Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon EF 50mm F1.8 of F1.4

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon EF 50mm F1.8 of F1.4

    Ik zit er aan te denken om een 50mm prime te kopen voor mijn 400D. Nu zit ik eigenlijk een beetje te twijfelen tussen de F1.8 en F1.4. De 1.4 is ruim 200 euro duurder, maar uit de reviews haal ik dat deze lens een stuk robuuster is en dat beeldkwaliteit ook wat beter is. Zijn er misschien mensen die beide lenzen gebruikt hebben en die mij kunnen zeggen of de 1.4 het extra geld waard is?
    http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

    http://rouwkema.smugmug.com/

  • #2
    Re: Canon EF 50mm F1.8 of F1.4

    He ze noemen de 1.8 niet voor niets de plastic fantastic.
    Als jij niet regelmatig A3+ prints maakt van je foto's zou ik 200 euro sparen.

    Paul.
    DPaul - A.FIAP
    D810, nikkors and other stuff

    Comment


    • #3
      Re: Canon EF 50mm F1.8 of F1.4

      Hallo,
      Probeer anders een tweedehandse F1.8 mark I op de kop te tikken.
      Is ook veel robuster afgewerkt en zeker even goed

      Leo
      lumix LX100 met Nissin commander en Nissin DI700

      Comment


      • #4
        Re: Canon EF 50mm F1.8 of F1.4

        Is het de moeite om meer geld neer te tellen voor de 1.4 versie die uiteraard wel USM heeft wat de 1.8 dan niet heeft? Bedankt alvast


        Vergeet ook niet de Sigma 30mm f1.4 te overwegen, zelfde prijsklasse (van de 50mm 1.4) en
        een véél handiger allround-bereik (op je 400D met 1.6 cropfactor)...

        Comment


        • #5
          Re: Canon EF 50mm F1.8 of F1.4

          Ik heb de 50 mm 1.4 en heb het me nog geen seconde beklaagt. Naar het schijnt presteert de 50 mm 1.8 bijna evengoed maar zeg nu zelf, wie heeft graag plastiek brol in zijn handen. Dus heel simpel, heb je de centen, ga dan voor de 1.4 anders de 1.8.

          Steco
          Groetjes Steco

          Comment


          • #6
            Re: Canon EF 50mm F1.8 of F1.4

            Volgens the digital picture is de 50mm 1.8 op diafragma 2.8 nog steeds scherper dan 24-70 2.8.

            Alleen heeft deze ''maar'' 5 diafragmabladen waardoor de bokeh minder mooi/zuiver is als de 1.4 versie.

            Ik heb de 1.8 versie maar het liefst had ik de 1.4 versie gehad voor de bouw, maar vooral ook voor de SNELHEID. De 1.4 versie is echt een stuk sneller in focus dan de 1.8 versie.
            Bruidsfotografie www.totaalfotografie.nl

            Comment


            • #7
              Re: Canon EF 50mm F1.8 of F1.4

              Oorspronkelijk geplaatst door scalll Bekijk bericht
              http://forum.belgiumdigital.com/show...16&postcount=7

              Vergeet ook niet de Sigma 30mm f1.4 te overwegen, zelfde prijsklasse (van de 50mm 1.4) en
              een véél handiger allround-bereik (op je 400D met 1.6 cropfactor)...
              Yep, is ook goed, één grote maar, desondanks dat die volgens de cropfactor bijna identiek zou moeten zijn aan een 50mm op een analoge of fullframe camera merk ik toch wat groothoek vervorming.

              Wat de 50mm betreft, ik heb eerste de f1.8 gehad, voor zijn geld een heel goed lensje, maar de f1.4 is stukken beter. Materiaal is robuuster, maar zoals mijn voorganger hier schreef, de bokeh (de estetische kwaliteit van de onscherpte) is zooooooveel mooier, en idd, ik heb ook de indruk dat de autofocus sneller en preciezer is.
              De f1.4 is zijn geld waard, misschien beter een f1.4 in occasie kopen dan een nieuwe f1.8?
              SKurt.be
              www.SKurt.be

              Comment


              • #8
                Re: Canon EF 50mm F1.8 of F1.4

                Bedankt voor de reacties allemaal. Ik denk dat ik maar eens rond ga kijken voor een tweedehands 1.4
                http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

                http://rouwkema.smugmug.com/

                Comment


                • #9
                  Re: Canon EF 50mm F1.8 of F1.4

                  Oorspronkelijk geplaatst door Steco Bekijk bericht
                  Ik heb de 50 mm 1.4 en heb het me nog geen seconde beklaagt. Naar het schijnt presteert de 50 mm 1.8 bijna evengoed maar zeg nu zelf, wie heeft graag plastiek brol in zijn handen. Dus heel simpel, heb je de centen, ga dan voor de 1.4 anders de 1.8.

                  Steco
                  Een 350D is ook van plastic hoor (net als mijn 400D, en ik zwijg nu even stil over uw bezit van zowel de 350D als de 40D want dan gaat mijn grap de mist in, om niet te zeggen dat ik ook wat jaloers ben )

                  Nee even serieus, ik sta voor dezelfde keuze, mij lijkt de USM en FTM wel een serieus pluspunt bij deze lens. Ik denk dat ik uiteindelijk ook voor de 1.4 zal gaan. Nu had ik nog een bijkomende vraag, die ik graag hier post om het forum niet te overladen met nieuwe gelijkaardige topics:

                  Is een setje van Kenko goed bruikbaar bij deze lens? Ik heb al wat zitten rondzoeken op het forum, en heb al wat formules en meningen gehoord, maar ik zou echt graag eens een aantal voorbeelden zien. Zijn er misschien mensen die een aantal foto's voorhanden hebben (eventueel met en zonder tussenringen)? Ik zou graag een macrolens aanschaffen (sigma 150mm om precies te zijn) maar heb hier momenteel geen budget voor. Aangezien ik een lichtsterke portretlens dien aan te schaffen op dit moment, kan ik misschien de nood aan een macro overbruggen (ookal zal ik nooit gelijkaardige resultaten bereiken als met de 150 mm natuurlijk)?

                  Alvast bedankt voor jullie reacties!
                  Mvg, Fre

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon EF 50mm F1.8 of F1.4

                    Niet onbelangrijk detail: de f1,8 is beter qua scherpte en contrast als de 1,4, volgens de MTF-karakteristieken van Canon zelf. Al zijn beide lenzen op die gebieden niet denderend...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon EF 50mm F1.8 of F1.4

                      Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk bericht
                      Niet onbelangrijk detail: de f1,8 is beter qua scherpte en contrast als de 1,4, volgens de MTF-karakteristieken van Canon zelf. Al zijn beide lenzen op die gebieden niet denderend...
                      Ik heb de 1.4 en 1.8mkII, en ken je vertellen, dat, wat de cijfers ook zeggen, de 1.4 zeker de betere beelden geeft. op 1.4 is de bokeh, en de beperkte scherptediepte heerlijk...
                      Onafgezien van de bouwkwaliteit, geeft de 1.4 je ook een stop extra licht. ...

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon EF 50mm F1.8 of F1.4

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
                        Ik heb de 1.4 en 1.8mkII, en ken je vertellen, dat, wat de cijfers ook zeggen, de 1.4 zeker de betere beelden geeft. op 1.4 is de bokeh, en de beperkte scherptediepte heerlijk...
                        Onafgezien van de bouwkwaliteit, geeft de 1.4 je ook een stop extra licht. ...

                        Ik heb ook beide, en de scherptediepte is natuurlijk lager bij een 1,4, maar qua pure scherpte is deze lens niet om over naar huis te schrijven. De cijfers en grafieken bevestigen dat alleen maar.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon EF 50mm F1.8 of F1.4

                          Oorspronkelijk geplaatst door fre310 Bekijk bericht

                          Is een setje van Kenko goed bruikbaar bij deze lens? Ik heb al wat zitten rondzoeken op het forum, en heb al wat formules en meningen gehoord, maar ik zou echt graag eens een aantal voorbeelden zien. Zijn er misschien mensen die een aantal foto's voorhanden hebben (eventueel met en zonder tussenringen)? Ik zou graag een macrolens aanschaffen (sigma 150mm om precies te zijn) maar heb hier momenteel geen budget voor. Aangezien ik een lichtsterke portretlens dien aan te schaffen op dit moment, kan ik misschien de nood aan een macro overbruggen (ookal zal ik nooit gelijkaardige resultaten bereiken als met de 150 mm natuurlijk)?

                          Alvast bedankt voor jullie reacties!
                          ik heb hier wat foto's online gezet:

                          http://users.telenet.be/matthiasdeblaiser/

                          als het niet echt duidelijk is, je ziet onder andere een passerpunt, tandenborstel, kopspeld,cactus, tipp-ex penpunt, aansteker...
                          exif informatie zit normaal gezien nog in de foto's




                          -on topic-
                          ik heb de 50mm 1.8 gehad, en ook de 1.4 en ik moet zeggen dat ik die extra 150 euro wel de moeite vind (2dehands 50mm1.4)
                          de 1.4 is zooooveel steviger, en dat vind ik enorm belangrijk bij een lens. Ze is ook wel een pak scherper dan de 1.8
                          5DmkIII en wat glas

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon EF 50mm F1.8 of F1.4

                            Oorspronkelijk geplaatst door Concertfoto Bekijk bericht
                            Ik heb ook beide, en de scherptediepte is natuurlijk lager bij een 1,4, maar qua pure scherpte is deze lens niet om over naar huis te schrijven. De cijfers en grafieken bevestigen dat alleen maar.
                            Ik zou dat toch es willen zien. Is het mogelijk om eens een foto van hetzelfde onderwerp van beide lenzen te posten? Ik heb de 1.8 niet en ik geloof ook niet heilig in cijfers en grafieken wat niet wil zeggen dat je ongelijk hebt hoor. Maar dat de 1.8 beter is in sherpte en contrast? Dat is het eerste wat ik hier van hoor.
                            Groetjes Steco

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon EF 50mm F1.8 of F1.4

                              Oorspronkelijk geplaatst door Matthias Bekijk bericht
                              Ze is ook wel een pak scherper dan de 1.8
                              "DE" test van de 1.4 tov de 1.8 is gedaan door Peter Sulonen.
                              (Fins = Petteri). Bekende figuur in fotografische middens oa. van Petteri's pontifications.

                              Zoek zijn test op, hij vindt het de moeite niet om een 1.4 te kopen (nieuw dus), tenzij je die halve stop nodig zou hebben en zeer grote prints maakt.

                              Ik denk trouwens dat hij de term plastic fantastic heeft uitgevonden;
                              Volgens mij ook de term "prime pipe" voor de EF 200mm.

                              DPaul
                              DPaul - A.FIAP
                              D810, nikkors and other stuff

                              Comment

                              Working...
                              X