor een goed programma te gebruiken (verkleinen en verscherpen). De meeste hier op het forum gebruiken BDSizer. Dit een gratis programma, onder Windows, en dat kun je hier vinden.



                  Nadat de foto verkleind is tot 900 pixels, kun je deze op het forum plaatsen.

                  Als je een foto bewerkt/cropt dan moet je eveneens je foto iets verscherpen.
                  Dit laatste wordt naar mijn mening wel eens vergeten.
                  mvgr
                  antoine200

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 400D onscherpe foto's

                    Oorspronkelijk geplaatst door celle Bekijk bericht
                    Ik weet ook niet of je zelf
                    je scherpstelpunt bepaald hebt, of dat je dit automatisch door de camera laat doen (9 focuspunten). Als je met die 9 werkt
                    kan hij natuurlijk wel eens op iets ander scherpstellen dan dat je zelf voor ogen had. In ieder geval; lezen en oefenen.

                    Dit is de oorzaak bij vele gebruikers van de Canon 400D.
                    Ik heb dan ook al een aantal op weg moeten helpen bij het verkrijgen van scherpe foto's. Iedere keer was de oorzaak dat men de AF punten op automatisch had staan. Beginnen met de handleiding lezen is een goed gezegde maar doen is een geheel ander verhaal, ik maak mij daar ook wel eens schuldig aan. Pas als iets niet naar behoren gaat dan gaan we in het boekje lezen.

                    mvgr
                    antoine200

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 400D onscherpe foto's

                      Hoi,
                      Enkele foto's bekeken met BreezeBrowser, prg dat de focuspunten kan tonen. Er werd telkens met het centraal AF punt scherpgesteld, en Av voorkeuze gebruikt, met een onderbelichting van -1 1/3.
                      Best de handleiding er eens bijnemen en een aantal testfoto's maken zodat je deze instellingen onder de knie krijgt.
                      Los daarvan zitten er een hoop leuke familiekiekjes bij.

                      Gr,
                      Tim.
                      Tim - Canon Eos 30D / 40D
                      Lenskes van 17 tot 500, flitsset Falcon Eyes

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 400D onscherpe foto's

                        Oorspronkelijk geplaatst door frankyds Bekijk bericht
                        knap verscherpt zou ik zeggen,
                        welke filter(s) heb je hiervoor gebruikt?
                        denk heel wat meer dan unsharp masker?

                        franky
                        Neen eigenlijk niet,

                        dit was een 'quick and dirty' in photoshop cs3 - smart sharpen - remove lens blur, 283%, radius 0.9
                        Ik ben niet zeker of dit al in cs2 zat, maar het werkt zeer goed indien er niet te veel ruis op de foto zit.

                        En het is zeker geen promotie voor photoshop, ik heb gewoon het geluk dat ik dat ding via mijn werk krijg. Volgens mij kan bijna alle grafische software dit.
                        Ronny

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 400D onscherpe foto's

                          Sorry voor iedereen die een antwoord heeft gegeven in fotodiscussie, maar daar hoort dit topic echt niet thuis, vandaar verplaatst naar een onderdeel dat meer past bij de vraag.

                          Motto: Altijd blijven lachen :) kritiek moet je verdragen, je kan er iets van leren. ;)
                          Canon eos 7D Mijn site

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 400D onscherpe foto's

                            toch ongelooflijk resultaat é

                            smart sharpen zit zeker al in cs2 dacht ik

                            met dit beeld ook eens getest, werkt enorm goed

                            thanks for the tip !


                            Oorspronkelijk geplaatst door rhermans Bekijk bericht
                            Neen eigenlijk niet,

                            dit was een 'quick and dirty' in photoshop cs3 - smart sharpen - remove lens blur, 283%, radius 0.9
                            Ik ben niet zeker of dit al in cs2 zat, maar het werkt zeer goed indien er niet te veel ruis op de foto zit.

                            En het is zeker geen promotie voor photoshop, ik heb gewoon het geluk dat ik dat ding via mijn werk krijg. Volgens mij kan bijna alle grafische software dit.
                            Fuji XPRO1

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 400D onscherpe foto's

                              Oorspronkelijk geplaatst door antoine200 Bekijk bericht
                              Dit is de oorzaak bij vele gebruikers van de Canon 400D.
                              Ik heb dan ook al een aantal op weg moeten helpen bij het verkrijgen van scherpe foto's. Iedere keer was de oorzaak dat men de AF punten op automatisch had staan. Beginnen met de handleiding lezen is een goed gezegde maar doen is een geheel ander verhaal, ik maak mij daar ook wel eens schuldig aan. Pas als iets niet naar behoren gaat dan gaan we in het boekje lezen.

                              mvgr
                              antoine200
                              Ik heb dus ook pas de 400 d en leer vooral nog het toestel kennen.
                              Dus ik neem alle foto's nog op de stand automatisch.
                              Zal me na de nodige kennismaking met het toestel s toeleggen op manueel instellen.
                              Maar wat ik hier wou zeggen, ik gebruik, dus ook die focuspunten die je op het schermpje ziet. In het begin vielen de foto's ook tegen, nu komt daar al wat verandering in...
                              Start ik goed zo? Of moet ik anders tewerk gaan?

                              Comment

                              Working...
                              X