Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 400D, objectief geblokkeerd

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 400D, objectief geblokkeerd

    Hallo,

    Eind augustus kocht ik bij Fnac Brussel een Canon 400D met de standaard 18-55mm lens. 14 Dagen later kocht ik de Canon 50mm lens.

    Na 2 dagen geraakte deze lens op de éen of andere manier geblokkeerd op mijn 400D. Onmogelijk om deze er nog af te krijgen (maar toestel werkte prima). Je drukt de lens release in, je kan de lens 2 cm draaien, en dan blokeert ze. Je draait ze terug, en het toestel werkt weer...

    De verkoper in Fnac had dit ook nog nooit gezien, en stelde voor om het toestel in reparatie te sturen.
    Nu weigeren ze dit toestel te repareren onder garantie, en vragen ze de standaard 300 Euro!

    Wat kan ik in s'hemelsnaam verkeerd doen bij het mounten van een lens? Ik heb er in mijn leven al heel wat verwisseld.
    Nergens vond ik iets terug over geblokkeerde objectieven, is er iemand die dit ook al meegemaakt heeft?

    Anderszijds, is er iemand die me kan helpen op welke manier ik dit moet aanpakken? (schrijven naar Canon, Fnac, Test-Aankoop?)

    Bedankt voor alle nuttige tips die jullie me kunnen bezorgen, zodat ik eindelijk kan genieten van dit toestel (gedurende die 14 dagen had ik er al 500 kiekjes mee genomen!).

    William

  • #2
    Re: Canon 400D, objectief geblokkeerd

    Voor wat het waard is:

    Ik heb geen idee via welk reparatiecentrum je verdeler werkt maar de "klassieker" schijnt Etbass in Nederland te zijn. Persoonlijk vind ik de service daar bepaald stroef (om beleefd te blijven) .. Wat velen misschien niet weten is dat er (tenminste?) 3 Noord-Franse Canon service facilities zijn die ook geacht worden om herstellingen uit België en Luxemburg te doen .. Het dichtsbijzijnde is mogelijk dat van
    S-INter SA - 73 rue Alfred Nobel - 62880 Vendin Le Vieil
    Tél : +825 800 391 (Pour la France) - (33) +3 321 797 316 (pour le Bénélux)

    Vendin Le Vieil ligt vlak tegen Bethune in het uiterste Noorden van Frankrijk (De 2 andere liggen in omgeving Straatsburg en Le Havre)
    .. en 't is parler Français natuurlijk
    HTH

    Comment


    • #3
      Re: Canon 400D, objectief geblokkeerd

      De 18-55 is als ik mij niet vergis een EF-S lens. Die andere ook? De mountpositie verschilt tussen EF en EF-S lenzen (rood punt voor EF, wit punt voor EF-S).

      Wie weigert dit te repareren onder garantie? Canon? Of FNAC die het niet wil versturen onder garantie? Informeer je eerst goed over hoe, wat, waarom?

      Comment


      • #4
        Re: Canon 400D, objectief geblokkeerd

        Oorspronkelijk geplaatst door lanckwi Bekijk bericht
        Hallo,

        Eind augustus kocht ik bij Fnac Brussel een Canon 400D met de standaard 18-55mm lens. 14 Dagen later kocht ik de Canon 50mm lens.

        Na 2 dagen geraakte deze lens op de éen of andere manier geblokkeerd op mijn 400D. Onmogelijk om deze er nog af te krijgen (maar toestel werkte prima). Je drukt de lens release in, je kan de lens 2 cm draaien, en dan blokeert ze. Je draait ze terug, en het toestel werkt weer...

        De verkoper in Fnac had dit ook nog nooit gezien, en stelde voor om het toestel in reparatie te sturen.
        Nu weigeren ze dit toestel te repareren onder garantie, en vragen ze de standaard 300 Euro!

        Wat kan ik in s'hemelsnaam verkeerd doen bij het mounten van een lens? Ik heb er in mijn leven al heel wat verwisseld.
        Nergens vond ik iets terug over geblokkeerde objectieven, is er iemand die dit ook al meegemaakt heeft?

        Anderszijds, is er iemand die me kan helpen op welke manier ik dit moet aanpakken? (schrijven naar Canon, Fnac, Test-Aankoop?)

        Bedankt voor alle nuttige tips die jullie me kunnen bezorgen, zodat ik eindelijk kan genieten van dit toestel (gedurende die 14 dagen had ik er al 500 kiekjes mee genomen!).

        William
        Heb je van beide de aankoopfakturen? Als je binnen de garantieperiode zit denk ik zowiezo dat het niks mag kosten.
        Indien niet, zou ik gewoon de plastieken 50 1.8 opgeven, en "vakkundig" demonteren. tip, maak een breekmes roodgloeiend, en snij de lens in schijfjes eraf. Kost je dan toch "maar" een 50mm f1.8 mkII.
        Lijkt niet erg profi, deze oplossing, maar is wel de meest economische denk ik.
        Groeten

        Comment


        • #5
          Re: Canon 400D, objectief geblokkeerd

          Aangezien beide delen (body en lens) nog niet zo lang geleden aangekocht zijn, zou ik denken dat je toch garantie moet krijgen. Waarschijnlijk is er in de camera of de lens iets losgekomen, en daarom krijg je de lens er niet meer af.

          Het is normaal dat je lenzen wisselt op een DSLR, ze mogen dat dus niet inbrengen om de garantie te laten vervallen. Als je zelf begint met de boel uit elkaar te halen, dan begrijp ik dat de garantie vervalt, maar in dit geval zou Canon toch moeten zorgen dat alles gratis gerepareerd wordt.
          Als je nu een Sigma of Tamron op de body geblokkeerd zou hebben zitten, dan zal het wel iets moeilijker liggen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #6
            Re: Canon 400D, objectief geblokkeerd

            Ik weet niet of het probleem hetzelfde is, maar het lijkt toch op dit probleem :
            Ik heb zonet een lens met extention tube van kenko tweedehands gekocht ( NA36 mm ). Aan de zijkant van de tube naast dat rood bolleke zit zo'n grijs lepke. Nu komt mijn probleem... Ik krijg die lens niet van die extention tube. Als ik hem een kwart toerke losdraai ( zoals een gewone lens op uw body ) dan komt hij een
            Canon 400D, 60D+ canon 17-85 IS usm + Sigma 105 F2.8 Macro + canon 50mm 1.8 + canon 70-200 l IS 4.0 + Metz 48 AF1

            Comment


            • #7
              Re: Canon 400D, objectief geblokkeerd

              Bedankt al voor jullie reacties.

              Een paar kleine verduidelijkingen:

              - apparaat is in reparatie bij Fnac Brussel, ik heb er geen idee van waar het gerepareerd wordt.

              - lens is correct geplaatst (is een EF lens) ..., want het apparaat werkt zonder problemen...

              - uiteraard heb ik van beide de aankoopfactuur.

              William

              Comment


              • #8
                Re: Canon 400D, objectief geblokkeerd

                Oorspronkelijk geplaatst door lanckwi Bekijk bericht
                Nu weigeren ze dit toestel te repareren onder garantie, en vragen ze de standaard 300 Euro!
                Oorspronkelijk geplaatst door lanckwi Bekijk bericht
                apparaat is in reparatie bij Fnac Brussel ... uiteraard heb ik van beide de aankoopfactuur
                dus valt dit toch wel onder garantie?
                om welke reden willen zij (FNAC?) de garantie niet toepassen?
                als ik me niet vergis is het trouwens canon, en niet fnac die bepaald
                of iets wel of niet onder garantie valt ...

                alvast goeie moed!

                mm
                ∏__|_ ∏__|_
                "no rules, great shots"
                Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 400D, objectief geblokkeerd

                  Dit is typisch Fnac, zij moeten die dingen opsturen naar de leverancier en rekenen dit door aan de klant. Maar 300 Euro is wel heel veel om iets op te sturen.

                  Het beste is om ergens anders uw dingen te kopen in de toekomst. Dan heb je een betere prijs en een betere service.
                  Tot sluitertijd, Dirk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 400D, objectief geblokkeerd

                    Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                    Dit is typisch Fnac, zij moeten die dingen opsturen naar de leverancier en rekenen dit door aan de klant. Maar 300 Euro is wel heel veel om iets op te sturen.

                    Het beste is om ergens anders uw dingen te kopen in de toekomst. Dan heb je een betere prijs en een betere service.
                    Hallo, het zijn niet de verzendkosten die gerekend worden (dat mogen ze trouwens niet onder garantie), maar wel degelijk de fixed reparatie prijzen voor een Canon 400D en het objectief 50mm.

                    Ik heb ondertussen mijn beklag gedaan bij Fnac Brussel (probeer daar maar eens binnen te geraken per telefoon, fax of email...) en Canon.

                    Van Canon heb ik ondertussen een weinig bemoedigend antwoord gekregen, aangezien er stukken zijn van de body en van het objectief, moeten beide vervangen worden.

                    Van waar die stukken komen is me een raadsel, waarschijnlijk heeft die technieker geprobeerd van het objectief er toch af te halen, en de boel geforceerd...
                    Ik zelf heb niks geforceerd (komaan zeg, met een toestel van 14 dagen oud), en ook de verkoper van Fnac vond dat we er beter afbleven.

                    Zoals ik al zei werkt het toestel nog prima toen ik het binnendeed, alleen kreeg ik er dat stom objectief niet af (ik kan dan ook heel moeilijk geloven dat er stukken af waren).

                    Ik houd jullie op de hoogte... you never know.

                    William

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 400D, objectief geblokkeerd

                      die fixed reparatieprijs is BUITEN garantie!
                      kun je de persoon van fnac die je camera aannem
                      laten verklaren dat toestel en lens intact waren?
                      zeker doen, want zoals ik het me hier nu voorstel
                      heb jij gewoon recht op een nieuwe 400D én 50mm!

                      mm
                      ∏__|_ ∏__|_
                      "no rules, great shots"
                      Book of Fame 2009 - BESTEL HIER

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 400D, objectief geblokkeerd

                        Ik zou eens bellen met ETB. Daar pakt altijd iemand op en ik werd altijd netjes geholpen.

                        'k Heb net een objectief terug uit herstelling, en 'k heb ook niks moeten betalen.

                        Dave
                        pixelpusher

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 400D, objectief geblokkeerd

                          Oorspronkelijk geplaatst door GroovBird Bekijk bericht
                          Ik zou eens bellen met ETB. Daar pakt altijd iemand op en ik werd altijd netjes geholpen.

                          'k Heb net een objectief terug uit herstelling, en 'k heb ook niks moeten betalen.

                          Dave
                          Bedankt Dave voor je reactie.

                          Ik heb al contact gehad met ETB, hun antwoord was:

                          "Het probleem komt inderdaad welleens voor ja.
                          Constateren wij geen schade door derden dan zal het onder garantie hersteld worden als u de aankoopbon meestuurd."

                          Had ik dat geweten, ik had de camera natuurlijk direct naar hen gestuurd...

                          Maar ondertussen is de camera bij Fnac of Canon.

                          Gisteren werd ik gecontacteerd door Canon, en die stuurde mij foto's van het objectief, met stukken er af, en ook de body is beschadigd.

                          Deze morgen werd ik gecontacteerd door Fnac, en die verwijzen me uiteraard naar Canon... om gek van te worden...

                          Blijkbaar heeft iemand (Fnac of Canon) geprobeerd van het objectief er af te halen, met geweld, en dat is het resultaat (als je wil kan ik die foto's eens posten).

                          Fnac zegt nu dat Canon de garantie weigert en stuurt me een devis van 300 Euro..., als ik het devis weiger moet ik nog 50 Euro betalen (en krijg ik een kapotte camera en objectief terug)...

                          Ik heb helemaal geen zin om de weg van aangetekende brieven, test-aankoop, enz te gaan (ik heb andere zorgen rond mijn kop), maar ik vrees dat er niks anders zal opzitten...



                          Vriendelijke groeten,

                          William

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 400D, objectief geblokkeerd

                            Als je lid bent van Test-Aankoop, dan moet je die zo snel mogelijk een mailtje sturen. Ik ben er zeker van dat er dan wel iets anders geregeld wordt dan die 300 euro die ze je willen laten betalen.

                            Ik geloof nooit dat Fnac of Canon met dit soort negatieve "reclame" in Test-Aankoop willen staan

                            Je mag daar ook wel eens vermelden dat er hier op BD ook heel wat potentiele klanten zitten, die ook liever een klantvriendelijkere oplossing zouden zien als ze zelf problemen krijgen met een toestel dat ze bij Fnac gekocht hebben (en dan hoeft het niet alleen over digitale camera's te gaan).

                            (Ik heb zelf jaren geleden mijn Test-Aankoop abonnement opgezegd omdat ik er toch nooit veel voordeel uitgehaald heb.)
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 400D, objectief geblokkeerd

                              Oorspronkelijk geplaatst door lanckwi Bekijk bericht
                              Bedankt Dave voor je reactie.

                              Ik heb al contact gehad met ETB, hun antwoord was:

                              "Het probleem komt inderdaad welleens voor ja.
                              Constateren wij geen schade door derden dan zal het onder garantie hersteld worden als u de aankoopbon meestuurd."

                              Had ik dat geweten, ik had de camera natuurlijk direct naar hen gestuurd...

                              Maar ondertussen is de camera bij Fnac of Canon.

                              Gisteren werd ik gecontacteerd door Canon, en die stuurde mij foto's van het objectief, met stukken er af, en ook de body is beschadigd.

                              Deze morgen werd ik gecontacteerd door Fnac, en die verwijzen me uiteraard naar Canon... om gek van te worden...

                              Blijkbaar heeft iemand (Fnac of Canon) geprobeerd van het objectief er af te halen, met geweld, en dat is het resultaat (als je wil kan ik die foto's eens posten).

                              Fnac zegt nu dat Canon de garantie weigert en stuurt me een devis van 300 Euro..., als ik het devis weiger moet ik nog 50 Euro betalen (en krijg ik een kapotte camera en objectief terug)...

                              Ik heb helemaal geen zin om de weg van aangetekende brieven, test-aankoop, enz te gaan (ik heb andere zorgen rond mijn kop), maar ik vrees dat er niks anders zal opzitten...



                              Vriendelijke groeten,

                              William

                              Het ziet er naar uit dat één of andere "held" bij de Fnac het zelf heeft proberen op te losen, en het toestel heeft beschadigd. Waarschijnlijk proberen ze het nu op u af te schuiven om te mijden dat deze "Fnac technieker" problemen zou krijgen door zijn of haar "geklungel". Heb je al eens contact opgenomen met een verantwoordelijke bij de Fnac?

                              Ik zou in ieder geval een aangetekende brief naar zowel de directie van de Fnac als Canon sturen welke duidelijk uw situatie beschrijft.

                              Fnac, Carrefour, Makro, etc... allemaal hetzelfde, verwacht geen advies dat op iets trekt, en vermijd hun technische dienst als de pest!
                              Canon met glas...

                              Comment

                              Working...
                              X