Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

schermkalibratie

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • schermkalibratie

    Om een goede fotobewerking te doen moet je scherm heel goed afgesteld staan.
    Ik heb onlangs een lcd scherm bij aldi gekocht en reeds enkele kalibratieprogrammatjes geprobeerd.
    Helaas krijg ik het beeld niet zoals het moet.
    Bestaat er ergens een testafbeelding die je op uw scherm kunt plaatsen waarop je direct kan zien of de kleuren en contrasten goed zitten.
    popol

    http://www.fotopopol.be

  • #2
    Re: schermkalibratie

    Topic verplaatst naar een meer passend forumonderdeel (Fotobewerking - Algemeen).
    Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
    --------

    Comment


    • #3
      Re: schermkalibratie

      Hier is in ieder geval een kaart waarmee je kan redelijk goed kan controleren of je scherm correct staat ingesteld. Als je een videokaart hebt waarmee je (eventueel per scherm) punt per punt en kleur per kleur een gamma-correctie kan ingeven, dan krijg je na veel proberen en opnieuw beginnen toch een redelijk gecalibreerd scherm. Opslag in JPEG-formaat is voor iets als dit niet ideaal, maar de kaart moet ook voor iedereen bruikbaar zijn, dus toch maar in JPEG opgeslagen. Deze kaart kan natuurlijk geen colorimeter vervangen, dat is nog altijd het ideaal.

      Er bestaat ook freeware waarmee je je scherm kan calibreren.

      De bedoeling is dat je de kaart vergroot zodat ze nog juist op het scherm past. Maak best de rest van je scherm ook donker. Van op een afstand van pakweg een meter mag je geen lichtere of donkredere vierkantjes meer zien binnen de grotere vierkanten. Let er op dat ook de donkerste vierkantjes (naast 32) onderaan nog zichtbaar blijven. Bij TFT-schermen moet je zorgen dat je altijd onder exact dezelfde hoek naar het scherm kijkt.


      Last edited by tmh; 3 oktober 2007, 17:31.
      Beauty need only be a whisper
      Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

      Comment


      • #4
        Re: schermkalibratie

        Ik heb dit indertijd ook geprobeerd...doch zonder positief resultaat. Best is een kleine investering in een schermcalibratietoestel te doen...is tegenwoordig niet meer zo duur ... en resultaat

        Grt,
        JanMetDePet
        Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

        Comment


        • #5
          Re: schermkalibratie

          Ik heb de eye one display 2 van GMB.
          Mijn scherm is nu gecalibreerd maar ik heb serieuze verschillen als ik een foto bekijk in windows viewer, het net, enz TOV als ik een foto open in Photoshop, hoe komt dit? Wat kan ik eraan doen?
          "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

          Comment


          • #6
            Re: schermkalibratie

            De vraag is in welke kleurruimte de foto's zijn opgeslagen. Werk je misschien in Adobe RGB of zo? De meer eenvoudige viewers openen alles uitgaande van sRGB, wat inderdaad het meest gebruikt wordt, maar als dit fout is, dan zitten je kleuren ook fout.
            Beauty need only be a whisper
            Camera's: Canon 5D Lenzen: EF 17-40mm F 4.0 L USM, EF 24-105mm F 4.0 L IS USM, EF 50mm F1.8 II, EF 90-300mm F 4,5-5,6 DC - Flitsers: Sigma EF-530 DG ST

            Comment


            • #7
              Re: schermkalibratie

              Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
              Ik heb de eye one display 2 van GMB.
              Mijn scherm is nu gecalibreerd maar ik heb serieuze verschillen als ik een foto bekijk in windows viewer, het net, enz TOV als ik een foto open in Photoshop, hoe komt dit? Wat kan ik eraan doen?
              Hoe staan je color settings? Het kan zijn dat je profielen veranderd zonder dat je het zelf weet en dan krijg je natuurljk kleurverschillen.

              Comment


              • #8
                Re: schermkalibratie

                Mijn fotos zijn meestal jpg's in sRGB, en photoshop staat in adobe rgb...
                Aangezien sRGB een iets kleinere kleurenruimte heeft dan RGB moet photoshop die toch ook gewoon weergeven? of niet?
                "I've said it before and I'll say it again. Life moves pretty fast. If you dont stop to look around once in a while, you could miss it."

                Comment


                • #9
                  Re: schermkalibratie

                  Oorspronkelijk geplaatst door Reservoir_Dog Bekijk bericht
                  Mijn fotos zijn meestal jpg's in sRGB, en photoshop staat in adobe rgb...
                  Aangezien sRGB een iets kleinere kleurenruimte heeft dan RGB moet photoshop die toch ook gewoon weergeven? of niet?
                  Als je colorsettings op Adobe RGB staan en je laadt een sRGB file in zal PS de vraag stellen wat hij moet doen. Jij moet dan het ingesloten profiel gebruiken (embedded, bovenste bolletje)
                  Indien je foto geen ingesloten profiel heeft moet je best de zo groot mogelijke kleurruimte toewijzen, nl Adobe RGB of Prophoto RGB.

                  Comment

                  Working...
                  X