Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Langere macro = samengedrukt vlak beeld?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Langere macro = samengedrukt vlak beeld?

    Hoi,

    Ik vraag me af of een langere macro die over het algemeen geprezen wordt voor zijn grotere werkafstand het onderwerp niet teveel "platdrukt". Zou je m.a.w. met een kortere macro plaatjes met veel meer diepte kunnen maken?

    MVG,

  • #2
    Re: Langere macro = samengedrukt vlak beeld?

    Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
    Hoi,

    Ik vraag me af of een langere macro die over het algemeen geprezen wordt voor zijn grotere werkafstand het onderwerp niet teveel "platdrukt". Zou je m.a.w. met een kortere macro plaatjes met veel meer diepte kunnen maken?

    MVG,
    Het grote voordeel van een lange macro is niet alleen de grotere werkafstand maar juist het feit dat je daardoor veel beter dingen kunt isoleren van hun achtergrond. Daarom werk ik graag met een 300mm.

    Comment


    • #3
      Re: Langere macro = samengedrukt vlak beeld?

      Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
      Het grote voordeel van een lange macro is niet alleen de grotere werkafstand maar juist het feit dat je daardoor veel beter dingen kunt isoleren van hun achtergrond. Daarom werk ik graag met een 300mm.
      Bij mijn foto's werkte dit alvast niet, waarschijnlijk ook al omdat mijn onderwerp temidden van de eikels en bladeren lag Ik was ook met een 300mm op stap, maar dan meer voor vogeltjes (kortste focusafstand 2.5m) Ik ga in ieder geval binnenkort verschillende macro's eens met elkaar vergelijken qua "diepte".

      MVG,

      Comment


      • #4
        Re: Langere macro = samengedrukt vlak beeld?

        Oorspronkelijk geplaatst door hvr_oosterzele Bekijk bericht
        Het grote voordeel van een lange macro is niet alleen de grotere werkafstand maar juist het feit dat je daardoor veel beter dingen kunt isoleren van hun achtergrond. Daarom werk ik graag met een 300mm.
        Toevallig vandaag eentje gepost met de Sigma 500, niet bepaald een macrolens met zijn kortste scherpstelafstand van 4 meter, maar het illustreert wel heel goed wat je bedoeld.
        fotosite

        Comment

        Working...
        X