Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sealife DC600

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Sealife DC600

    Als recent amateur duiker kocht ik een Sealife DC 600 onderwater fototoestel met externe flits en 24 mm breedhoek om kiekjes in de rode zee te nemen.
    Zijn hier gebruikers van het toestel die eventuele tips kunnen geven omtrent het werken met dit toestel.

    http://www.sealife-cameras.com/cameras/dc600_elite.html
    Happy to be a MACcie
    Visit http://www.kurtwarlop.com for more

  • #2
    Re: Sealife DC600

    niet gemakkelijk, maar toch eens een probeersel erbij van dat apparaat...
    Mijn zoontje rond kleine bubbels in het zwembad



    Eigen luchtbellen tegen het licht

    Last edited by kurrywurry; 11 oktober 2007, 15:30.
    Happy to be a MACcie
    Visit http://www.kurtwarlop.com for more

    Comment


    • #3
      Re: Sealife DC600

      Ik heb geen ervaring mee met dit type toestel, maar ik kan u als advies / tip meegeven dat - aan de foto's te zien - je beter de hoek van de flits nog iets schuiner plaatst teneinde minder reflex op te vangen van het aanwezige sendiment in het water. Desnoods diffuser plaatsen voor de flits.

      grt, TROPCAL
      grt, TROPCAL
      www.tropcal.be

      Comment


      • #4
        Re: Sealife DC600

        Hoe bedoel je "schuiner"
        Nu stond ie gewoon recht vooruit, moet ik dan iets weg van mijn object richten??
        Happy to be a MACcie
        Visit http://www.kurtwarlop.com for more

        Comment


        • #5
          Re: Sealife DC600

          De tip van Tropcal gaat over een van de moeilijkste probleempjes van onderwaterfotografie: het oplichten van partikels in het water als je een flash gebruikt, ook "backscatter" genoemd. Dan ziet je foto eruit alsof het sneeuwt.

          Je kan dat op verschillende manieren proberen te voorkomen:

          - zorgen dat het licht niet recht op de partikels invalt, dan reflecteren ze minder. Dat is wat Tropcal volgens mij wil zeggen met het schuin plaatsen van de flits: dichter bij je onderwerp gaan en de flits schuin naar beneden richten op je onderwerp - dan komt het licht meer van opzij/ vanboven en reflecteren de partikels minder. Dit werkt wel enkel bij kleinere onderwerpen en macro-fotografie.
          - minder 'hard' licht gebruiken - dus een diffuser over je flash bevestigen. Je kan ook de intensiteit van de Sealife flash aanpassen en minder zetten
          - Kleine scherptediepte gebruiken (f 2.8) waardoor de partikels tussen de camera en het onderwerp out of focus zijn


          Ik ben net terug van een duiksafari in de Rode Zee. Ik had net de Sealife digital flash gekocht en heb er ginder dus mee kunnen experimenteren. Ik gebruik wel een andere camera (Panasonic TZ1), maar die is volgens mij vergelijkbaar met de sealife DC 600 qua functionaliteiten. Tot nu toe gebruikte ik enkel mijn duiklamp met diffuser als fotolicht, en daarmee is het makkelijker om backscatter te voorkomen, maar de flash brengt echt wel veel meer kleur terug onder water.
          Het is wel wat zoeken in het begin omdat je manueel de lichtintensiteit moet regelen, en de meeste foto's heb ik gemaakt met knop helemaal naar rechts gedraaid (minimale intensiteit). En dan heb je toch nog vaak overbelichte foto's. Ik denk dat ik hun diffuser ook ga bestellen.
          Ik ben heel tevreden van die Sealife flash. Je moet wel wat opletten bij het openen omdat er telkens enkele waterdruppels vanuit de scharnier in de housing vallen.

          Nog enkele algemene tips voor onder water:
          - probeer zo dicht mogelijk bij je onderwerp te geraken (en ik bedoel echt wel heel dichtbij)
          - probeer vissen van opzij of liefst van onderuit te fotograferen, niet van bovenaf, en probeer de voorkant erop te krijgen.
          - Als het even kan, zorg dat er een stuk van de blauwe open zee opstaat.



          Veel plezier en duik veilig...


          manar

          Comment


          • #6
            Re: Sealife DC600

            Oorspronkelijk geplaatst door kurrywurry Bekijk bericht
            Hoe bedoel je "schuiner"
            Nu stond ie gewoon recht vooruit, moet ik dan iets weg van mijn object richten??
            Sorry voor de late reactie maar ik merkte vandaag pas uw vraag op door het geplaatste bericht van manar.

            Wat ik bedoelde ... werd perfect verwoord door manar en ook zijn daaropvolgende uitleg kan ik alleen maar beamen.

            @manar ... bedankt
            grt, TROPCAL
            www.tropcal.be

            Comment

            Working...
            X