Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Balans Body en lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Balans Body en lens

    Na veel twijfelen om men 1D de deur uit te doen voor nen 400D heb ik dit weekend toch maar eens naar mediamarkt gestapt. daar stond een 400D met een 28-300L op. Natuurlijk kon ik het niet laten om dit vast te nemen, en ja hoor... Bijna uit men handen . de gewichtsverhouding tussen lens en body is niet normaal. ernaast stond een 30D met 100-400L en dit voelde als bijna mijn 1d aan . Ik denk toch dat mijn volgende body een 30D+grip of 40D+ grip ga worden of indien budget 1d MKII
    Canon eos 30D met L glas + Kodak z8612IS
    http://www.racenews.be

  • #2
    Re: Balans Body en lens

    blijkt maar weer; bij aanschaf van fotoapperatuur, ga naar de winkel en pak vast die handel.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Balans Body en lens

      Oorspronkelijk geplaatst door blazor Bekijk bericht
      Na veel twijfelen om men 1D de deur uit te doen voor nen 400D heb ik dit weekend toch maar eens naar mediamarkt gestapt. daar stond een 400D met een 28-300L op. Natuurlijk kon ik het niet laten om dit vast te nemen, en ja hoor... Bijna uit men handen . de gewichtsverhouding tussen lens en body is niet normaal. ernaast stond een 30D met 100-400L en dit voelde als bijna mijn 1d aan . Ik denk toch dat mijn volgende body een 30D+grip of 40D+ grip ga worden of indien budget 1d MKII
      De combinatie 100-400 + 400D is nog licht genoeg om in een rugzakje heel de dag mee te nemen, en een 30D/40D is niet zoveel zwaarder
      Balans ? Je houdt gewoon de lens vast, de body hangt eraan

      Ik zou wel graag een 1D hebben voor de betere AF om te beginnen, maar wat is de toegevoegde waarde van een grip

      Comment


      • #4
        Re: Balans Body en lens

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        Ik zou wel graag een 1D hebben voor de betere AF om te beginnen, maar wat is de toegevoegde waarde van een grip
        Voor mij: als je veel foto's maakt in portrait (vertikale stand) dan weet je een grip snel te waarderen. Daarnaast wordt de balans beter door het lagere zwartepunt (batterij zit lager).

        Comment


        • #5
          Re: Balans Body en lens

          @Blazor: dat is precies de reden waarom ik ook de 400D links laten liggen heb.
          Body is te klein, een 30D met een grip is direct een ander verhaal. Maar die grip is wel niet goedkoop! (160euro voor de BG-E2)
          Canon EOS 30D | 18-55mm (kit) | 50mm 1.8 II | EF 70-200mm f/4L USM | Speedlite 430ex | Manfrotto 055XB Tripod
          Meer op: www.xindi.be

          Comment


          • #6
            Re: Balans Body en lens

            Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
            Voor mij: als je veel foto's maakt in portrait (vertikale stand) dan weet je een grip snel te waarderen. Daarnaast wordt de balans beter door het lagere zwartepunt (batterij zit lager).
            De batterij zit wel lager, maar ze weegt ook maar 78 gram (op mijn keukenweegschaaltje van den Aldi). Tegenover bijvoorbeeld een 70-200 f2,8 L IS (1675gr met zonnekap maar zonder de lensdoppen) zal het gewicht van die akku + de grip ook niet erg veel aan de balans veranderen.

            Ik gebruik geen grip, en ik heb er ook helemaal geen nodig. De balans van de 20D en de 40D is zo al prima zonder dat ik onderaan de camera nog een extra onderdeel moet hangen waardoor de camera niet meer in mijn fototas past.

            Foto's maken in de verticale stand is ook geen enkel probleem, dat ging vroeger met een analoge reflex ook zonder een grip.

            Een 20D/30D/40D ziet er voor de meeste mensen zo al indrukwekkend genoeg uit, je moet die niet nóg groter willen maken, ze komen zo ook al vragen "in welke gazet" de foto's komen.

            Volgens mij dient zo'n grip in veel gevallen om toch maar "de grootste" te hebben...

            Het is zo'n toebehoren dat niemand echt nodig heeft, maar waaraan Canon (en de winkeliers natuurlijk ook) heel wat geld kan verdienen.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Balans Body en lens

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              De batterij zit wel lager, maar ze weegt ook maar 78 gram (op mijn keukenweegschaaltje van den Aldi). Tegenover bijvoorbeeld een 70-200 f2,8 L IS (1675gr met zonnekap maar zonder de lensdoppen) zal het gewicht van die akku + de grip ook niet erg veel aan de balans veranderen.
              Zie natuurkundelessen "Hefboomwerking" 2e klas middelbare school.

              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
              Foto's maken in de verticale stand is ook geen enkel probleem, dat ging vroeger met een analoge reflex ook zonder een grip.

              Een 20D/30D/40D ziet er voor de meeste mensen zo al indrukwekkend genoeg uit, je moet die niet nóg groter willen maken, ze komen zo ook al vragen "in welke gazet" de foto's komen.

              Volgens mij dient zo'n grip in veel gevallen om toch maar "de grootste" te hebben...

              Het is zo'n toebehoren dat niemand echt nodig heeft, maar waaraan Canon (en de winkeliers natuurlijk ook) heel wat geld kan verdienen.
              Natuurlijk gaat het ook zonder maar 't is maar wat je gewend bent. Ook op mijn analoge zat 't er al op (motordrive, geen batterijhouder). Ik denk zelf niet dat de grootste hebben voor veel mensen een overweging zal zijn een grip aan te schaffen. Maar dan nog mag ieder voor zichzelf uitmaken of hij/zij het geld ervoor over heeft.

              Comment


              • #8
                Re: Balans Body en lens

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Foto's maken in de verticale stand is ook geen enkel probleem, dat ging vroeger met een analoge reflex ook zonder een grip.

                Volgens mij dient zo'n grip in veel gevallen om toch maar "de grootste" te hebben...

                Het is zo'n toebehoren dat niemand echt nodig heeft, maar waaraan Canon (en de winkeliers natuurlijk ook) heel wat geld kan verdienen.
                Je hebt inderdaad ook een duim om op de ontspanner te drukken

                Voor de rest geen verdere commentaar

                Comment


                • #9
                  Re: Balans Body en lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                  Zie natuurkundelessen "Hefboomwerking" 2e klas middelbare school.
                  De middelbare school is voor mij al een hele tijd geleden, maar als met een zware lens werkt, dan neem je de camerabody toch nooit met twee handen vast?

                  Met de rechterhand neem je de camera vast, en met de linker de lens, op die manier kan je het geheel toch altijd in evenwicht houden?

                  Als dat niet het geval zou zijn, dan zou je verschillende blokjes lood moeten meenemen, om voor elke lens de "perfecte balans" te krijgen. Voor een 50mm f1,8 heb je dan niet veel lood nodig (daarbij moet je misschien wat lood aan de lens hangen), maar voor een 70-200 f2,8 wordt dat toch een flinke brok. En hoe ga je dan een 100-400 uitbalanceren, als je daarbij naar 400mm gaat, dan wordt ze een flink stuk langer, en krijg je dus ook een grotere hefboomwerking.

                  Met een grip zal de balans dus ook nooit juist zijn, de manier waarop je het geheel vastneemt is veel belangrijker dan die paar honderd gram verschil van een grip + akku.

                  Als je hetzelfde gewicht onder de camera hangt (met een grip dus) zal er niet veel verschil zijn in de balans, hang je datzelfde gewicht verder naar achter, dan is er wel een verschil (de hefboomwerking dus). Maar dan zal het vrij moeilijk worden om nog foto's te maken.


                  Natuurlijk moet iedereen het voor zichzelf uitmaken of een grip werkelijk beter is, maar ik hou de boel liefst zo licht en compact mogelijk.
                  http://barthuysmans.smugmug.com/
                  BD0338BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: Balans Body en lens

                    Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                    Ook op mijn analoge zat 't er al op (motordrive, geen batterijhouder).
                    Bij mijn EOS 1000F zat de motordrive ingebouwd, daar moest ik gelukkig geen extra kosten aan maken om het filmpje automatisch door te laten draaien.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Balans Body en lens

                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      maar ik hou de boel liefst zo licht en compact mogelijk.
                      Heb je deze camera soms? http://www.gizmag.com/go/7823/

                      Comment


                      • #12
                        Re: Balans Body en lens

                        Zo'n grip vind ik een handige manier om power 'bij te tanken'
                        Bovendien verschaft me de MD80 althans nu eens eindelijk serieuze toegang tot de AE/AL-knop; voorheen zat die altijd buiten bereik vlak voor mijn oog (bril)
                        En het 'voelt' beter aan, zeker met mijn 'kleine maar kwalitatieve' lensjes (50 ZF, 60 Micro en 85 mm primes)
                        Zoals ik evenmin van het plastiek-gevoel van sommige nieuwe Nikkors hou
                        (er is plastiek en plastiek - voor degene die mochten opmerken dat de D80 ook daarvan gemaakt is)
                        Last edited by mexicano; 3 oktober 2007, 14:52.
                        Canikon 40D - D200, D300

                        Comment


                        • #13
                          Re: Balans Body en lens

                          Oorspronkelijk geplaatst door Leonidas Bekijk bericht
                          Heb je deze camera soms? http://www.gizmag.com/go/7823/
                          Die is zeker compact en licht genoeg, maar ik vrees dat de mogelijkheden wat tegenvallen.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment

                          Working...
                          X