Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Image Stabilizer canon 300 F4.0

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Image Stabilizer canon 300 F4.0

    Ik heb hier al een paar topics gelezen over het nut en gebruik van de IS, maar ik heb toch nog een aantal bijkomende vragen over de invloed van het al dan niet gebruiken ervan op de scherpte van de foto.
    Ik heb een aantal foto's genomen op een motocross wedstrijd in ideale weersomstandigheden (veel zon) M'n toestel stond ingesteld op diafragmavoorkeuze, 200 iso. De gemiddelde snelheid waarmee de foto's werden genomen hangt rond de 1/1250 en hoger. Ik heb nogal een vaste hand,dus in feite was het gebruik van de IS niet nodig. Ik deed dat toch en zette hem op stand 2 (panning). Ik maakte van de gelegenheid gebruik om ook een paar portretfoto's te nemen, juist om de scherpte van het objectief te testen ( zie voorbeeld van originele opname hier: http://users.telenet.be/defender.110./JE8A5847.jpg) Deze foto werd genomen met de IS ingeschakeld op stand 2. Persoonlijk vind ik dat een echt scherpe foto (of toch niet ?)
    Nu komt het, de rest van mijn foto's werden eveneens genomen met de IS op stand 2, en het overgrote deel ervan zijn niet écht scherp tot ronduit onscherp, een paar uitzonderingen daar gelaten. Bij het nemen van mijn foto's volg ik eerst het onderwerp een tijdje, met de scherpstelknop ingedrukt, tot hij op de plaats komt waar ik de opname daadwerkelijk wil maken. Op dat moment beweeg ik mijn toestel niet meer, ik doe dus in feite niet aan panning. Zou dat de oorzaak kunnen zijn van de onscherpte? Is het gebruik van de IS van invloed op de snelheid van de autofocus of heeft het gebruik gevolgen voor de scherpte? Is het gebruik af te raden wanneer het niet echt nodig is? Of kan je die IS altijd gebruiken in stand 1 of 2 onder gelijk welke omstandigheden.
    Kortom, alle goede raad en tips zijn meer dan welkom.
    Voor alle duidelijkheid: de voorbeeldfoto dingt niet mee voor een schoonheidswedstrijd
    alvast bedankt voor de talrijke reacties

  • #2
    Re: Image Stabilizer canon 300 F4.0

    Harry ziet er nog steeds scherp uit. Reed Liam mee ofzo?
    De IS gebruiken op 1/1250 heeft geen zin hoor, en al zeker niet voor een sport als motorcross waar het onderwerp ook al ferm in beweging is. IS is pas echt nutting als je vanuit de hand statische onderwerpen fotografeert met een trage sluitersnelheid. Tenzij je aan de ziekte van Parkinson lijdt kan je perfect scherpe beelden maken op 1/1250 zonder IS. Ik heb de IS op mijn tele's in 95% van de gevallen gewoon afstaan want het dansende beeld stoort me meer dan dat het een voordeel opleverd.
    Wat je panningtechniek betreft... het stoppen met meebewegen zal inderdaad de oorzaak zijn van je onscherpe beelden. Wat jij doet is hetzelfde als je camera stil houden en afdrukken als het onderwerp door het beeld beweegd, met een scherpe achtergrond en bewogen onderwerp als gevolg. Waarom stop je met pannen? Gewoon blijven meebewegen en afdrukken, dat zal betere resultaten opleveren.

    Comment


    • #3
      Re: Image Stabilizer canon 300 F4.0

      Oorspronkelijk geplaatst door defender110 Bekijk bericht
      Bij het nemen van mijn foto's volg ik eerst het onderwerp een tijdje, met de scherpstelknop ingedrukt, tot hij op de plaats komt waar ik de opname daadwerkelijk wil maken.
      alvast bedankt voor de talrijke reacties
      Met de scherpstelknop ingedrukt Staat je camera op " one shot" of "ai-servo"? Wanneer je de scherpstelknop indrukt focust de camera correct op de plek waar je onderwerp zit in de "one shot" modus ......maar doordat je verder meevolgt met je onderwerp kan het goed zijn dat het onderwerp ook iets meer naar voren of achteren beweegt tov het scherpstelpunt van een paar seconden geleden.In de "one shot" stand past de focus zich niet meer aan nadat hij een scherpstelpunt heeft gevonden.Hierdoor kan het dus goed zijn dat het onderwerp buiten je eerdere scherpstelpunt valt. Wil je toch je scherpstelknop inhouden terwijl je je onderwerp volgd zet dan de "ai servo" stand op. Dan past de focus zich aan aan de plek waar je onderwerp zich bevind. De scherpstelling blijft zichzelf als het ware corrigeren in deze stand tot op de ogenblik dat je afdrukt.
      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

      Comment


      • #4
        Re: Image Stabilizer canon 300 F4.0

        Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
        Met de scherpstelknop ingedrukt Staat je camera op " one shot" of "ai-servo"? Wanneer je de scherpstelknop indrukt focust de camera correct op de plek waar je onderwerp zit in de "one shot" modus ......maar doordat je verder meevolgt met je onderwerp kan het goed zijn dat het onderwerp ook iets meer naar voren of achteren beweegt tov het scherpstelpunt van een paar seconden geleden.In de "one shot" stand past de focus zich niet meer aan nadat hij een scherpstelpunt heeft gevonden.Hierdoor kan het dus goed zijn dat het onderwerp buiten je eerdere scherpstelpunt valt. Wil je toch je scherpstelknop inhouden terwijl je je onderwerp volgd zet dan de "ai servo" stand op. Dan past de focus zich aan aan de plek waar je onderwerp zich bevind. De scherpstelling blijft zichzelf als het ware corrigeren in deze stand tot op de ogenblik dat je afdrukt.
        Voila, dat was ook het eerste dat bij mij opkwam, voor deze werkwijze met de ontspanknop moet je toestel wel degelijk op continu focus staan (bij Nikon is dat stand c) daar heb je zelfs nog de optie wanneer je aan het pannen bent, en er staat bijvoorbeeld een paal tussen u en het object dat je volgt, dat je AF daar op dat moment geen rekening mee gaat houden.
        Maar ik vraag mij ook af waarom je op het moment van de opname stopt met meebewegen het is toch veel simpeler om gewoon te blijven volgen, met of zonder IS (VR) maakt eigenlijk op dat moment niet veel uit met deze sluitersnelheden, maar ik geef ook de voorkeur om deze uit te zetten, zelfs bij lage sluitersnelheden als je wat beweging in je achtergrond wil hebben, maar dan moet je zeker je object zo perfect mogelijk gaan volgen.
        Het pannen bij lage sluitersnelheden blijft nog altijd voor een stukje hopen op geluk maar heb je dan eens een goeie, dan ben je daar dubbel tevreden mee. Oefening baart kunst
        Je portretfoto is in ieder geval

        Comment


        • #5
          Re: Image Stabilizer canon 300 F4.0

          Je moet blijven meebewegen tot na je de foto genomen hebt en je camera instellen op all focus/servo. De Canon sport functie doet dat automatisch, anders even manueel instellen. Op m'n site vind je voorbeeldfoto's en die zijn ook zo genomen. Ik heb geen IS en dat is inderdaad overbodig voor sportfotografie.
          Canon EOS 30D | 18-55mm (kit) | 50mm 1.8 II | EF 70-200mm f/4L USM | Speedlite 430ex | Manfrotto 055XB Tripod
          Meer op: www.xindi.be

          Comment


          • #6
            Re: Image Stabilizer canon 300 F4.0

            De instelling van de autofocus staat wel degelijk op continu (AI-servo). Nog een woordje meer uitleg omtrent het pannen; ik heb hiermee niet de betrachting om een scherp onderwerp op een wazige achtergrond te krijgen,
            daarvoor staat mijn sluitersnelheid trouwens te hoog.
            Bij motocross is het bijna onmogelijk om te bepalen waar de piloten juist zullen rijden op een bepaald deel van de omloop, zij maken nml de meest onvoorspelbare bewegingen. Het is daarom dat ik m'n onderwerp eerst een aantal meters volg in de zoeker, als zij dan op het deel van het parcours komen waar ik de foto wil nemen (meestal een bocht) druk ik af. Meestal is mijn standpunt zo gekozen dat de piloten op het ogenblik van de opname recht op mij komen afgereden. Ik kan dus op dat ogenblik niet anders dan m'n toestel stil houden.
            @Kourni: Liam reed niet mee, nog wat jong denk ik. Harry kan de sfeer duidelijk nog niet missen

            Comment


            • #7
              Re: Image Stabilizer canon 300 F4.0

              Oorspronkelijk geplaatst door defender110 Bekijk bericht
              Meestal is mijn standpunt zo gekozen dat de piloten op het ogenblik van de opname recht op mij komen afgereden.
              Het nadeel bij langere tele's is het feit dat de scherpte diepte erg beperkt is. Als het onderwerp op de motor recht op u toe gereden komt heeft hij vermoedelijk toch veel snelheid.Tijdens het ogenblik waarop je afdrukt en het tijdstip dat de foto effectief genomen is zit een kleine vertraging.( je eigen reactietijd met je afdrukvinger, en de reactietijd van het cameramechanisme).Zelfs een fractie van een seconde is genoeg om de motorrijder buiten focus te laten komen omdat hij gewoonweg snel naar u toe komt. Ik denk niet dat dit te voorkomen is door een hogere sluitersnelheid(deze bepaald alleen de belichtingstijd ). Wat volgens mij wel zou kunnen werken is een kleiner diafragma(hogere f-waarde) ,waardoor je het bereik in scherpte diepte veel groter(dieper) maakt. Het bereik in scherpte diepte moet zo groot zijn dat je ook de verplaatsing van je onderwerp nog net binnen dit veld krijgt. Een andere manier is misschien om de motorrijder niet beeldvullend op de foto te willen zetten.Hoe korter je scherpsteld hoe geringer de dof bij gelijk diafragma word. De vertraging bij het nemen van een foto(hoe miniscuul ook) die je zelfs nog met een dslr hebt is volgens mij de grote oorzaak.....samen met de langere tele met beperkte scherpte diepte. Hoe schuiner je tov je onderwerp gaat staan hoe minder last (nadeel )je hier van zult ondervinden. Probeer ook eens om de scherpstelling op het voorwiel te krijgen ipv op de motorrijder zelf waardoor je het scherpstelpunt wat verder naar voren brengt.....de kans dat de motorijder dan zelf binnen focus zit is dan ook al heel wat groter.Veel succes.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #8
                Re: Image Stabilizer canon 300 F4.0

                Ik werk met een MK IIn,en een 300 IS.Ik gebruik altijd sluitersnelheid voorkeuze,AI servo en scherpstelling op centraal autofocuspunt.IS op stand 2.Blijf wel het onderwerp volgen bij afdrukken.Bij onderwerpen die recht of iets schuin afkomen geen problemen.Zelfs moto's tegen 240 km/h scherp.
                Misschien werk je met verschillende autofocuspunten,en dan kan het misschien wel onscherp zijn.NB:Met servo kun je wel foto's maken die niet scherp staan,met one shot staat de focus wel ergens scherp,misschien wel niet op het onderwerp dat jij wilt,indien je verschillende scherpstelpunten activeert.Je hoort dan normaal ook een biepje.Indien niet scherp,kun je niet afdrukken.

                Comment


                • #9
                  Re: Image Stabilizer canon 300 F4.0

                  Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                  Het nadeel bij langere tele's is het feit dat de scherpte diepte erg beperkt is. Als het onderwerp op de motor recht op u toe gereden komt heeft hij vermoedelijk toch veel snelheid.Tijdens het ogenblik waarop je afdrukt en het tijdstip dat de foto effectief genomen is zit een kleine vertraging.( je eigen reactietijd met je afdrukvinger, en de reactietijd van het cameramechanisme).Zelfs een fractie van een seconde is genoeg om de motorrijder buiten focus te laten komen omdat hij gewoonweg snel naar u toe komt. Ik denk niet dat dit te voorkomen is door een hogere sluitersnelheid(deze bepaald alleen de belichtingstijd ). Wat volgens mij wel zou kunnen werken is een kleiner diafragma(hogere f-waarde) ,waardoor je het bereik in scherpte diepte veel groter(dieper) maakt. Het bereik in scherpte diepte moet zo groot zijn dat je ook de verplaatsing van je onderwerp nog net binnen dit veld krijgt. Een andere manier is misschien om de motorrijder niet beeldvullend op de foto te willen zetten.Hoe korter je scherpsteld hoe geringer de dof bij gelijk diafragma word. De vertraging bij het nemen van een foto(hoe miniscuul ook) die je zelfs nog met een dslr hebt is volgens mij de grote oorzaak.....samen met de langere tele met beperkte scherpte diepte. Hoe schuiner je tov je onderwerp gaat staan hoe minder last (nadeel )je hier van zult ondervinden. Probeer ook eens om de scherpstelling op het voorwiel te krijgen ipv op de motorrijder zelf waardoor je het scherpstelpunt wat verder naar voren brengt.....de kans dat de motorijder dan zelf binnen focus zit is dan ook al heel wat groter.Veel succes.
                  Ik weet niet hoe dat bij Canon werkt, maar bij Nikon is het in ieder geval zo, dat je continuautofocus berekend waar het object zich zal bevinden op het moment dat de sluiter wordt geopend, dus niets vertraging
                  Volgens mij zal Canon toch ook deze voorziening hebben, of niet soms

                  Comment


                  • #10
                    Re: Image Stabilizer canon 300 F4.0

                    Oorspronkelijk geplaatst door demeyereg Bekijk bericht
                    Ik weet niet hoe dat bij Canon werkt, maar bij Nikon is het in ieder geval zo, dat je continuautofocus berekend waar het object zich zal bevinden op het moment dat de sluiter wordt geopend, dus niets vertraging
                    Volgens mij zal Canon toch ook deze voorziening hebben, of niet soms
                    .

                    Het werkt bij Canon net zo (als men alles wil aanemen wat de fabrikant zegt).
                    Maar blijkbaar is er af en toe toch meer aan de hand wat tot niet scherpe beelden leid. Moesten alle functies 100% normaal werken bij een voldoende hoge sluitertijd ( 1/1250sec zoals beschreven door de topicstarter) dan maakte geen enkele Nikon en Canon (of andere merken)fotograaf nog softe beelden. Een crossparcour is geen weg waar een constante snelheid kan berekend of aangehouden worden......zelfs een computer kan deze berekening niet maken als de snelheid van verplaatsen van het onderwerp niet constant is. Van statische voorwerpen lukt het blijkbaar wel om scherpe foto's te maken met deze camera en lens(zie portretfoto boven). Als de topicstarter een voldoende hoge sluitertijd en dof instelt moet het volgens mij perfect lukken. Misschien moet hij eens zo'n onscherpe foto posten met exif
                    Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                    http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                    Comment


                    • #11
                      Re: Image Stabilizer canon 300 F4.0

                      Hierbij twee actiefoto's van afgelopen zondag: de eerste is ronduit slecht:
                      http://http://users.telenet.be/defender.110./onscherp.jpg
                      exif: 1/1250 -f5 - iso 200
                      Deze is beter maar naar mijn mening nog niet vlijmscherp:
                      http://http://users.telenet.be/defender.110./beter.jpg
                      exif: 1/1250 - f5.6 - iso 200

                      Comment


                      • #12
                        Re: Image Stabilizer canon 300 F4.0

                        Bij de eerste heb je volkomen gelijk...... er zit wat fout. Maar die tweede daar zou ik persoonlijk zeeeer tevreden mee zijn ...beter dan dat wordt het volgens mij zelden hoor.

                        Bij de eerste lijkt de focus verder naar voren te zitten. Als je de grond net voor het wiel bekijkt lijkt daar de meeste scherpte te zitten. Ik kan er geen oorzaak voor bedenken.
                        Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                        http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                        Comment


                        • #13
                          Re: Image Stabilizer canon 300 F4.0

                          Ik heb wat rondgezocht bij Canon zelf....en dit is wat men daar over de ai-servo verteld.
                          Het zou dus best kunnen dat dit aan de oorzaak van sommige onscherpe foto's bij u ligt.
                          Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                          http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                          Comment


                          • #14
                            Re: Image Stabilizer canon 300 F4.0

                            Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                            Ik heb wat rondgezocht bij Canon zelf....en dit is wat men daar over de ai-servo verteld.
                            Het zou dus best kunnen dat dit aan de oorzaak van sommige onscherpe foto's bij u ligt.
                            Dat klopt volledig en in het begin had ik daar veel last van. Maar nu druk ik alleen af als hij scherp is door m'n zoeker. Is een fractie van een seconde maar je leert het door veel te oefenen
                            Canon EOS 30D | 18-55mm (kit) | 50mm 1.8 II | EF 70-200mm f/4L USM | Speedlite 430ex | Manfrotto 055XB Tripod
                            Meer op: www.xindi.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Image Stabilizer canon 300 F4.0

                              Aan allen m'n hartelijke dank voor de talrijke en leerzame reacties.
                              Ik ga verder oefenen met de lens ( het was de eerste keer dat ik er mee buiten kwam, gebruikte tot nu toe hoofdzakelijk een 70-200 f2.8 ) en wat ik hier leerde in de praktijk toepassen, zoals:
                              - De IS enkel gebruiken waarvoor hij in feite bedoeld is, het vermijden van bewegingsonscherpte bij lage sluitersnelheden.
                              - Een diafragmawaarde kiezen die een paar stops hoger ligt (f 8.0 ?)
                              - experimenteren met het activeringsgebied van het AF-punt?
                              - Tot nu toe gebruikte ik op m'n toestel twee aparte toetsen: scherpstellen met de ene en afdrukken met de andere. Ik ga hem eens instellen dat ik zowel scherpstel als afdruk met één toets, mischien geeft dat ook nog een verschil.
                              Ik hou jullie alleszins verder op de hoogte, als er ondertussen nog iemand nuttige tips zou hebben

                              Comment

                              Working...
                              X