Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Oude FD lenzen van Canon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oude FD lenzen van Canon

    Na VELE jaren ertussenuit te zijn geweest zou ik mij een digi. toestel willen aanschaffen ivm met het gebruiksgemak tov de filmrolletjes.Nu,ik ben in het bezit van een AE1-P van Canon met 4verschillende lenzen + teleconverter, die is mij indertijd aangeboden als huwelijkskado dat volgend jaar 25jaar op de teller heeft.Nu is mijn vraag,is er een hedendaags digitaal toestel(len) van Canon waarop ik deze lenzen nog zou kunnen gebruiken?
    Greetz Etienne

  • #2
    Re: Oude FD lenzen van Canon

    kweet dat er een ring bestaat om oude lenzen op nieuwe cameras te zetten (dacht m42).

    http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=128203

    maar specefiek een camera die een mond heeft voor fd lenzen weet ik niet mss 10d van canon ? of vergis ik mij ???

    Comment


    • #3
      Re: Oude FD lenzen van Canon

      Even zoekfunctie gebruiken. Tientallen keren aan de orde geweest. Eerder deze week nog.

      DPaul.
      DPaul - A.FIAP
      D810, nikkors and other stuff

      Comment


      • #4
        Re: Oude FD lenzen van Canon

        Ik heb ook zulke lenzen, zelfs een uiterst lichtsterke asferische portretlens van 85 mm, f=1,2. Ik heb ook nog een reclamefolder van Canon uit die tijd, waarin staat dat hun lensvatting voor eens en altijd is ontworpen en zal meegaan.
        Maar helaas: met de Eos-camera's (d.w.z. de camera's met de autofocus) zijn deze lenzen niet meer bruikbaar. Je zou dus kunnen zeggen dat Canon 'contractbreuk' tegenover zijn klanten heeft gepleegd. Maar je staat machteloos. Zelfs een verloopring is voor deze lenzen niet beschikbaar (ik heb die althans nog nergens gevonden maar zou graag van iemand het tegendeel horen!).

        Comment


        • #5
          Re: Oude FD lenzen van Canon

          Oorspronkelijk geplaatst door myrdinn Bekijk bericht
          Zelfs een verloopring is voor deze lenzen niet beschikbaar (ik heb die althans nog nergens gevonden maar zou graag van iemand het tegendeel horen!).
          Je zult er wellicht niet veel aan hebben maar als je zegt dat ze niet beschikbaar zijn moet je misschien toch iets beter zoeken...

          Comment


          • #6
            Re: Oude FD lenzen van Canon

            Oorspronkelijk geplaatst door myrdinn Bekijk bericht
            Ik heb ook zulke lenzen, zelfs een uiterst lichtsterke asferische portretlens van 85 mm, f=1,2.

            Hi M,

            Je moet niet letten op wat Leonidas zegt.

            Als er toch geen verloopring bestaat, zal ik je een bod doen om je van die ellendige 85mm 1.2 te verlossen. PM me maar.

            Dpaul.
            DPaul - A.FIAP
            D810, nikkors and other stuff

            Comment


            • #7
              Re: Oude FD lenzen van Canon

              Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
              Je zult er wellicht niet veel aan hebben maar als je zegt dat ze niet beschikbaar zijn moet je misschien toch iets beter zoeken...
              Als ze niet bestaan, dan bestaan ze niet hoelang je ook zoekt.

              Comment


              • #8
                Re: Oude FD lenzen van Canon

                En als je niet zoekt denk je dat ze niet bestaan. 5 Seconden Google:
                http://homepage.ntlworld.com/joechan/eosconverters.html (en dat is maar een link van velen)

                Nogmaals, ik kan je niets zeggen over de kwaliteit, behoud van functionaliteit en of het op jouw 85 mm past, maar ga niet zeggen dat ze niet bestaan.

                Comment


                • #9
                  Re: Oude FD lenzen van Canon

                  Dit onderwerp is al vaak aan bod gekomen. Je kan gerust de zoekfunctie gebruiken.
                  Er bstaan convertors - adapters, zoals je het wil noemen.
                  Zelfs Canon heeft er in het begin zelf aangboden. Deze zijn zo goed als onvindbaar geworden en dus duur. Er bestaan er andere van +/-60€.
                  Ik heb het gehad, en weer verkocht. Ik vond het maar niks dat er geen AF meer is.
                  Mijn idee hierover is dat het beter is om lenZen met AF te kopen, waarom ook niet tweedehands.
                  mvg
                  Filip

                  Comment


                  • #10
                    Re: Oude FD lenzen van Canon

                    Deze adaptors bestaan,en ze kosten niet zoveel.Maar kwaliteit ??
                    Ik heb er zo een,lensje dat er inzit draai je zo in en uit z'n vatting.Misschien is het de bedoeling om de juiste positie te kunnen aan passen ??
                    Ik gebruikte dit ding met de lens,(plastiek),eruit geschroefd om mijn macrobalg op een Eos te kunnen zetten,en dat werkte.
                    Wat kwaliteit betreft,vergeet het maar.
                    De originele Canon-adaptors,die bijna of niet te vinden zijn,waren bedoeld om de prof's van manuele op autofocus,(EOS),te laten overschakelen en toch hun dure lenzen verder te kunnen gebruiken.Alleen enkele toplenzen kwamen daarvoor in aanmerking,en zeker niet alle lenzen.Hetzelfde zie je nu met de converters 1.4 en 2x van Canon,die niet op alle lenzen passen.
                    Deze zaken bestaan,kosten niet zoveel,autofocus niks,lichtmeting manueel,
                    kwaliteit laat te wensen over,maar je kunt wel foto's maken.Wel opletten met
                    opzetten op je camera.Lensvatting pakt niet zo vlot.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Oude FD lenzen van Canon

                      Hi,


                      Alles wat er te weten is over FD converters is ooit al vele malen herhaald op BD.

                      Er bestaan FD converters met en zonder glas.
                      Waaromzou dat nu zijn , als je weet dat alleen die met glas tot oneindig kunnen focussen ?

                      Dpaul.
                      DPaul - A.FIAP
                      D810, nikkors and other stuff

                      Comment


                      • #12
                        Re: Oude FD lenzen van Canon

                        Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                        Alles wat er te weten is over FD converters is ooit al vele malen herhaald op BD.

                        Er bestaan FD converters met en zonder glas.
                        OK, dus deze poging

                        Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                        Je moet niet letten op wat Leonidas zegt.
                        om mij voor leugenaar te zetten is niets meer of minder dan een doorzichtige manier om
                        Oorspronkelijk geplaatst door DPaul Bekijk bericht
                        Als er toch geen verloopring bestaat, zal ik je een bod doen om je van die ellendige 85mm 1.2 te verlossen. PM me maar.
                        de prijs van de aankoop te drukken, in de veronderstelling dat de eigenaar van de 85 mm de prijs wel zal laten zakken als de lens niet op een EOS-camera past?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Oude FD lenzen van Canon

                          ik denk dat ik zal moeten gaan sparen voor een kompleet nieuw toestel of tweedehands,maar dan één met simpel gebruiksgemak,daarvoor nog ff verder de zaak hier int oog houden.In alle geval bedankt voor de antwoorden,en ik ga proberen van eerst mijn AE1-P de deur uit te krijgen,mischien ergens verlappen aan iemand die in antiek doet.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Oude FD lenzen van Canon

                            Aanvulling:
                            Er is een dure adapter geweest van Canon FD naar EOS voor profs met dure lenzen , deze had glaselementen om focus op oneindig te behouden.
                            Is niet meer nieuw te koop.
                            Wat WEL heel goed gaat op Canon EOS , is het gebruik van oude M42 en diverse andere mounts, het enige dat je mist is autofocus.
                            Zo gebruik ik een serie Tamron Adaptall 2 telezooms en een paar lichtsterke primes van B.v. Pentax en Vivitar.
                            Werkt prima , het focussen gaat wel eens mis, maar dat wordt beter met oefenen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Oude FD lenzen van Canon

                              Oorspronkelijk geplaatst door Telekees Bekijk bericht
                              Aanvulling:

                              Wat WEL heel goed gaat op Canon EOS , is het gebruik van oude M42 en diverse andere mounts, het enige dat je mist is autofocus.
                              Zo gebruik ik een serie Tamron Adaptall 2 telezooms en een paar lichtsterke primes van B.v. Pentax en Vivitar.
                              Werkt prima , het focussen gaat wel eens mis, maar dat wordt beter met oefenen.
                              Klinkt goed. Weet je of die Tamron-adapter ook kan dienen voor een Canon DF-lens?

                              Comment

                              Working...
                              X