Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sigma 50-150 F2.8 ervaring?? voor K10D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sigma 50-150 F2.8 ervaring?? voor K10D

    Heeft er iemand ervaring met deze lens?
    Een alternatief is Pentax 50-135 F2.8 maar prijsverschil bedraagt 200Euro.
    Last edited by PDF; 9 oktober 2007, 22:07.

  • #2
    Re: Sigma 50-150 F2.8 ervaring?? voor K10D

    Om een boel spam etc. te voorkomen zou ik als ik jou was beginnen met het verwijderen van je emailadres Bovendien is het beter als er in de topic op vragen wordt gereageerd, zodat andere personen wellicht ook hun voordeel kunnen doen met de reacties

    back on topic:

    De Sigma 50-150 f2.8 is nog niet op de markt met Pentax mount.... zie hier. (onderaan de pagina)
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Sigma 50-150 F2.8 ervaring?? voor K10D

      Zelfs al zou deze in Pentax vatting verschijnen, dan zal de versie voor Pentax geen HSM hebben en ook niet stofdicht zijn. De Pentax heeft wel SDM (vgl HSM) en is weather sealed. Het extra bereik tss 135mm en 150mm kan handig zijn, maar ga je in praktijk niet zo merken denk ik.

      Heb je geen SDM en WS nodig, dan kan je gerust voor de Sigma gaan me dunkt... als die er ooit komt voor Pentax tenminste...

      Wim
      Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

      Comment


      • #4
        Re: Sigma 50-150 F2.8 ervaring?? voor K10D

        Bedankt voor de nuttige informatie: had er geen idee van dat de pentax-mount er niet was.
        Waarom zou HSM eigenlijk niet werken op Pentax? Dit ontgaat me.
        lieve groetjes

        Comment


        • #5
          Re: Sigma 50-150 F2.8 ervaring?? voor K10D

          Oorspronkelijk geplaatst door PDF Bekijk bericht
          Bedankt voor de nuttige informatie: had er geen idee van dat de pentax-mount er niet was.
          Waarom zou HSM eigenlijk niet werken op Pentax? Dit ontgaat me.
          lieve groetjes
          Tot nu is er geen enkel HSM objectief voor Pentax. Er zijn wel niet-HSM versies van sommige van deze objectieven, maar deze hebben traditionele AF die via een schacht uit de body wordt aangestuurd. Dat was tot voor kort de enige AF die Pentax bodies ondersteunden.

          Pentax kwam nog maar pas met SDM (de DA* objectieven zijn nauwelijks een maand of twee/drie verkrijgbaar, en de enige geschikte bodies zijn de K10D met firmware 1.3 en de nieuwe K100D Super).

          De aansturing van het SDM-mechanisme gebeurt via de powerzoom-contacten die Pentax in de KAF2-vatting introduceerde voor enkele zooms uit de FA-reeks voor gebruik met de bodies van de Z-reeks. Ik kan me geen derde partij objectieven voor de geest halen die deze powerzoom-contacten gebruikten. Tamron voegde deze toen wel toe in z'n convertoren, maar Sigma deed dit nooit. Nu deze contacten voor SDM herbruiken zorgde ervoor dat er geen drastische aanpassingen aan de vatting moesten gebeuren.

          Het is niet zeker dat het mechanisme dat Sigma gebruikt hiermee compatibel is. Ik veronderstel dat ze er wel een mouw aan zullen passen. Maar Sigma kennende betalen ze geen licentie voor de technologie aan Pentax (dat deden ze tot nu ook niet voor de KAF) en werken ze met reverse engineering op basis van een analyse van beschikbare Pentax-producten, dus moest Sigma zowiezo wachten op de DA* objectieven om zelf te starten met de ontwikkeling van de HSM versies voor Pentax (incl de powerzoom-contacten, want die implementeerde Sigma dus nooit in hun versie van de Pentax KAF-vatting). Mss komen ze er, mss ook niet... afwachten... Het toenemende succes van Pentax zal Sigma allicht wel over de brug helpen...

          Wim
          Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

          Comment

          Working...
          X