Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bedrag voor trouw fotograferen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • bedrag voor trouw fotograferen

    Beste



    Ik heb een groot probleem en daarom vraag ik het aan een pro,



    Ik moet op 2 november een trouw gaan trekken van iemand dat ik nog nooit heb gezien maar wel is deze persoon familie van een kennis.

    Ik moet de trouw foto’s trekken,de foto’s in het stadhuis trekken en een deel van de trouwfeest s’avonds.



    Nu vraagt deze vrouw hoeveel ik vraag,nu aan jullie hoeveel vragen jullie voor zo’n sessie en hoe pakken jullie dit aan voor de foto’s en de afdrukken

    Ik heb net gelezen op het forum dat een semi-pro of amateur een kleine
    12OO euro mag vragen klopt dit,is dit niet wat veel voor een dagje fotografie

    http://forum.belgiumdigital.com/show...t=bedrag+trouw hier de link ervan



    kunnen jullie mij helpen hoe ik dit moet aan pakken???





    Met vriendelijke dank

    Dean
    Last edited by dean-eos300d; 30 september 2007, 20:43.
    30D + BP + EF 28-200 + EFS 10-22+ EF 50 1.8 + 100MM macro 2.8 + ringflits + ex420 + CF 12GIG + nog wa ander materiaal

  • #2
    Re: bedrag voor trouw fotograferen

    Ik heb geen kennis, maar als dit enkel voor fotograferen is, zonder album, lijkt me dat nogal veel.
    Wij hebben voor ons huwelijk zoveel betaald all-in bij een professionele fotograaf.
    Al doende leert men...

    Flickr

    Comment


    • #3
      Re: bedrag voor trouw fotograferen

      Hoeveel ervaring heb je?

      Hoeveel huwelijken heb je al gefotografeerd?

      Hoe veel garantie kun je geven dat het absoluut niet mislukt?
      Heb je een assistent voor het vasthouden van reflectie-schermen, parapluu's ed.?
      Neem je iemand mee als back-up........ of heb je een reserve-camera?

      Is dat alles niet het geval, dan zou ik het maar gratis doen of tegen kostprijs.
      Als het lukt ben jij een ervaring rijker en is je naam meer bekend.
      En zo niet................
      ANALOOG: Minolta XG9, Minolta 500si super, Pentax X50 met allemaal veel glaswerk
      Ook: DIGITAAL: Canon 20D

      Comment


      • #4
        Re: bedrag voor trouw fotograferen

        (hint) Don't just ask the price on a pro, ask them to shoot it too. If these people are going to give €1200, they can afford someone who'll make sure it's done well.

        Comment


        • #5
          Re: bedrag voor trouw fotograferen

          als je hier moet vragen hoe je't aan moet pakken....

          don't!
          some toys 4 big boys
          http://www.gerthuygaerts.com - my facebook - my twitter

          Comment


          • #6
            Re: bedrag voor trouw fotograferen

            Oorspronkelijk geplaatst door dean-eos300d Bekijk bericht
            is dit niet wat veel voor een dagje fotografie

            een dagje? laat me niet lachen .. de afwerking kost meer tijd dan de tijd dat je fotografeerd .. en dan heb je het album nog niet samengesteld (daar kruipt nog eens tijd in)

            Comment


            • #7
              Re: bedrag voor trouw fotograferen

              Er is mij ook gevraagd om dé huwelijksreportage van mijn nicht te doen, ik heb vriendelijk uitgelegd dat ik vind onvoldoende garanties te kunnen geven dat er niets fout loopt.
              Zijn samen op zoek gegaan naar een pro. Hebben afspraken gemaakt dat ik mee kan fotograferen. Hij het formele, ik het informele.

              Zou het persoonlijk nooit alleen doen als amateur. Voor het koppel is het dé dag van je leven en jij zou maar eens een probleem met je camera of lens, of flitser krijgen...
              BD1094BE - Canon 40D en nog één en ander.

              Comment


              • #8
                Re: bedrag voor trouw fotograferen

                het is inderdaad meer dan een dagje!

                eerst en vooral goed afspreken met de trouwers wat ze van je kunnen verwachten... is het een CD? een foto album? ... Hoeveel foto's? Bewerkt? ga je in photoshop de auto die in de weg stond weghalen? Het fotoalbum is voor de meeste trouwers een erg belangrijke zaak... tenzij je het gratis doet... dan mogen ze er niet zo veel van verwachten...

                heb je de geschikte lenzen? feest en kerk is meestal redelijk donker dus 2.8 lenzen of beter vereist. Heb je genoeg geheugen? Batterijen? enz...

                Ben je goed vertrouwd met flits-fotografie?

                en dan natuurlijk... wat ga je doen als je toestel het niet doet op die bewuste dag? of je flits?

                doe het alleen als je je heel goed kan voorbereiden, als je je gebrek aan pro kennis kan invullen door andere creatieve diensten...

                een huwelijk gaat bij momenten erg snel en je krijgt geen tweede kans... Weet dus precies wat er gaat gebeuren, maak een draaiboek, ga met de pastoor praten, de schepen, ga de feestzaal inspecteren, de kerk...

                kies samen met de trouwers de locaties voor de fotoshoot en ga dat ook minstens één keer gaan oefenen...

                ...

                als je hier allemaal positief op kan antwoorden, dan zou ik zeggen... ga er voor!
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: bedrag voor trouw fotograferen

                  Tricky om je op dat gebied te begeven als je betalend gaat werken, zonder ervaring.
                  BD0808BE

                  Comment


                  • #10
                    Re: bedrag voor trouw fotograferen

                    Oorspronkelijk geplaatst door trebs Bekijk bericht
                    (hint) Don't just ask the price on a pro, ask them to shoot it too. If these people are going to give €1200, they can afford someone who'll make sure it's done well.
                    Word!

                    De zin "Ik heb een groot probleem en daarom vraag ik het aan een pro" doet me blindelings vermoeden dat je niet gevestigd bent als fotograaf. Een huwelijk fotograferen, zonder facturatie achteraf ... mmm

                    Hobby = hobby en een huwelijk tegen zo'n vergoeding fotograferen is een vak appart ...
                    www.fotofolio.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: bedrag voor trouw fotograferen

                      15 jaar gehuwd. Ik betaalde toen bij een professionele fotograaf, album inbegrepen, bewerkt en binnen de twee weken geleverd, 36.000 BEF (€ 900). Het was een klassiek maar wel een klasse-album.

                      Wat denk je zelf dat je kan vragen ?
                      - Ervaring ?
                      - Ervaring in de bewerking ?
                      - Levertermijn voor de foto's en het album ?
                      - Kwaliteitsgarantie ?
                      - Materiaal ?

                      Wat mezelf betreft... men mag mij vragen avondfeesten en reportages rond een huwelijk te doen, wat ik met plezier zal doen, maar een huwelijksalbum, dat zou ik enkel aannemen onder bepaalde voorwaarden :
                      - kwaliteit is niet gegarandeerd, dus men moet kunnen leven met wat ik lever,
                      - termijn voor een album kan heel lang zijn, en niet tevoren te bepalen,
                      - en... zij moeten zich er 100% van bewust zijn, dat er al eens 't één en ander kan mislopen.

                      Dat je er iets voor vraagt, lijkt me logisch. Je kosten zouden min of meer gedekt moeten zijn en je tijd... als je die helemaal moet gaan rekenen, dan vrees ik dat het koppeltje duurder uitkomt dan bij een professionele fotograaf. Een paar dagen bewerking steek je daar al gauw in, digitaal.

                      Niet dat het je niet gegund is, maar € 1.200 lijkt me toch ietwat te veel...
                      Als ik al een huwelijk zou doen, zou 't zijn bij iemand waar ik van weet dat ze zich geen professionele fotograaf kunnen veroorloven, om hen toch "iets" te geven. Als mijn kosten dan gedekt zijn, is 't voor mij in orde. After all... ik ben geen professional, en ik kan niet factureren en... Een huwelijk is nog altijd, jammer genoeg, slechts voor 33% van de mensen, een "once in a lifetime" gebeurtenis. Zij moeten zich er van bewust zijn, en de fotograaf ook.

                      Mvg
                      Last edited by FestinaLente; 1 oktober 2007, 11:09.

                      Comment


                      • #12
                        Re: bedrag voor trouw fotograferen

                        Mensen die 1200 euro willen betalen, zullen zeker deze job dan zeker aan een pro overlaten.
                        Achteraf heb je er veeeeeeel meer werk mee dan die dag zelf.
                        Een maand geleden het huwelijk van een bevriend koppel gefotografeerd; gratis. Maar voor mensen die ik nog nooit gezien hebt, en die je kennen via via, zou ik het ook niet gratis of enkel voor de onkosten doen.
                        In elk geval zorgen voor voldoende back-up.
                        Tweede toestel; tweede flits of liever nog een tweede fotograaf.
                        Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                        Comment


                        • #13
                          Re: bedrag voor trouw fotograferen

                          Ook al zou je prof spullen hebben, maar je hebt het vertrouwen in jezelf niet dan moet je er zeker niet aan beginnen, ik heb in het verleden aardig wat trouwfoto,s gemaakt en daarna een hele tijd niet, kennes vraagt tijdje terug of ik zijn trouw foto,s wilde maken, ik heb dit niet gedaan juist omdat ik het vertrouwen niet in mijzelf had. Ben die dag wel met een andere fotograaf mee gelopen, ik heb alleen de voorbereiding, de receptie, en het feest gedaan.Ik zal er nu geen probleem mee hebben om een trouw sessie tedoen
                          met dit lange verhaal wil ik zeggen, bezint voor gij begint

                          Groetjes NoName
                          D300, D700, 17-35/2,8 AFS, - 28-70/2,8 AFS, - 70-200/2,8 AFS, - 50/1,4 AFS, - 2 X SB 800, - TC17EII- 1.7 - AF Micro 200mm F4.0 - AF 20mm F2.8
                          www.langenacker.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: bedrag voor trouw fotograferen

                            In elk geval goede afspraken maken.

                            Als dit je eerste keer is, dan moet je dat ook zeggen, en zeker die 1200 € uit je hoofd zetten.

                            Vraag maar eens goed wie wat ze juist verwachten! En denk eens goed na of je in staat bent om dit uit te voeren.

                            Waarom doe je het de eerste keer niet voor een paar flessen wijn of een etentje...
                            Denk er ook aan dat je geen factuur kan maken.

                            Comment


                            • #15
                              Re: bedrag voor trouw fotograferen

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tommie1 Bekijk bericht
                              Waarom doe je het de eerste keer niet voor een paar flessen wijn of een etentje...
                              Denk er ook aan dat je geen factuur kan maken.

                              Of als jou geschenk voor het koppel ... maar das moeilijk oordelen voor iemand die je niet kent ...
                              www.fotofolio.be

                              Comment

                              Working...
                              X