Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

macro lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • macro lens

    goeieavond iedereen

    ik heb een vraagje ivm de aankoop van een nieuwe lens :

    ik zou graag eentje aankopen voor mijn 400d met een vaste diafragma opening.
    deze die ik nu heb laten te weinig licht binnen.

    ik vind bijvoorbeeld op de site van foto konijnenberg, enkele lenzen waar bijstaat MACRO. Betekent dit dan, dat dit enkel lenzen zijn voor van dichtbij te fotograferen , of is dat gewoon een optie dat er op zit. Meestal zijn deze ook goedkoper dan andere...

    mvg olivier
    BD1570BE CALUWIER OLIVIER
    fotoblog:http://oliviercaluwier.wordpress.com
    please visit me at www.studioo.eu interior design - visualisations

  • #2
    Re: macro lens

    Oorspronkelijk geplaatst door caluwier Bekijk bericht
    goeieavond iedereen

    ik heb een vraagje ivm de aankoop van een nieuwe lens :

    ik zou graag eentje aankopen voor mijn 400d met een vaste diafragma opening.
    deze die ik nu heb laten te weinig licht binnen.
    Met een vaste diafragma opening Wat bedoel je daarmee? zelfde diafragma over de ganse lengte ?

    Comment


    • #3
      Re: macro lens

      inderdaad
      de F waarde die hetzelfde blijft dus
      BD1570BE CALUWIER OLIVIER
      fotoblog:http://oliviercaluwier.wordpress.com
      please visit me at www.studioo.eu interior design - visualisations

      Comment


      • #4
        Re: macro lens

        Een vaste opening van F8 gaat echt niet veel licht doorlaten, vast of niet.
        Een lichtsterke lens geeft je veel licht om scherp te stellen, waarna je voor macro best wat diafragmeert om enige scherptediepte te krijgen.

        De aanduiding macro geeft gewoon aan dat je ergens tussen de 1:10 tot 5:1 afbeeldingsfactor kan werken: het beeld op je sensor is een tiende tot vijf keer de grootte als het object dat je fotografeert.

        Kan dus als feature van menig zoom objectief, maar voor de top kwaliteit ga je toch naar een objectief met vaste brandpunstafstand zoals de canon 180mm.

        Mijn raad: begin met een beperkte investering en kijk of het iets voor jou is. Ik heb mijn dure 180mm quasi ongebruikt verder verkocht. Iemand is er nu heel blij mee...
        Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

        Comment


        • #5
          Re: macro lens

          dag,
          je vraag is niet heel duidelijk....
          blijkbaar zoek je een lichtsterke macro lens.
          Kijk eens naar de foto's op 't forum macro. Sigma 150 mm en Sigma 180 mm vind je vaak terug in het signalement van veel fotografen. Misschien wel iets voor jou.
          succes
          Filip

          Comment


          • #6
            Re: macro lens

            Inderdaad, je bestaande objectieven zijn niet echt lichtsterk. In welk bereik had je graag een lichtsterker objectief gehad?

            Je zou je 55-200 bvb kunnen vervangen door de Sigma 70-200 F2.8.
            Een vervanging voor de 18-50 zou de Tamron 28-75 F2.8 kunnen zijn


            Wil je aan macrofotografie doen (je post is hier een beetje onduidelijk over), dan kan ik zeker de Sigma 150mm F2.8 MACRO aanbevelen.

            Zo een macro objectief is geoptimaliseerd om van zeer dichtbij te kunnen focusseren. Maar je kan hem ook als gewoon (lichtsterk!) objectief gebruiken. Ik doe dit geregeld.


            Tenslotte, als je het echt goedkoop wilt houden, kan je je collectie eventueel gewoon uitbreiden met een vaste 50mm F1.8 objectief. De Canon versie kost je nog geen 100 €...


            mvg

            Comment


            • #7
              Re: macro lens

              wel ik vroeg me gewoon af waarom er bij sommige objectieven
              MACRO staat ...

              niet dat ik nu een echte fervente aanhanger ben van deze soort fotografie, maar ik had graag geweten wat dat allemaal wou zeggen

              die tamron zegt me wel iets... een grote zoom heb ik meestal niet nodig , maar de vaste van canon lijkt me niet geschikt.
              BD1570BE CALUWIER OLIVIER
              fotoblog:http://oliviercaluwier.wordpress.com
              please visit me at www.studioo.eu interior design - visualisations

              Comment


              • #8
                Re: macro lens

                Als je een macrolens nodig hebt kies je meestal eentje met vast brandpuntafstand en kleine diafragma opening. Enkel het diafragma kan je dan regelen.
                Macro duid er alleen maar op dat de lens kortbij kan scherpstellen, waardoor het onderwerp uitvergroot. Dit is geen optie. De lens is hiervoor ook ontworpen.

                Maar met vast brandpuntafstand is niet logisch. Wegens de DOF

                een tweede optie is om een standaardlens te gebruiken met een close-up filter, maar daar heb ik geen ervaring mee.
                De 100mm f2.8 Macrolens is er eentje van +/- 500 euro. Maar dat is de prijs meer dan waard. Ook geschikt voor portretfotografie.
                Neem de reviews op Fredmiranda.com eens door voor de opinie van andere mensen over lenzen.
                Last edited by powerkiller; 11 oktober 2007, 20:51.

                Comment


                • #9
                  Re: macro lens

                  Na 2 x is je vraag nog steeds zo vaag als het maar kan. Als je nu eerst een nadenkt wat je eigenlijk zoekt! Misschien dat je dan ook concretere antwoorden gaat krijgen. Hier kan niemand iets mee...
                  Sony en Olympus
                  Fotoseries

                  Comment


                  • #10
                    Re: macro lens

                    volgens mij is de vraag wel duidelijk ,

                    bij sommige lenzen staat er MACRO bij , waarom ?
                    terwijl je soms dezelfde lens kan vinden zonder die MACRO...

                    ik ben niet van plan om macro foto's te nemen

                    ik wil gewoon weten als ik een lens neem waar "macro" bijstaat, of dat even goed is alsof er geen " macro "bijstaat

                    mvg olivier
                    BD1570BE CALUWIER OLIVIER
                    fotoblog:http://oliviercaluwier.wordpress.com
                    please visit me at www.studioo.eu interior design - visualisations

                    Comment


                    • #11
                      Re: macro lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door caluwier Bekijk bericht
                      volgens mij is de vraag wel duidelijk ,

                      bij sommige lenzen staat er MACRO bij , waarom ?
                      terwijl je soms dezelfde lens kan vinden zonder die MACRO...

                      ik ben niet van plan om macro foto's te nemen

                      ik wil gewoon weten als ik een lens neem waar "macro" bijstaat, of dat even goed is alsof er geen " macro "bijstaat

                      mvg olivier
                      Met een macrolens kan je gewoon dichter bij scherpstellen, een echte macrolens met vast brandpuntsafstand kan gewoonlijk een vergroting van 1:1 halen, dat wil zeggen dat je een onderwerp dat even groot is als de sensor beeldvullend kunt fotograferen.

                      Een zoomlens met vermelding "Macro" zal iets dichter kunnen scherpstellen dan dezelfde lens zonder die aanduiding, maar ze zal zeker geen 1:1 vergroting halen.

                      Als je de lens niet nodig hebt voor de kleine onderwerpen, dan is een niet-macro even goed als een macrolens.
                      Als er macro opstaat, wil dat nog niet zeggen dat dat de betere lens is, het hangt gewoon af van het soort foto's dat je wil maken.
                      Hou er wel rekening mee dat een echte macrolens zelden een snelle AF-motor heeft, de snelheid is daar minder belangrijk dan de nauwkeurigheid. Door de AF niet te snel te laten werken is het waarschijnlijk gemakkelijker om de nauwkeurigheid te verbeteren, maar het is ook door het veel groter scherpstelbereik dat de AF-snelheid verkleint. Je kan met een macrolens van héél dichtbij tot oneindig scherpstellen (uitgezonderd de Canon MP-E65, die gaat niet tot oneindig, daarmee kan je alleen maar macro's maken, maar dan wel tot 5x vergroting en zonder AF), bij een niet-macro is de minimale afstand heel wat groter, en dan is het totale bereik waarin er scherpgesteld kan worden ook heel wat kleiner.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: macro lens

                        ziezo dat is wat ik wou weten
                        toch bedankt iedereen
                        mvg olivier
                        BD1570BE CALUWIER OLIVIER
                        fotoblog:http://oliviercaluwier.wordpress.com
                        please visit me at www.studioo.eu interior design - visualisations

                        Comment

                        Working...
                        X