Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke zoomlens voor natuurfotografie?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke zoomlens voor natuurfotografie?

    Sigma APO 100-300mm F4 EX DG /HSM (1100 euro)
    Nikon Nikkor AF-D 80-400mm F 4.5-5.6 VR (1500 euro)
    Tokina 80-400mm F 4,5-5,6 AT-X C/AF 72mm (550 euro)
    Tamron 200-500mm f 5,0-6,3 DI LD Nikon/F (800 euro)
    Sigma 50-500 bigma (1000 euro?)

    Weet niets van lenzen.
    Als ik een goede, snelle lens zoek voor natuurfotografie (dieren)... (met D80) naar waar moet ik dan zoeken?
    Wil liever één goede dan meerdere keren een minder goede kopen en moeten overschakelen. Vandaar de dure Nikon die er tussen staat. Maar is dat een goede en snelle lens??

    Een beetje advies aub.
    Groet!
    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

  • #2
    Re: welke zoomlens voor natuurfotografie?

    Welke natuur en welke dieren ?
    Dit gaat anderen helpen voor een andwoord.

    Een vogeltje in je tuin is natuur en dier.
    Een leeuw op de savanne is natuur en dier.

    Deze 2 soorten leveren een heel ander soort lens op, waar je bij de eerste met 200 a 300 mm goed zit kun je voor de 2e deze brandpunten vergeten of de leeuwen zitten voor je het knopje ingedrukt hebt zich al te voeden met de fotograaf

    Hiervoor kun je beter de 800mm + gebruiken.

    En als je niet bekend bent met lenzen ga dan eens kijken op de websites van de merken, daar staat vaak uitgelegd wat die afkortingen betekenen.
    Er zijn ook genoeg testen te vinden evenals gebruikerservaringen via google.
    Zo doe je in eerste instantie kennis op over de lenzen zelf.

    Greetz rich
    D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

    Comment


    • #3
      Re: welke zoomlens voor natuurfotografie?

      Met de voorgestelde lenzen dacht ik voldoende aangegeven te hebben in welk formaat ik het zoek... en safari zit er niet in.
      Zal dus gaan om een vos, das, reiger, ree... die zaken.

      Heb al veel opgezocht en telkens er gevraagd wordt naar een bepaalde lens (pak 100-300) dan krijgt de vrager voorstellen om ook naar de 120-300 en de 80-200 en de 150-400 en de... te kijken...
      M.a.w. je ziet door de bomen het bos niet meer!

      Budget 1000 euro (eventueel iets meer voor een echt overtuigend betere).
      En afkortingen zeggen niets over de kwaliteit heb ik al begrepen, daar staar ik me niet op blind.
      Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

      Comment


      • #4
        Re: welke zoomlens voor natuurfotografie?

        Pure kwaliteit en vrij lichtsterk: de 300/4 AFS. Vanaf f4 al uitstekende resultaten. Perfect te gebruiken met een Nikon TC14E 1.4 x converter. Je hebt dan nog een uitstekende 420/5.6.
        De 300/4 AFS kost wel zo'n 1250 euro, maar dit is een lens die je niet meer weg doet.
        Minder glas dan vroeger, maar beter.

        Comment


        • #5
          Re: welke zoomlens voor natuurfotografie?

          Ben zelf heel tevreden over de sigma 80-400 OS.
          Heeft stabilisatie zoals de VR van nikon en is een stuk goedkoper.
          Voordeel tov. Bigma is dat je met deze lens nog gerust uit de hand kan schieten.
          www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

          Comment


          • #6
            Re: welke zoomlens voor natuurfotografie?

            voor dieren buiten (bos) is lichtsterkte van belang. Dat soort objectieven staan er nu niet tussen. VR is van belang als je echt zonder statief wilt fotograferen.

            op m'n website staat een heel artikel: objectief advies (alleen Nikon Nikkor)

            zelf zat ik te denken aan een gebruikte AFS 80-200 f2,8. Die gaat ongeveer rond het maximum van je budget. Als snelheid minder van belang is de gewone 80-200 die ook gewoon nieuw te koop is.
            Er zijn geen antwoorden, alleen keuzes: http://www.hansbraakhuis.nl/

            Comment


            • #7
              Re: welke zoomlens voor natuurfotografie?

              In de lijst die je voorstelt zou ik voor de sigma 100-300 gaan. Je bent redelijk lichtsterk, hebt een leuk bereik en je kan er nog een 1,4 TC op zetten (met behoud van AF dacht ik).

              De Nikon 300 AF-S f/4 is zeker optisch beter, maar minder flexibel.

              Nu, vergeet het maar om, door het bos wandelend met je kamera, een vos te schieten hoor. Zaken als een schuilhut, een degelijk statief, geduld, kennis van zaken ed. zijn hier zeker zo belangrijk als de keuze van het juiste objectief.

              Mvg,
              TravelToy.
              www.christian-bailleul.be | Blog

              Comment


              • #8
                Re: welke zoomlens voor natuurfotografie?

                @D80: Heb je al kunnen kiezen?

                Ik zit met dezefde keuze. En het is moeilijk want het gaat om veel geld.

                Ik heb zondag eens een bigma om mijn d200 gehad en moet zeggen deze geeft scherpe foto's. Alleen de AF ging niet, en kon zo niet zien hoe rap die scherp stelde.

                Mijn groot vraagteken zit bij de tokina lens, kost de helft van de andere maar wat is de kwaliteit?? weet iemand dit???

                Ik zou graag vogels en vooral ook airshow in koksijde doen met mijn nieuwe lens.


                Nog een voordeel van de bigma is de 50mm, de 80 van tokina is ook nog te doen maar heeft iemand de tokina al kunnen testen?

                Heb ook nog horen zeggen dat de AF trager is van de sigma 80-400 os dus waarschijnlijk ook van de nikkon 80-400VR en de tokina 80-400.
                nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                Comment


                • #9
                  Re: welke zoomlens voor natuurfotografie?

                  Oorspronkelijk geplaatst door DrJeckyll Bekijk bericht
                  Welke natuur en welke dieren ?
                  Dit gaat anderen helpen voor een andwoord.

                  Een vogeltje in je tuin is natuur en dier.
                  Een leeuw op de savanne is natuur en dier.

                  Deze 2 soorten leveren een heel ander soort lens op, waar je bij de eerste met 200 a 300 mm goed zit kun je voor de 2e deze brandpunten vergeten of de leeuwen zitten voor je het knopje ingedrukt hebt zich al te voeden met de fotograaf

                  Hiervoor kun je beter de 800mm + gebruiken.

                  En als je niet bekend bent met lenzen ga dan eens kijken op de websites van de merken, daar staat vaak uitgelegd wat die afkortingen betekenen.
                  Er zijn ook genoeg testen te vinden evenals gebruikerservaringen via google.
                  Zo doe je in eerste instantie kennis op over de lenzen zelf.

                  Greetz rich
                  Ik zou het omdraaien -

                  Voor een leeuw in de Savanne is 400mm dikwijls meer dan voldoende.
                  Diezelfde 400mm is maar net voldoende voor een vogeltje in de tuin op 5 meter.

                  De Sigma 80-400 en Nikkor 80-400 zijn niet supersnel maar wel handig om uit de hand te gebruiken omdat ze gestabiliseerd zijn.

                  Voor de andere heb je een stevig statief nodig.

                  Je krijgt waarvoor je betaald : de tokina 80-400 is niet heel duur maar ook niet superscherp (zeker niet op 400mm)
                  BD0497BE : Nikon body + glas
                  www.RudyVerrijt.info

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke zoomlens voor natuurfotografie?

                    @dacaudi
                    Ben er nog niet uit. Kijk ook naar tweedehandsmarkt.
                    Zoals je zegt gaat het om veel geld en... er is geen haast bij. Heb nog maar kort mijn D80 Nikon en heb nog veel te leren!
                    De 100-300 van sigma is momenteel favoriet, al wil ik eens een bigma testen.
                    Laat ter zijner tijd wel iets weten...
                    Een goede reiziger heeft geen vaste plannen en is niet van plan om aan te komen. (Lao Tzu)

                    Comment

                    Working...
                    X