Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kan het zijn...??

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kan het zijn...??

    Kan het zijn dat mijn compact fototoestel "Nikon Coolpix4600" na verloop van tijd wat afzwakt kwa scherpte van de foto's? Ik ben maar een leek en dacht dat mijn sensor (of hoe noem je dat, waar het beeld op waargenomen wordt , m'n negatief zogezegd) wat sleet begint te vertonen. Ik heb in die 2 jaar dat ik mijn toestel nu heb, zo'n 9500 shots genomen. Of ligt het aan wat anders, mss de kwaliteit van mijn SD kaartjes. Kunnen deze ook verslijten?

  • #2
    Re: Kan het zijn...??

    Over sleet op de sensor kan ik niets zinnigs vertellen. Maar aangezien de sensor het licht omzet in digitale informatie, die daarna op de kaartjes wordt weggeschreven, lijkt het me twijfelachtig dat het aan die kaartjes zou liggen. Dan zou je veeleer problemen hebben met foto's die niet kunnen geopend worden of zo.
    Sony α 200 --- Minolta 50/F1,7 --- Minolta 24-105/F3,5-4,5D --- Minolta 75-300 F4.5-5.6 New --- Minolta 70-210/F4 --- Minolta 35-70/F4 --- Minolta 3600HS(d) --- Sigma 300 f4 APO --- Sigma 18 f3.5

    Comment


    • #3
      Re: Kan het zijn...??

      Heb je al eens gekeken naar de staat van het lensje? In de loop ter tijd verzamelt zich daar best wat vet en vuiligheid op waardoor het beeld onscherp kan worden en allerlei rare beeldafwijkingen kunnen ontstaan.

      Een sensor slijt niet en geheugenkaartjes slijten hooguit door veel in- en uit camera en/of cardreader te halen (maar dat vertaalt zich dan naar falen van de kaart, niet in beeld-degradatie).

      Comment


      • #4
        Re: Kan het zijn...??

        Misschien iets heel doms...

        Als je problemen hebt met de scherpte, en ik ken iemand die er onlangs een nieuwe toestel voor kocht, zou het kunnen dat je per toeval het toestel op de macrostand hebt staan. Het toestel stelt dan wel scherp, heel kortbij, maar verder af, helemaal ,niet meer. Je kan dit zien door daat er een "bloemetje" in het display verschijnt.

        Mvg

        Comment

        Working...
        X