Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

diafragmaknopje of Nikon D50?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • diafragmaknopje of Nikon D50?

    Ik heb gehoord dat op elk objectief van een spiegelrelex een knopje staat waarme je het diafragma kunt activeren terwijl je door de zoeker kijkt. Dit is handig om je scherptediepte in je zoeker te controleren ( naar 't schijnt). Op mijn Nikon D50 heb ik alle knopjes minutieus bekeken, maar helaas niet gevonden. Groetjes, Odul
    gegroet, Ludo

  • #2
    Re: diafragmaknopje of Nikon D50?

    Ik denk dat je wel eens gelijk kan hebben omdat dit niet bestaat op de D50 (volgens mij). Wanneer je door de zoeker kijkt zal dit altijd met de grootste diafragma opening zijn (kleinste getal). Misschien zou het wel eens kunnen lukken in de manuele stand bij het draaien aan de diafragma ring.
    Fuji S5 Pro - glas van Nikon, Sigma, Tamron en Tokina

    Comment


    • #3
      Re: diafragmaknopje of Nikon D50?

      Oorspronkelijk geplaatst door Odul Reilouc Bekijk bericht
      Ik heb gehoord dat op elk objectief van een spiegelrelex een knopje staat waarme je het diafragma kunt activeren terwijl je door de zoeker kijkt. Dit is handig om je scherptediepte in je zoeker te controleren ( naar 't schijnt). Op mijn Nikon D50 heb ik alle knopjes minutieus bekeken, maar helaas niet gevonden. Groetjes, Odul
      Dit knopje staat niet op het objectief maar op de cameraboddy, ik twijfel er ook aan dat zoiets op de D50 staat, alleen vanaf een bepaalde prijsklasse dacht ik, maar vewacht daar dan ook geen wonderen van, het is namelijk zo als ik bijvoorbeeld mijn 85 f1.4 op diafragmavoorkeuze f1.4 zet, dan heb ik dat knopje uiteraard niet van doen, maar de dof die je ziet doorheen de zoeker is een stuk minder dan het uiteindelijke resultaat, daarmee bedoel ik dat je er eigenlijk niet zo een grote controle over hebt als de reklame je voorspiegeld, als je dan Bv. met een zeer lichtsterk objectief werkt is het natuurlijk prettig kijken door de zoeker vanwege die lichtsterkte, maar heb je dan Bv. voor studiowerk of macro gekozen voor f 11 of f22, dan zie je met je pilootlichten van je studioflitsen metteen bijna niets meer wanneer je dat knopje gebruikt tenzij je je ogen lang genoeg laat wennen aan deze duistere bedoening.
      Kortom, ik denk dat de meesten dat knopje weinig gebruiken, met wat ervaring kan je met de tijd redelijk goed inschatten wat de scherptediepte van je opname zal worden.
      Nog een nadeel, als je dat knopje veelvuldig gebruikt zal je zien dat je batterij ook veel sneller af is.
      Nog iets over de beoordeling, zoals ik reeds zei is deze niet echt realistisch, maar dan wel op een digitale camera, ik heb wel de indruk dat dit wel stukken realistischer was op mijn analoge Nikon F5 , mischien is dat terug hetzelfde op de D3 en heeft het ook te maken met al dan niet full frame.

      Comment


      • #4
        Re: diafragmaknopje of Nikon D50?

        Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
        Nog iets over de beoordeling, zoals ik reeds zei is deze niet echt realistisch, maar dan wel op een digitale camera, ik heb wel de indruk dat dit wel stukken realistischer was op mijn analoge Nikon F5 , mischien is dat terug hetzelfde op de D3 en heeft het ook te maken met al dan niet full frame.
        Ik merk net hetzelfde, alhoewel ik niet begrijp hoe het zo kan zijn . Misschien door het kleine zoekerbeeld, dat de achtergrond er "scherper" uitziet bij een bepaald diafragma dan achteraf in 't groot (scherm of print).
        Kris

        Comment


        • #5
          Re: diafragmaknopje of Nikon D50?

          Ik heb een D50 gehad, en die heeft inderdaad geen knop voor scherptedieptecontrole. Ik heb het eerlijk gezegd nooit hard gemist, ik maak dezelfde bedenking als demeyereg. Ook op mijn huidige D200 gebruik ik dit eerder zelden. Het is vooral door ervaring dat ik weet welke scherptediepte ik mag verwachten.

          Groetjes, Wim
          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

          Comment

          Working...
          X