Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Advies omtrend ruisonderdrukking D80

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Advies omtrend ruisonderdrukking D80

    Als ik foto ga maken tijdens een concert met beperkt licht en ik ga iso800 gebruiken met F2.8.
    Moet ik dan in het opnamemenu de ruisonderdrukking en hoge ISO ruisonderdrukking aan of uit zetten?

    Gr Kees
    Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

  • #2
    Re: Advies omtrend ruisonderdrukking D80

    De beste voorzorg tegen ruis is precies belichten. De volgende foto is genomen op 2500 iso met een D200, NEF naar JPG en verder alleen iets verscherpt, geen ruisonderdrukking in de camera of in PS. En vermijd het rode licht.

    Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

    Comment


    • #3
      Re: Advies omtrend ruisonderdrukking D80

      Ok, bedankt voor je reactie.
      Vanavond ga ik weer naar The Brandos op dezelfed lokatie als link
      http://www.keesvanpelt.nl/Bands/Brandos/index.html
      Het gaat me dus al redelijk af.
      Ik vroeg me alleen af hoe dat zat met die instellingen.
      Nu weet ik in ieder geval dat ik niets hoef te veranderen.
      Welke belichting gebruik jij voor zo'n werk?
      Enkelveld of matrix

      Gr kees
      Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

      Comment


      • #4
        Re: Advies omtrend ruisonderdrukking D80

        Oorspronkelijk geplaatst door KvP Bekijk bericht
        Welke belichting gebruik jij voor zo'n werk?
        Enkelveld of matrix
        Ik heb de volgende instellingen:
        iso auto-> max 800 en 1/f om te gaan verhogen.
        A diafragma voorkeur en dan net niet helemaal open 3.5 voor 2.8 en 2.2 voor 1.8 en als het moet vol open.
        Spotmeting en alle scherpstelspots gebruiken(niet te gelijk, maar niet alleen de middelste) om scherp te stellen op een gezicht dat je scherp wil hebben, de lichtmeting gaat mee met de scherpstelling en AFc.
        Ik heb altijd de drie kleuren histogrammen op het display staan en aan de hand van de eerste foto's trek ik conclusies: max auto iso naar 1600 of zelfs zoals bij de bovenstaande foto naar een vaste waarde van 2500 iso, ben er toen achter gekomen dat je 3200 iso moet meiden. Of de conclusie kan ook zijn zoom lens weg en de 85/1.8 erop.
        Uiterste: flits erop.

        Gebruik NEF en zetde wb op gloeilampen, niet op auto, dan moet je elke foto apart corrigeren, bij een vaste instelling kun je een hele groep te gelijk doen.

        Dit is van gisteravond, ook zonder ruis onderdrukking:
        [IMG][/IMG]
        Last edited by hjanssen; 12 oktober 2007, 17:43.
        Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

        Comment


        • #5
          Re: Advies omtrend ruisonderdrukking D80

          max 800 en 1/f om te gaan verhogen.
          wat bedoel je met 1/f?

          Gr kees
          Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24G ED / Nikkor AF-S 24-70mm f/2.8G ED / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

          Comment


          • #6
            Re: Advies omtrend ruisonderdrukking D80

            1/brandpuntsafstand
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment

            Working...
            X