Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

nikon

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • nikon

    ben nog bezig me in te werken in mijn nieuwe D80 , is dat normaal dat je minder foto's kan maken met een 1gb kaartje met een reflex dan met een compactcamera ik heb zo de indruk van wel

  • #2
    Re: nikon

    Ja, dit is vrij normaal. Zeker als je reflex meer megapixels heeft als je compact toestel. Dan zijn de foto's namelijk groter (logisch want te bezitten meer informatie). Als je met RAW formaat begint te werken gaat je maximaal aantal foto's op dezelfde geheugenkaart nog zakken (maar kan je weer wat detail winnen).

    Als je toch echt meer foto's op die 1e kaart wil krijgen moet je je resolutie wat lager zetten. (maar dan ga je natuurlijk wat detail verliezen).

    Groetjes

    Joris

    Comment


    • #3
      Re: nikon

      De JPG compressie is meestal groter bij compactjes, waardoor er weer wat ruimte gewonnen is en het wegschrijven van het bestand snel genoeg kan gebeuren, natuurlijk ten koste van de kwaliteit.

      Comment


      • #4
        Re: nikon

        Oorspronkelijk geplaatst door Kult Bekijk bericht
        De JPG compressie is meestal groter bij compactjes, waardoor er weer wat ruimte gewonnen is en het wegschrijven van het bestand snel genoeg kan gebeuren, natuurlijk ten koste van de kwaliteit.
        ja dat bedoelde ik met even groot formaat kan ik minder foto's maken op de dslr

        Comment


        • #5
          Re: nikon

          Oorspronkelijk geplaatst door koentje1950 Bekijk bericht
          ben nog bezig me in te werken in mijn nieuwe D80 , is dat normaal dat je minder foto's kan maken met een 1gb kaartje met een reflex dan met een compactcamera ik heb zo de indruk van wel
          Nu ist niet voort een of ander, maar lees eerst je handleiding eens na, en denk ook eens na voor je vanalles gaat vragen.
          Dit is geen negatieve kritiek, maar probeer eerst zelf eens voor een oplossin gof antwoord te zoeken. Het forum is al megagroot.

          De zoekfunctie op BD is ook superhandig, probeer ook deze voor je post.


          mvg
          glenn

          ps: een foto van een bebladerde boom gaat automatisch ook veel groter in aantal bytes zijn dan een foto waar meer eenvoud in zit.
          Mijn site...
          vandaelefotografie.be
          * BD0916BE *

          Comment


          • #6
            Re: nikon

            Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
            Nu ist niet voort een of ander, maar lees eerst je handleiding eens na, en denk ook eens na voor je vanalles gaat vragen.
            Dit is geen negatieve kritiek, maar probeer eerst zelf eens voor een oplossin gof antwoord te zoeken. Het forum is al megagroot.

            De zoekfunctie op BD is ook superhandig, probeer ook deze voor je post.


            mvg
            glenn

            ps: een foto van een bebladerde boom gaat automatisch ook veel groter in aantal bytes zijn dan een foto waar meer eenvoud in zit.

            Geef Koen een beetje respijt
            Je zal de relatie tussen de fotosize van een compact en een DSLR in geen handleiding vinden. Mensen met een beetje ervaring in beide soort toestel hebben dat zelf ook ondervonden. Laat mensen toch ook of een toe eens een vraag stellen . Vragen die in je ogen misschien stom lijken zijn dit voor mensen die hun eerste stappen in een andere wereld zetten misschien niet. Aan direct afblaffen en verwijzen naar de zoekfunctie heeft niemand iets. Vergeet ook niet dat Koen dit heeft durven vragen maar dat er misschien tientallen of meer zijn die niets meer durven vragen hierdoor.

            Hubert
            Hubert

            Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: nikon

              Hier moet ik Mordred toch ook even bijspringen, 3 topics op 3 dagen waarbij je via de search toch een antwoord op je vraag terugvindt...

              Maar goed, we zijn allemaal beginners (geweest)
              Nikon D80 / Sony DSC-H5

              Comment


              • #8
                Re: nikon

                Je hebt er de handleiding niet eens voor nodig: 1GB : xmB en 1GB : 2xmB, rara wat is de grootste uitkomst....
                Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

                Comment


                • #9
                  Re: nikon

                  Oorspronkelijk geplaatst door hub2805 Bekijk bericht
                  Geef Koen een beetje respijt
                  Je zal de relatie tussen de fotosize van een compact en een DSLR in geen handleiding vinden. Mensen met een beetje ervaring in beide soort toestel hebben dat zelf ook ondervonden. Laat mensen toch ook of een toe eens een vraag stellen . Vragen die in je ogen misschien stom lijken zijn dit voor mensen die hun eerste stappen in een andere wereld zetten misschien niet. Aan direct afblaffen en verwijzen naar de zoekfunctie heeft niemand iets. Vergeet ook niet dat Koen dit heeft durven vragen maar dat er misschien tientallen of meer zijn die niets meer durven vragen hierdoor.

                  Hubert
                  Zoals ik reeds zei is dit niet zo negatief bedoeld als hat is geschreven. Afblaffen doe ik ZEKER NIET, ik ben ook ooit begonnen, maar ik zocht toch wel wat dieper voor ik een vraag postte. Er is zekers NIKS mis met vragen stellen, maar wees een beetje selectief aub.

                  Ik heb de indruk dat "negatieve" of minder positief opbouwende kritiek zeer slecht verdragen wordt precies.Het is trouwens nog altijd een vorm van bijleren. Men kan toch ook niet verwachten dat men altijd alles superzacht verpakt en verbloemd voordat men post. En echt grof vond ik mijn post toch ook niet. . .



                  Glenn
                  Mijn site...
                  vandaelefotografie.be
                  * BD0916BE *

                  Comment


                  • #10
                    Re: nikon

                    Op De Duur Durven De Mensen Geen Vragen Meer Te Stellen.

                    Is Dit De Bedoeling Van Dit Forum???????

                    Comment


                    • #11
                      Re: nikon

                      Oorspronkelijk geplaatst door lucvr Bekijk bericht
                      Op De Duur Durven De Mensen Geen Vragen Meer Te Stellen.

                      Is Dit De Bedoeling Van Dit Forum???????
                      Komaan man, blaas het nu toch zo niet op !!
                      Wie zegt dat er geen vragen meer gesteld mogen worden
                      Men mag toch ook wel nog een comment posten niet?
                      Is het de bedoeling van het forum dat het nog groter wordt en vol dingen komen te staan die er al op stonden...

                      Is er iemand die een site weet waar er een tabel staat waar je kan zien hoeveel foto's er op een geheugenkaart staan? Ik heb er al tegengekomen, maar meestal gaan ze maar tot kaartjes van 1 GB of camera's van 6MP. Dus iets in de aard van: 128MB 256MB 512MB 1GB 2GB 4GB 8GB 3MP 4MP 5MP 6MP 7MP 8MP 10MP Kan er iemand

                      Zoals eerder gezegd hangt dat af van een aantal factoren, zoals compressie e.d.
                      greets
                      glenn
                      Mijn site...
                      vandaelefotografie.be
                      * BD0916BE *

                      Comment


                      • #12
                        Re: nikon

                        Even de airco wat lager zetten zodat iedereen een beetje afkoelt
                        Er is inderdaad al veel te vinden via de zoekfunctie, maar beginnende forum en internetgebruikers kennen en gebruiken deze functie amper. . . . als ze zich wat meer thuisvoelen op het forum wordt daar meer gebruik van gemaakt, een beetje geduld is dus wel op zijn plaats.
                        Als nieuwe forumcoach vind ik hoffelijkheid en respect voor iedere gebruiker zeer belangrijk . . . hou daar dus aub rekening mee . . .
                        ..... en dan u graag weer "on topic" aub . . .
                        There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                        A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                        Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: nikon

                          Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                          Even de airco wat lager zetten zodat iedereen een beetje afkoelt
                          Er is inderdaad al veel te vinden via de zoekfunctie, maar beginnende forum en internetgebruikers kennen en gebruiken deze functie amper. . . . als ze zich wat meer thuisvoelen op het forum wordt daar meer gebruik van gemaakt, een beetje geduld is dus wel op zijn plaats.
                          Als nieuwe forumcoach vind ik hoffelijkheid en respect voor iedere gebruiker zeer belangrijk . . . hou daar dus aub rekening mee . . .
                          ..... en dan u graag weer "on topic" aub . . .
                          volledig mee eens, en wie zegt dat er geen respect is? ik probeer gewoon te helpen voor in de 'toekomst'

                          anyway
                          on topic:
                          - het hangt dus allemaal af van welke fotos je neemt
                          - de compressie van het toestel zelf
                          - de instellingen van de camera
                          - het algoritme dat door de dslr gebruikt wordt om tot een jpg te komen

                          Controleer ook eens je teller op je D80, deze is ook niet altijd correct, maar meer een schatting van de resterende grootte.
                          Heb je echt al eens het kaartje 'vol' gezet? ik bedoel echt 1gig erop en niet half vol ofzo en dan naar de teller kijken, want zoals reeds aangehaald is dit zeker niet altijd correct. (zowel bij je dslr als bij je compact)
                          (je moet ook beide camera's gelijkwaardig instellen en dezelfde soort fotos maken)


                          greetz
                          glenn
                          Mijn site...
                          vandaelefotografie.be
                          * BD0916BE *

                          Comment


                          • #14
                            Re: nikon

                            Oorspronkelijk geplaatst door Mordred Bekijk bericht
                            volledig mee eens, en wie zegt dat er geen respect is? ik probeer gewoon te helpen voor in de 'toekomst'

                            anyway
                            on topic:
                            - het hangt dus allemaal af van welke fotos je neemt
                            - de compressie van het toestel zelf
                            - de instellingen van de camera
                            - het algoritme dat door de dslr gebruikt wordt om tot een jpg te komen

                            Controleer ook eens je teller op je D80, deze is ook niet altijd correct, maar meer een schatting van de resterende grootte.
                            Heb je echt al eens het kaartje 'vol' gezet? ik bedoel echt 1gig erop en niet half vol ofzo en dan naar de teller kijken, want zoals reeds aangehaald is dit zeker niet altijd correct. (zowel bij je dslr als bij je compact)
                            (je moet ook beide camera's gelijkwaardig instellen en dezelfde soort fotos maken)


                            greetz
                            glenn
                            Ik ben één jaar geleden ook zo afgeblaft geweest.Sedert dan NOOIT meer iets gevraagd.
                            BEDANKT Hé!
                            Doe zo voort.Ik vind mijn antwoorden nu elders.Tot nooit meer.
                            Nikon-Sony-olympus-Leica

                            Comment


                            • #15
                              Re: nikon

                              Oorspronkelijk geplaatst door Henkie Penkie Bekijk bericht
                              Ik ben één jaar geleden ook zo afgeblaft geweest.Sedert dan NOOIT meer iets gevraagd.
                              BEDANKT Hé!
                              Doe zo voort.Ik vind mijn antwoorden nu elders.Tot nooit meer.
                              Graag even iets bedaren aub, is ook beter voor je hart.

                              De rearctie van Mordred vind ik zeker geen afblaffen, al kan ik mij voorstellen dat mensen liever precies een op maat gemaakt antwoord willen horen, want dat is het makkelijkste. En een vraag stellen is vaak sneller gedaan dan de zoekfunctie gebruiken. Maar hou er wel rekening mee dat iedereen beginner is geweest en iedereen wel eens een vraag heeft gesteld die met de zoekfunctie terug is te vinden. Om dan direct te roepen dat je daarom nooit meer wat vraagt is jezelf in de vingers snijden. Want kennis is er genoeg, maar zelf een beetje moeite tonen dat je ook inspanningen hebt geleverd om een antwoord te krijgen op je vragen kan ook geen kwaad op zijn tijd.
                              Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
                              --------

                              Comment

                              Working...
                              X