Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

18-200mm de moeite?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 18-200mm de moeite?

    Hi guys,

    Momenteel zit ik met volgende objectieven op mijn D80:
    Tokina 12-24
    Tamron 28-75 f2.8
    Nikkor ED 80-200 f2.8

    Tot hiertoe heb ik er niets mee ingezeten om steeds heel die handel mee te zeulen. Een paar weken geleden ben ik naar Barcelona geweest. Na een dag rondlopen in de stad hing mijn schouder een halve meter lager...
    Nu heb ik mijn oog laten vallen op een Nikkor AF-S 18-200mm F 3.5-5.6G DX VR. Dit vooral om minder gewicht bij te hebben.
    Ik twijfel nog om die aan te schaffen omdat ik niet graag inboed op kwaliteit, wetende dat een objectief met die range altijd minder is.
    Wat raden jullie aan? Doen of niet doen? Is er echt zo'n groot kwaliteitsverlies of is dit aanvaardbaar?

    Grts,
    Geert
    Nikon D80 + Tokina 12-24 + Tamron 28-75 f2.8 + Sigma 105 f2.8 macro + Nikkor ED 80-200 f2.8 + SB-600

  • #2
    Re: 18-200mm de moeite?

    Optisch schijnt dit een goed objectief te zijn, qua bouw vind ik het maar een prul en staat daarom niet op mijn verlanglijstje
    (ook niet lichtsterk genoeg trouwens)
    Last edited by mexicano; 3 oktober 2007, 13:22.
    Canikon 40D - D200, D300

    Comment


    • #3
      Re: 18-200mm de moeite?

      Oorspronkelijk geplaatst door mexicano Bekijk bericht
      Optisch schijnt dit een zeer goed objectief te zijn
      Als ik me niet vergis, blijkt uit de photozone-tests dat het optisch gelijkaardige prestaties neerzet als een Tamron 18-200 (sommige punten beter, andere minder goed).
      Heeft natuurlijk wel VR.
      "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

      Comment


      • #4
        Re: 18-200mm de moeite?

        zou gewoon blijven zeulen hoor, gezien de lenzen die je al hebt.
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: 18-200mm de moeite?

          Ik heb 17-35 F2,8 AFS de 28-70 F2,8AFS en de 70-200 F2,8 AFS VR, en toch heb ik mij een 18-200AFS bijgekocht juist als ik geen zin heb om met heel de handel te gaan stappen, tja en dat de kwaliteit dan wat minder is jammer dan, maar is zeker nog wel acceptabel
          D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
          www.langenacker.nl

          Comment


          • #6
            Re: 18-200mm de moeite?

            Ik heb de lens ook en gebruik die op vakantie, bij luie buien enz.. Het grote bereik is ook handig bij sterk wisselende ondwerpen. Optisch goed, mechanisch ???
            Lensfouten zijn goed te corrigeren met PTLens, PS of de beste DXO.
            Last edited by hjanssen; 14 oktober 2007, 16:04.
            Nikons, Nikkors, Sigma's en Tamrons..15 tot 400mm en nu ook een Pen + Zuiko's en Lumix...

            Comment


            • #7
              Re: 18-200mm de moeite?

              ik heb de mijne (18-200mm) verkocht na aankoop van een 17-55mm...

              heb het gewicht er zeker voor over... d'r is een groot verschil! (voor mij toch)

              eventueel in een stad de 80-200mm gewoon thuis laten ...
              en een comfortabele rugzak kopen...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: 18-200mm de moeite?

                Meestal selecteer ik en laat ik wel een of ander objectief thuis. Een rugzak heb ik ook. Ik heb die 1x gebruikt en onhandig bevonden: als je regelmatig moet verwisselen van objectief terwijl alles op je rug hangt... Daardoor wordt die uiteindelijk toch gedegeradeerd tot handbagage, wat die nog onhandiger maakt dan een goeie tas.
                Ooit heb ik nog een Tamron 28-200 gehad: nooit gebruikt omwille van beduidend mindere kwaliteit van foto's. Die voelde ook aan als een plastieken prul... Die 28mm was ook iets te weinig. Na twee jaar in de kast liggen heb ik die maar verkocht. Als ik die 18-200 zou aanschaffen wil ik niet hetzelfde voorhebben! De prijs van de Nikkor 18-200 ligt wel een heel stuk hoger dan die tamron 28-200. Ik veronderstel dan ook wel dat die heel wat degelijker zal zijn.
                Het beste zou zijn dat ik die 28-200 eens ergens zou kunnen testen.
                Nikon D80 + Tokina 12-24 + Tamron 28-75 f2.8 + Sigma 105 f2.8 macro + Nikkor ED 80-200 f2.8 + SB-600

                Comment


                • #9
                  Re: 18-200mm de moeite?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Geve Bekijk bericht
                  Ooit heb ik nog een Tamron 28-200 gehad: nooit gebruikt omwille van beduidend mindere kwaliteit van foto's.
                  dat is precies de reden waarom ik m'n 18-200mm verkocht heb...

                  had enkel deze lens mee op reis naar mexico... en heb me dat echt wel beklaagd... focussen is traag, scherpte, aperture, bokeh...

                  maar als je daar niet kritisch op bent... dan is het een heel makkelijke lens...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: 18-200mm de moeite?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Geve Bekijk bericht
                    Meestal selecteer ik en laat ik wel een of ander objectief thuis. Een rugzak heb ik ook. Ik heb die 1x gebruikt en onhandig bevonden: als je regelmatig moet verwisselen van objectief terwijl alles op je rug hangt... Daardoor wordt die uiteindelijk toch gedegeradeerd tot handbagage, wat die nog onhandiger maakt dan een goeie tas.
                    Ooit heb ik nog een Tamron 28-200 gehad: nooit gebruikt omwille van beduidend mindere kwaliteit van foto's. Die voelde ook aan als een plastieken prul... Die 28mm was ook iets te weinig. Na twee jaar in de kast liggen heb ik die maar verkocht. Als ik die 18-200 zou aanschaffen wil ik niet hetzelfde voorhebben! De prijs van de Nikkor 18-200 ligt wel een heel stuk hoger dan die tamron 28-200. Ik veronderstel dan ook wel dat die heel wat degelijker zal zijn.
                    Het beste zou zijn dat ik die 28-200 eens ergens zou kunnen testen.
                    Ik zou die 18-200 VR van Nikon zeker kopen. Het geeft zeer goede resultaten en de degelijkheid valt ook wel mee. Ik zelf werk er al 2 jaar mee (ca 8000 opnamen mee gemaakt) en een vriend van mij die er ook een gelijk met mij heeft gekocht liet die na twee maanden van een hoogte van 2 meter op een betonnen vloer vallen in Oostenrijk. Buiten dus koud -ca 0 graden) Het objectief zat op een D200 met grip en kwam met het volle gewicht van toch zeker 2 kg op de voorkant van het objectief terecht. Schade: zonnekap in stukken en UV filter gescheurd en ingedeukt. Bij een vriendelijke fotozaak in Kitzbühel de ring er uit gepeuterd (na eerst zelf al het glas te hebben verwijderd) en voila, verder gaan. Tot op heden werkt alles nog steeds perpect. Dus kennelijk zit dat met de degelijkheid wel goed. Overigens maak ik soms afdrukken van 1 meter breed van opnamen gemaakt met de 18-200 en die zien er ook van dichtbij gestoken scherp en zeer contrtastrijk uit. Doen dus! (evt nog een Canon 500D erbij en er zal weinig zijn dat je niet mooi op de foto krijgt)
                    Nikon D300, Nikon 12-24mm - 18-200VR - Nikon f 2,8/80-200mm - Sigma 70mm macro - Sigma 50-500mm - tamron 1,4 pro converter en verder veel MF Nikon glas, 4 Gitzo's, Tassen en een complete Haselblad en Leica set die met pensioen zijn

                    Comment


                    • #11
                      Re: 18-200mm de moeite?

                      Met de scherpe lenzen die je nu al hebt ga je het verschil snel merken,
                      heb 2 x de 18 - 200 gehad en nu staat bij mij de 17 - 50 tamron er konstant op. Ik was vroeger een fervente fan van 18 -200 maar de tamron is gewoon zeer scherp en degelijk, vorige week naar UK geweest (met doelbewust enkel de tamron mee ) in de buurt van Oxford, natuur, parken, tuinen, pubs, manors .... en de tamron heeft een zeer goede job geleverd,
                      18 - 200 niet gemist.

                      Marc
                      Nikon F100 - Nikkor 28-70mm f/2.8 - oly mju II 35mm 2,8 - Olympus zoom 140

                      https://www.flickr.com/photos/138780768@N04/albums

                      Comment


                      • #12
                        Re: 18-200mm de moeite?

                        Heb die lens nu al eventjes en ben er tevreden mee, maar ...

                        het blijft voor mij een vakantielens, gewoon gemakkelijk om op een uitstap mee te nemen, en indien je voldoende licht hebt zodat je enkele stops kan diafragmeren zelf

                        en nu de maar, ik ben wel op zoek naar een zoomlens met een korter bereik en groter diafragma. In de richting van 18-50, f2.8 of beter , in ons somber landje is een f8 niet altijd haalbaar zelfs niet als je de iso naar boven schroeft.
                        Ronny

                        Comment


                        • #13
                          Re: 18-200mm de moeite?

                          Ik heb momenteel een tamron 18-200. jammer genoeg voorlopig de enigste lens.

                          Het is gemakkelijk dat je groothoek en zoom hebt in 1 lens maar de kwaliteit van de lens vind ik maar pover. Ook luid en traag scherpstellen.

                          Ik hoop dat er binnenkort een lichtsterker 18-200 uitkomt.

                          Ik heb trouwens wel zitten denken om mijn tamron 18-200 te verkopen en een nikkor 18-200 VR aan te schaffen want kwaliteit scheelt toch een stuk
                          nikon d300 en d90 met sb800 , nikon 17-55 f2.8; nikon 50mm f1.4 af-s, tamron 180mm f3.5 macro, nikon 70-200 VR f2.8 af-s, nikon 300mm f4 af-s en sigma 50-500

                          Comment


                          • #14
                            Re: 18-200mm de moeite?

                            Oorspronkelijk geplaatst door Geve Bekijk bericht
                            Een paar weken geleden ben ik naar Barcelona geweest. Na een dag rondlopen in de stad hing mijn schouder een halve meter lager...Grts,
                            Geert
                            Koop een goeie tas of rugzak en je hebt betere lenzen en geen zere schouder.

                            Ikzelf heb de Tamrac Expedition 7 en de Lowepro 200aw, de Lowepro gaat mee als ik niet veel met een tas hoef te lopen, en de Tamrac heb ik in Slowakije en Tsjechie aardig wat keren een goeie 10u op een dag omgehad en niks geen last met ong 12kg op je rug.

                            Greetz rich
                            D700+grip |F80+grip| Nikkor 50 1.8+1.4 AF-D / 80-200 f2.8 AF-S / 300mm f4 IF-ED | Sigma 12-24 / 150 macro | Tamron 28-75 | M42 spul | SB28 / 800 / 900 / R1C1| Strobist Gear | 055xprob + 486rc2 / 680B + 484rc2 | Tamrac Expedition 5/7 | Lowepro 200aw

                            Comment


                            • #15
                              Re: 18-200mm de moeite?

                              Persoonlijk vind ik dit een heel handige lens wanneer ik eens "licht" bepakt een uitstapje wil maken. De VR is mij ook al een paar keer goed van pas gekomen op plaatsen waar ik voorwerpen wou fotograferen en flitsen verboden was. Het is natuurlijk geen lens die je gaat inzetten voor sportreportages maar dat is ook niet de bedoeling van onze vraagsteller denk ik. Wat de bouw betreft zou ik die zeker niet als prul bestempelen. Het is uiteraard geen 80-200 AF-D maar het feit dat ze wat lichter uitvalt komt mij dan ook goed uit op een"luie dag". Wat mij het meeste stoort is de lens-creep waar al zoveel werd over geschreven. Dat is dan ook het enige minpunt wat nu bij mij opkomt. Besluit: ik zou nooit mijn duurdere lenzen verkopen maar het is een praktische aanvulling vind ik toch ...

                              Dany.

                              Comment

                              Working...
                              X