Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke 85 mm lens op canon 5D?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke 85 mm lens op canon 5D?

    Ik denk erover na een 85 mm prime aan te schaffen. Ik heb de 24-70L en de 135L maar zou graag tussenin nog eenlichtsterke 85 mm hebben met goed bokeh en bruikbare maximale opening. Ik twijfel tussen volgende:

    Canon 85 1.8:
    PRO:
    - zeer goede kwaliteit/prijs verhouding
    - snelle AF
    - beeldkwaliteit volgens "photo réponses" 39/40
    CONTRA:
    iets minder scherp op f1.8 (maar niet onbruikbaar?)
    meer chromatische aberraties
    in gebruikersreviews toch duidelijk minder goede contrast en kleurweergave dan de 85L

    Canon 85 1.2L:
    PRO
    - f1.2 met alle creatieve mogelijkheden die hieruit voortvloeien
    - fantastische bokeh
    - mooie kleuren
    CONTRA
    - prijs+++
    - beeldkwaliteit volgens "photo réponses" "slechts" 32/40 (ter vergelijking 24-70L 35/40)
    - tragere AF maar voor mijn portretten minder een probleem denk ik (geen sportfotografie, daarvoor heb ik 135L)
    - 95 cm minimale scherpsetlafstand maar zo ik dichter moet komen bij onderwerp neem ik 135L
    - gewicht, doch voor mij op 5D lijkt het prima


    Zeiss 85 ZF 1.4L met Nikon-Canon adapter
    PRO
    - prijs met adapter rond 1100 Euro iets goedkoper nog dan Canon L
    - goede beeldkwaliteit? (photozone)
    CONTRA
    -adapter
    - geen AF


    Hebben jullie ervaringen en kunnen jullie helpen bij de keuze?
    Als 85 1.8 goed is kwa kleurweergave en contrast neig ik toch in die richting...

  • #2
    Re: Welke 85 mm lens op canon 5D?

    [QUOTE=PK;1580222]Ik denk erover na een 85 mm prime aan te schaffen. Ik heb de 24-70L en de 135L maar zou graag tussenin nog eenlichtsterke 85 mm hebben met goed bokeh en bruikbare maximale opening. QUOTE]


    ik heb een 1.8 , nadeel is voor mij zijn de 85cm instelafstand (ga deze maand tussenringen kopen van soligor) en voor de rest vind ik ze top , gebruik ze voor verschillende doeleinden...

    scherpte op f/1.8 is goed hoor(op mijn 5D toch), vanaf f/2 heb je nog een heel verschil.
    't is zeker niet dat ze soft is op f/1.8 zoals bijv een 24-70 2.8 van sigma dat wel is...

    ik wou vorig jaar de 1.2L kopen en die was toen niet meer te krijgen nieuw, de mk2 wel aan een forse meerprijs... omdat ik toen niet snel een 2nd hand vond heb ik de 1.8 nieuw gekocht en nog geen moment spijt van.. voor het prijsverschil heb ik nog wat andere leuke spullen kunnen kopen..

    nadelen van de 1.2 zijn vooral de filterdunne dof (voor mij gaat de 1.8 nog net al gebruik ik ze 't meest op f/2)

    Comment


    • #3
      Re: Welke 85 mm lens op canon 5D?

      Mocht ik moeten kiezen tussen de laatste twee. Zou ik snel gekozen hebben. Adapter lijkt me toch wel verlies aan kwaliteit...

      Keuze tussen, 1.8 en 1.2... Budget, belangrijkste criteria. De 1.2, is zeker beter, maar of het prijsverschil te varantwoorden is...?
      Canon 5DMkII + Canon 30D(te koop) + efs 10-22(te koop) + ef 17-40L + ef 50 f1.8 II + ef 85mm 1.2L MII + tamron 28-75/2.8 xr di + ef 70-200L 2.8 + sigma ef-500 dg super(te koop) + 1.4 II canon converter + canon 580 II

      Comment


      • #4
        Re: Welke 85 mm lens op canon 5D?

        Ook op 1.2 kun je met de 85L fantastische foto's maken.
        Bij iedere toplens is het de vraag of het financieel redelijk is. Zo heb ik ook bij Nikon diverse keren overwogen (en zelfs een keer gedaan) om de 1.4 85 te verruilen voor een 1.8.
        Ik heb nu van Canon de 85L voor portretgebruik en podiumwerk en een Tamron 90mm voor licht en tevens macro.
        Sony en Olympus
        Fotoseries

        Comment


        • #5
          Re: Welke 85 mm lens op canon 5D?

          de 85 1.8 is niet heeel scherp op 1.8 maar wel op 2.0 etc...

          Wanneer ga je die prime gebruiken?
          Enkel voor portret of ook iets met actie?

          Ik heb ze zelf en vind ze prima
          Snel,scherp vanaf 2.0, licht niet te duur

          De voor en nadelen staan in je eerste post.
          Er is wel een groot prijs verschil van bijn 1500€
          De vraag die ik denk die jij je moet stellen is...is het die 1500€ waard?



          Risto
          Een veel te zwaar rugzakske met een toestelletje wat glas en een flitske,... Maar vooral veel te weinig tijd.

          Comment


          • #6
            Re: Welke 85 mm lens op canon 5D?

            Heb hem nodig voor portret, geen actiefoto's. AF dus niet echt een probleem. Heb de 1.8 al eens gebruikt en was er wel tevreden van, maar de extra achtergrondonscherpte met de 1.2 trekt me wel aan. De prijs is natuurlijk het grootse minpunt... Misschien vind ik wel een tweedehands die goed is..

            Comment


            • #7
              Re: Welke 85 mm lens op canon 5D?

              veel succes met zoeken


              risto
              Een veel te zwaar rugzakske met een toestelletje wat glas en een flitske,... Maar vooral veel te weinig tijd.

              Comment


              • #8
                Re: Welke 85 mm lens op canon 5D?

                [QUOTE=johanvansteenkiste;1580272]Mocht ik moeten kiezen tussen de laatste twee. Zou ik snel gekozen hebben. Adapter lijkt me toch wel verlies aan kwaliteit...

                QUOTE]
                De adapter zorgt er alleen maar voor dat de lens op de canon (of nikon) bajonet valt. Du sdat van dat kwaliteits verlies zal wel meevallen.... Je noemde zelf al de test op photozone. Daar hebben ze ook met de adapter getest.
                Van Minolta X-700 en een hoop glas via 7Xi naar 7D

                Comment


                • #9
                  Re: Welke 85 mm lens op canon 5D?

                  Toch lijkt de adapterkeuze van groot belang, zie http://www.flickr.com/groups/zeissca...7594444809655/

                  Heeft iemand ervaring met de zeiss 85 mm zf op de 5D/1Dsmk2 en met welke adapter?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke 85 mm lens op canon 5D?

                    Ik heb de 85 1,8 de 24-70 en de 85L.

                    Ik kan alleen zeggen dat er een groot verschil is tussen technische perfecte beeldkwaliteit en perfecte fotos.
                    Soms betekent dit het tegenovergestelde.

                    De 85 1,8 is net zoals de 50 1,4 technisch perfect.
                    De 24-70L en de 85L maken perfecte fotos.
                    De 24-70L geeft op een 5D wel veel meer beeldfouten dan een 85L (bij gelijk f getal).

                    Als ik 1 lens van de 3 kon overhouden dan moet ik daar niet lang over nadenken.
                    En als ik maar 1 lens kon overhouden dan moet ik daar ook niet lang over nadenken.

                    Jan.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke 85 mm lens op canon 5D?

                      Mag 'k even jouw thread gebruiken voor een vraag?

                      Heb nl. een dikke 3 weken geleden (11 sept.) bij Foto Konijnenberg een Canon EF 85 1.8 USM besteld, maar deze is nog steeds niet op voorraad. Iemand die kan bevestigen dat de levertijd van deze lens zo lang is, ook bij andere winkels? Ik zie nl. dat ze bij de BE vestiging van de winkel wél op voorraad is... dus...?
                      Canon EOS 50D | Canon EF 70-200 F4 L USM | Canon EF 400 F5.6 L USM | Canon EF 16-35 F2.8 L USM II | Canon EF 85 F1.8 USM | Canon EF 50 F1.4 USM | Canon Speedlite 430EX | LowePro Computrekker Plus AW

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke 85 mm lens op canon 5D?

                        Ik heb er begin september eentje gekocht bij Art & Craft. Was gewoon binnen.

                        Dave
                        pixelpusher

                        Comment

                        Working...
                        X