Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

alleen maar lenzen met vast brandpunt

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • alleen maar lenzen met vast brandpunt

    wie van jullie gebruikt uitsluitend vaste brandpunt lensen?

    Wat zijn jullie ervaringen ermee?
    Mis je het gebruiksgemak van de zoom, of integendeel?
    Wat zien jullie als voordeel of nadeel?

    Graag uw reakties.
    Ik zit met dilemma's

    Risto
    Een veel te zwaar rugzakske met een toestelletje wat glas en een flitske,... Maar vooral veel te weinig tijd.

  • #2
    Re: alleen maar lenzen met vast brandpunt

    Ik ben al geruime tijd aan het denken om over te schakelen om enkel vaste brandpuntsafstanden te gebruiken en mex 1 zoom.

    Ik heb gemerkt dat ik dan meer op de compositie let, mijn beelden scherper zijn en ik meer het echte fotograaf-gevoel krijg ipv point&shoot en ik zal later wel bijsnijden (hoe raar dit ook mag klinken).
    ...Canon EOS D...
    .:Mijn website in opbouw:.

    Comment


    • #3
      Re: alleen maar lenzen met vast brandpunt

      Ik ben stillekesaan vaste brandpunten aan het aanschaffen (tweedehands omdat er geen haast bij is) naast mijn zoomlenzen.
      Ik verkoop mijn pro-zooms echter niet (17-55/2.8 en 70-200/2.8) omdat ze bij bepaalde gelegenheden (bvb sport en reizen) hun gebruiksgemak hebben.
      Anderzijds gebruik ik meer en meer mijn vaste brandpunten (50, 85 en 300) omwille van hun uitzonderlijke optiek en lichtsterkte. Vooral de kleurweergave lijkt mij nog altijd iets voller.
      Ik merk eveneens dat ik meer tijd maak voor details en compositie bij vaste lenzen. Een vaste 85mm vind ik echt een must-have: compact en extreem scherp.
      Minder glas dan vroeger, maar beter.

      Comment


      • #4
        Re: alleen maar lenzen met vast brandpunt

        Tot verleden jaar heb ik altijd MF vaste brandpunten gebruikt van Nikkor.
        Onverwoestbare spullen waarvan de meeste nu 30 jaar worden

        Onlangs heb er ik er de 18-200 VR bijgenomen en ik betrap er mezelf op dat ik lui word. Waar ik vroeger uiterst zelden een laat ons zeggen 200 mm opdraaide merk ik dat ik nu vrij veel doordraai tot in die buurt.

        Ik ben er nog niet mee in het reine

        PaulM

        Comment


        • #5
          Re: alleen maar lenzen met vast brandpunt

          Ik fotografeer momenteel ook alleen met vaste brandpuntslenzen, de geweldige bokeh, scherpte en lichtstrerkte maken 't geweldige lenzen, soms zou ik wel wat meer groothoek willen hebben. Dus een 18-50 2.8 zit er wel aan te komen denk ik.

          Primes zijn niet altijd even praktisch, maar als je weet wat je gaat schieten dan zijn primes geen probleem.
          Canon EOS 5D | Sigma 50 1.4 | 17-40L | 135L
          Visit my Flickr

          Comment


          • #6
            Re: alleen maar lenzen met vast brandpunt

            Primes zijn goed en mooi om te hebben en te gebruiken. Maar het gaat erom wat jij vooral op je camera hebt zitten. Zelf heb ik een aantal primes, maar die gebruik ik zelden. Is jammer, want kwalitatief zijn het zeer goede lenzen, maar ik heb ook goede zoomlenzen en die hebben toch meer gebruiksgemak voor mij.

            Het hangt er ook af van wat je fotografeert en wat je budget is. Stel je houdt van landschapsfotografie en je zoekt een groothoeklens, koop je dan liever een 14mm prime voor veel geld of een 10-20 of 12-24 zoom voor minder geld?
            Technisch perfect is onbelangrijk, als de foto maar goed is.
            --------

            Comment


            • #7
              Re: alleen maar lenzen met vast brandpunt

              Oorspronkelijk geplaatst door Risto Bekijk bericht
              Ik zit met dilemma's
              Zelf gebruik zowat de helft van de tijd primes, maar ieder heeft ook wat dat betreft zijn eigen voorkeur.

              Koop misschien zelf eens één goedkope prime: bv. een 50/1.8.

              Je zal meteen merken of het je iets zegt of niet. Als je dat ding dan 95% van de tijd in de kast laat zitten, dan kan je voor de rest beter bij zooms blijven (op die 50mm na dan, want die kost je toch nauwelijks iets ).
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

              Comment


              • #8
                Re: alleen maar lenzen met vast brandpunt

                _____
                Last edited by Larah&Bo; 20 september 2008, 00:51.

                Comment


                • #9
                  Re: alleen maar lenzen met vast brandpunt

                  Voor het gemak neem een Zoom
                  Wil je echter kwalliteit zonder vervorming, en zonder kleurschifting, gebruik een vast brandpunt.
                  Een o zo geprezen 70-200 AFS-VR f2.8 gebruikt op 85mm kan zeker niet tippen aan mijn vaste 85mm f1.4D. daarom dat ik mijn 70-200 ook verkocht heb, mijn 17-55 daarentegen zou ik toch niet graag kwijtwillen, dat vanwege luiheid denk ik.
                  Soms verplicht ik mezelf ertoe eens op stap te gaan met één lens met vast brandpunt, zo ga je eens fotograferen in functie van dat brandpunt, wat soms wel eens verassende resultaten oplevert, maar je kan er ook bepaalde dingen door missen
                  Veel wisselen van lenzen heeft natuurlijk ook zijn nadelen, zoals meer kans op vuil, en het zal ook wel niet bevorderlijk werken op de bajonetvatting en bijhorende electrische contacten van je kamera

                  Comment


                  • #10
                    Re: alleen maar lenzen met vast brandpunt

                    Momenteel heb ik prime:
                    14L II, 35L, 85L, 135L en 300L IS, daarnaast enkele lichtere (2.8 24mm en 2.5 50mm).
                    Vreemd merk dan nog Sigma 15mm en 20mm 1.8 alsmede Tamron 90mm.
                    Qua scherpte en kontrast winnen die het allemaal van zoomlenzen, alleen zeker de L lenzen wegen nog al wat (al gauw 500-1400 gram per stuk).
                    Als ik kan volstaan met enkele lenzen gebruik ik altijd primes, voor wandeltochten waarbij je van te voren weinig kunt plannen gebruik ik toch de 24-105L IS regelmatig.

                    Wellicht dat ik wegens die Tamron 90mm nog eens mijn 50mm macro ga vervangen door een 1.4 of lichtere 1.8, ook mijn Tokina 17mm prime verkoop ik omdat de 14mm toch net wat extremer is en ook heel goed.
                    Last edited by Spanjaart; 3 oktober 2007, 18:44.
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: alleen maar lenzen met vast brandpunt

                      Met de overstap naar MF is het "van moeten" terug naar primes. Heeft zijn voor en nadelen. Als voordeel vind ik vooral de lichtsterkte, nadeel het gewicht. En nog geen goeie tas gevonden die het mogelijk maakt om simpelweg van lens te verwisselen zonder ze te moeten neerzetten. Zal vooral aanpassen zijn denk ik, een andere gewoonte opbouwen.

                      Comment


                      • #12
                        Re: alleen maar lenzen met vast brandpunt

                        Naast de scherpte is natuurlijk de lichtsterkte een argument.
                        Ik gebruik zelf bijna altijd een Billingham tas, waar de lens die ik wissel altijd makkelijk even kan rusten op de plaats waar ik normaal de camera heb.
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

                        Comment


                        • #13
                          Re: alleen maar lenzen met vast brandpunt

                          Met vaste brandpunten moet je vooral meer nadenken over compositie, dus wat minder geschikt voor snel een goede foto mee te maken. Ik gebruikte vroeger vaak mijn MF 35/f2 als enige lens, vind ik aangenamer dan een 28mm waar snel teveel op staat, of je moet er met je neus opkruipen. Verder is mijn 85/1.8 een veel gebruikte lens voor personen.

                          Maar om dit mijn enige lenzen te maken, hmmm Een paar goede zooms ga ik toch blijven houden, al zijn mijn beste foto's bijna allemaal met primes. Of komt dit gewoon daardat ik die enkel gebruik wanneer ik echt tijd heb.

                          Voor op reis is het gewicht een nadeel (tenzij je de nieuwe Pentax pancake lenzen koopt ), en het gemak. In een drukke stad een lens wisselen ... tenzij je er een fotoreis van maakt.
                          Te veel lenzen en te weinig tijd.
                          http://pentaxlenstest.blogspot.com/

                          Comment


                          • #14
                            Re: alleen maar lenzen met vast brandpunt

                            Ik evolueer nu ook stillekens van zooms naar vaste. Op vakantie een standaardzoom, maar voor het leren fotograferen... primes en voeten.

                            Alleen is het opnieuw leren scherpstellen met de lichtsterke lenzen van de heilige drievuldigheid op volle opening... jeetje da's wennen
                            Een beginner ziet veel mogelijkheden. Een expert slechts een paar.

                            Comment


                            • #15
                              Re: alleen maar lenzen met vast brandpunt

                              Het merendeel van m'n lenzen zijn primes, en ik hou enorm van zo lichtsterk mogelijke omdat ik gewoon heel erg hou van het spelen met de dof, 35F1.4 en 85F1.2 zijn twee lenzen die ik momenteel heel veel gebruik , als ik de kwaliteit die uit de 35 1.4 vergelijk met hetgene die uit bvb m'n 17-40 op 35mm dan is het verschil werkelijk enorm ! Idem voor langer telemateriaal, de 500F4 bvb is echt enorm goed.
                              Voor vakantie is een zoom misschien wat makkelijker maar met een 35 en 85 geraak je ook al een heel eind ( zeker op 5D )
                              1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

                              Comment

                              Working...
                              X