Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kuddegedrag... ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kuddegedrag... ?

    Hoi folks..

    Dit is een vraag waar ik al langere tijd mee worstel. Je ziet een reactie op een topic verschijnen, goed of minder goed, en daarna zie je vaak dat mensen de inhoud 'overnemen'. Uiteraard doe ik dit ook als ik het er mee eens ben hahahaha.

    Maar nu waar het werkelijk om gaat:

    Wat je vaak hoort op dit, en ook op andere fora, is het 'in het neusgat kijken' en 'vingertjes en voetjes' die missen, gebruik van groothoek en het vervormen van lichaamsdelen enz....

    Uiteraard zijn er regels in de fotografie, maar is het niet heerlijk om daar eens lekker van af te wijken?

    Ik heb even snel een paar snaps geschoten uit een paar mode-magazines maar ik zou er 300 kunnen maken als ik ze allemaal kritisch ga bekijken.

    Kijk maar eens goed naar deze foto's. U zult zelf zien wat ik hier mee wil zeggen.
    Ik heb deze discussie ook op een ander forum gevoerd, en ik weet dat er heel veel verklaringen zijn. Graag hoor ik uw mening.














    ivm auteursrechten heb ik er maar even allemaal links van gemaakt
    Last edited by MadMax; 3 oktober 2007, 08:05.
    Groetjes, Jörgen
    www.beautyshoot.nl

  • #2
    Re: Kuddegedrag... ?

    je hebt gelijk
    maar 'k stel me wel de vraag:
    heeft de fotograaf die stukken afgesneden?
    of de lay-outer (jouw recentste reclame pic indachtig )

    mm
    ∏__|_ ∏__|_
    "no rules, great shots"
    Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

    Comment


    • #3
      Re: Kuddegedrag... ?

      Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
      je hebt gelijk
      maar 'k stel me wel de vraag:
      heeft de fotograaf die stukken afgesneden?
      of de lay-outer (jouw recentste reclame pic indachtig )

      mm
      uiteraard is dit 1 van de verklaringen die ik elders te horen kreeg. En dat zou best kunnen. Vooral in fashion als het om kleding gaat is de rest niet belangrijk. Dus lelijke voeten/handen.. hup eraf... en als het niet in het boekie past... schuiven met die handel
      Ben zelf van mening dat de originele plaat zo goed mogelijk moet zijn maar las aan de andere kant eens een artikel van een pro die zei: als je de foto wilt maken, ga dan nog eens de helft dichterbij staan. Dat vond ik er 1 om over na te denken
      Vroeger had ik nog wel eens de neiging om aan alle kanten te knippen aan mijn platen. De juiste crop. Nu schiet ik voor 99% het plaatje zoals ie is. Pech is dan natuurlijk als ik net die ene plaat WEL een hand mis hahahahaha.
      Groetjes, Jörgen
      www.beautyshoot.nl

      Comment


      • #4
        Re: Kuddegedrag... ?

        Inderdaad in de mode magazines draait alles rond het artikel waar reclame voor gemaakt word.
        Het artikel zijnde een juweel; schoenen, kledij enz moet zo goed mogelijk naar voor gebracht worden, dit is volgens de mannen die er geld achter smijten nog altijd het belangrijkste.
        Digitale groeten
        K.J.W.

        Comment


        • #5
          Re: Kuddegedrag... ?

          denk dat dat eigen is aan de mens... dat kuddegedrag... d'r zijn altijd een paar leiders die de regels bepalen...

          't is ook niet altijd simpel, d'r zit hier een grote diversiteit aan kennis...

          ofwel heb je tientallen jaren ervaring en kan je in alle omstandigheden de
          juiste keuzes maken en dan kan je "to the point" comments geven...

          ofwel heb je een ruime ervaring maar maar bij moeilijke shots weet je nog niet altijd wat doen, dan ga je aan structuur vast houden en dus de rules volgen

          ofwel ben je in het stadium... minder dan twee jaar bezig... (mijn stadium) en dan ga je de anderen die er ogenschijnlijk meer van weten niet direct tegespreken alhoewel je je er toch niet mee eens bent... je kent de rules immers nog niet eens...

          ofwel ben je gewoon arrogant... en word je niet gehinderd door een tekort aan kennis, dan kan je makkelijk comments geven...

          Ofwel ben je onzeker en of beginner en dan ga je helemaal geen comments schrijven...

          ofwel...


          enzovoort...

          persoonlijk vind ik de tofste foto's die foto's die door niemand anders gemaakt worden ;-) Inventief, creatief, uit de band springen
          en dat mag dan met open neusgaten zijn, of zonder handen en benen...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Kuddegedrag... ?

            als trend kudde gedrag is, is kuddegedrag een trend.
            grt,bouk.
            wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
            http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
            https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

            Comment


            • #7
              Re: Kuddegedrag... ?

              op amateurfora is men kritisch op hun eigen manier
              foto als spiegel of als venster?

              Comment


              • #8
                Re: Kuddegedrag... ?

                Oorspronkelijk geplaatst door parakiet Bekijk bericht
                op amateurfora is men kritisch op hun eigen manier
                Inderdaad. Kijk maar een hoe er gevallen wordt over uitgebrande delen van een foto, of volgelopen delen. Het is een trend (en stiekem doen we er allemaal aan mee - over kuddegedrag gesproken)
                Voor stock fotografie denk ik het volgende: de fotograaf zorgt voor een zo goed mogelijke plaat, dus vingers erop, hoofd erop, tenen erop. Dat hoeft weinig of niets met artistiek te maken hebben. De reklameman snijdt dan wel naar believen tot hij de gewenste afbeelding of uitsnede heeft.
                Pas wanneer de het bij de foto om de foto gaat, het artistieke, dan pas komt de smaak en het fotografisch inzicht van de fotograaf zelf in beeld.
                Stock fotografie en artistieke fotografie zijn in mijn ogen twee verschillende dingen.

                Dat wil niet zeggen dat stock niet artistiek kan of mag zijn, hoor.

                Ach - zoals parakiet zegt, we zijn op onze eigen manier kritisch maar als amateurs denk ik dat er teveel wordt gekeken naar de technische kant en te weinig naar de inhoud en het gevoel van de foto. Wat doet diafragma, sluiter of iso er eigenlijk toe? Als de foto maar spreekt, dat is voldoende.
                meer over mijn fotografie is te vinden op
                http://www.nandoonline.com

                Comment


                • #9
                  Re: Kuddegedrag... ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door MadMax Bekijk bericht
                  Hoi folks..

                  Dit is een vraag waar ik al langere tijd mee worstel. Je ziet een reactie op een topic verschijnen, goed of minder goed, en daarna zie je vaak dat mensen de inhoud 'overnemen'. Uiteraard doe ik dit ook als ik het er mee eens ben hahahaha.

                  Maar nu waar het werkelijk om gaat:

                  Wat je vaak hoort op dit, en ook op andere fora, is het 'in het neusgat kijken' en 'vingertjes en voetjes' die missen, gebruik van groothoek en het vervormen van lichaamsdelen enz....

                  Uiteraard zijn er regels in de fotografie, maar is het niet heerlijk om daar eens lekker van af te wijken?
                  Ik geef je hier 100% gelijk!! meer nog, ik haat helemaal de gekunstelde photohop beelden, die je keer op keer door je stroot geduwd krijgt, perfekt langs alle kanten, maar is dat dan nog fotografie?
                  Fotografie is creativiteit. En dat steek je niet in regeltjes.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Kuddegedrag... ?

                    Eigenlijk is dit al een oud gegeven hoor, mede hierdoor ben ik altijd zo vrij fotografie onder te verdelen in twee grote groepen : de fotoclubs en de artistiekelingen. Begin nu niet te schieten, ik bedoel niets denegrerend. lang geleden werd ik als academiestudent uitgenodigd op een meeting van voorzitters van fotoclubs, dat was door Marcel Gordts (vader van Marleen) die destijds voorzitter was van een overkoepelende fotovereniging. Hij wou net werk laten zien van academiestudenten dat afwijkt van de gangbare regels die steeds terugkomen bij fotoclubleden en hun foto's. Destijds had je alleen succes binnen die clubs met superscherpe platen, liefst van fel contrasterende onderwerpen zoals motorcrosser, of van oude mannekes met veel rimpels of supermacro's. En idd, de meesten stonden niet open voor ander werk omdat ze steeds terugvallen op regels. Het lijkt wel dat sommige fotografen autistische trekjes hebben, wijk je even af van iets en de alarmbel gaat
                    Wanneer je dan idd modebladen openslaat, dan denk ik ook steevast, hoe zou deze foto op BD onthaald worden

                    Bij mij is het heel simpel, de foto moet mij aanspreken Ik denk trouwens ook dat pakwel henri Cartier Bresson enHelmut Newton het ook niet goed zouden gedaan bij de gemiddelde fotoclub....

                    Nogmaals, ik wil hier geen strijd tegen fotoclubs en of fora voeren hé, zou nogal straf zijn

                    Comment


                    • #11
                      Re: Kuddegedrag... ?

                      Tja, dat is dezelfde discussie als 'Wanneer is een foto kunst?'
                      Was laatst in de Fnac in Bordeaux en daar verkopen ze ingekaderde foto's van 'grootheden'. Er werd een foto verkocht voor 180€ van een zeilboot op de zee, maar zo onscherp dat je de boot amper nog kon herkennen. Ik zei nog tegen mij vrouw: 'Als je die foto op BD plaatst, word je dood gebliksemd wegens totaal onscherp.' :-) Bij mij zou deze foto de selectie op de achterkant van mijn D200 niet overleefd hebben, vrees ik.

                      Maar soit, ik ben ook voorstanders om buiten de lijntjes te lopen, kwestie van compositie, ed. Zoals zwart/witte concertfoto's... waarom niet?
                      www.YourConcertShots.com

                      Comment


                      • #12
                        Re: Kuddegedrag... ?

                        yup.. het gaat echter nu niet om wanneer een foto kunst is of niet, maar meer de regels die zo 'streng' worden nageleefd door sommige fotografen, zonder dat ze uberhaubt enig idee hebben wat er gaande is anno 2007.

                        10 jaar geleden was een peuk hot, nu is roken taboe, om maar een voorbeeld te geven. Maar 'mag' je dan niet meer een plaat schieten met een peuk? Als jij het nou leuk vindt, dan doe je dat toch?

                        Ik denk zelf dat de 'regels' op veel vlakken versoepeld zijn, maar aan de andere kant ook te maken hebben met mode.

                        Kijk naar het poseren van modellen. Veel poses zijn typisch 80th zoals men vaak zegt, maar tegenwoordig moet je als model een soort marionet zijn die aan touwtjes hangt en een zo dom mogelijk gezicht trekken... dan ben je high fashion
                        Vroeger was het borst vooruit, laat die tieten zien.. nu is het schouders zover mogelijk naar voren gebogen om de sleutelbeenderen te accenturen. Tja.. wie het weet mag het zeggen.

                        De fotograaf moet als laatste het hoofd doormidden snijden en de voeten weglaten en voila.. je komt in VOGUE


                        Maar ik denk dat Picasso het redelijk goed verwoordt. Het totaalplaatje moet je aanspreken, met of zonder hoofd, met of zonder neusgaten met of zonder vingers/voeten. En dat is nog een hele kunst hoor hahaha. Dus ik oefen gewoon verder en doe mijn ding.

                        Los daarvan zijn er ook heel veel verschillende soorten fotografie waar bij fashion bijv. minder gelet wordt op lichaamsdelen, hoort bij beauty weer wat anders, en bij straatfotografie ook.
                        Groetjes, Jörgen
                        www.beautyshoot.nl

                        Comment


                        • #13
                          Re: Kuddegedrag... ?

                          ik denk dat de kern van alles is dat je het "bewust" moet doen.
                          wat je ook doet, doe je ding bewust en weet waarmee je bezig bent.

                          heel mooi verwoord trouwens van picasso!
                          mag ik je quoten in een andere discussie?

                          mm
                          ∏__|_ ∏__|_
                          "no rules, great shots"
                          Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                          Comment


                          • #14
                            Re: Kuddegedrag... ?

                            Oorspronkelijk geplaatst door mm Bekijk bericht
                            ik denk dat de kern van alles is dat je het "bewust" moet doen.
                            wat je ook doet, doe je ding bewust en weet waarmee je bezig bent.

                            heel mooi verwoord trouwens van picasso!
                            mag ik je quoten in een andere discussie?

                            mm
                            Als die discussie niet over incest en/of volksdansen gaat, ja

                            Comment


                            • #15
                              Re: Kuddegedrag... ?

                              hé! wat heb jij tegen volksdans?

                              mm
                              ∏__|_ ∏__|_
                              "no rules, great shots"
                              Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                              Comment

                              Working...
                              X